איגרתו הראשונה של יוחנן — שיעור מס' 7 — פרק ג, פסוקים 10-4

Print Friendly

 

ראשונה ליוחנן פרק ג 4-10

בשיעור שעבר למדנו את משמעות תוארנו – ילדי אלוהים, ואת האחריות הנובעת מכך.

בפסוקים 4-10, יוחנן ממשיך לציין את סגנון החיים שצריך לאפיין את ילדי אלוהים.

אנו ממשיכים ללמוד את החובות והזכויות שלנו כילדי אלוהים – כמאמינים באמת.

פסוקים 4-10:

4. כָּל מִי שֶׁחוֹטֵא גַּם עוֹבֵר עַל הַתּוֹרָה; הַחֵטְא הוּא עֲבֵרָה עַל הַתּוֹרָה. 5. אַתֶּם יוֹדְעִים שֶׁהוּא נִגְלָה כְּדֵי לָשֵׂאת אֶת חֲטָאֵינוּ וּבוֹ אֵין חֵטְא. 6. כָּל הָעוֹמֵד בּוֹ לא יֶחֱטָא; כָּל הַחוֹטֵא לא רָאָהוּ אַף לא יְדָעוֹ.

7. יְלָדַי, אַל יַתְעֶה אֶתְכֶם אִישׁ: הָעוֹשֶׂה צְדָקָה צַדִּיק, כְּשֵׁם שֶׁהַהוּא צַדִּיק. 8. הָעוֹשֶׂה חֵטְא מִן הַשטָן הוּא, כִּי הַשטָן חוֹטֵא מֵרֵאשִׁית. לָזאת נִגְלָה בֶּן־הָאֱלוֹהִים, לְהָפֵר אֶת פְּעֻלּוֹת הַשטָן.

9. כָּל הַנּוֹלָד מֵאֱלוֹהִים אֵינֶנּוּ חוֹטֵא, כִּי זַרְעוֹ נִשְׁאָר בּוֹ; וְאֵין הוּא יָכוֹל לַחֲטוֹא, כִּי מֵאֱלוֹהִים נוֹלַד. 10. בָּזֶה יִוָּדְעוּ יַלְדֵי הָאֱלוֹהִים וְיַלְדֵי הַשטָן: כָּל מִי שֶׁאֵינוֹ עוֹשֶׂה צְדָקָה אֵינֶנּוּ מֵאֱלוֹהִים, וְכֵן מִי שֶׁאֵינוֹ אוֹהֵב אֶת אָחִיו."

שני עולמות

יוחנן מתאר את ההבדל בין חיי האדם הנושע לבין זה שאינו נושע.

יוחנן מתאר את החיים המשיחיים בתיאורים אבסולוטיים וקיצוניים. אין מצב אמצע. או שאתה שייך לאלוהים וחי על פי רצונו, או שאינך נושע, ואתה כלי ביד השטן שעלול ללכת לאבדון (אם תמות במצב זה) יחד עם השטן בכבודו ובעצמו.

כל אדם הקורא פסוקים אלו ואינו מכיר את יוחנן או את שאר הכתוב באיגרותיו ובבשורה, עלול להגיע למסקנות מוטעות.

האם יש אדם שאינו חוטא?

בוודאי שאין אדם שאינו חוטא.

אם כן, מכיוון שכל בני האדם חוטאים, אז כולנו מן השטן…!

האם לכך התכוון יוחנן?

לא!

הבה נלמד את הפסוקים ונגיע למסקנה הנכונה.

4. כָּל מִי שֶׁחוֹטֵא גַּם עוֹבֵר עַל הַתּוֹרָה; הַחֵטְא הוּא עֲבֵרָה עַל הַתּוֹרָה.

מהי ההגדרה של חטא?

חטא זה עבירה על הוראה כלשהי של אלוהים בין אם במחשבה או בעשיה.

יוחנן אומר: כל מי שחוטא…האם יש אדם שאינו חוטא?

כתבי הקודש מבהירים בדרך שאינה משתמעת לדו פנים שכל בני האדם חוטאים.

קוהלת ז 20: "כי אדם אין צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא.".

ישעיה נג 6: "כולנו כצאן תעינו, איש לדרכו פנינו, ויהוה הפגיע בו את עוון כולנו.".

אל הרומים ג 23: "כי הכל חטאו ומחוסרי כבוד אלוהים המה…".

דברי הימים ב פרק ו 36: "…כי יחטאו לך כי אין אדם אשר לא יחטא…"

מדבריו של יוחנן מתברר שכל חטא שאדם עושה זה קודם כל עבירה נגד אלוהים.

מכיוון שאלוהים הוא האוסר על כל המעשים הרעים בין אם במחשבה או בפועל, יוצא שכל חטא שאנו עושים הוא קודם כל עבירה נגד אלוהים ורק אז גם עבירה נגד אדם אחר.

מדברי יוחנן אנו יכולים להסיק את המסקנות הבאות:

א.      תורת אלוהים כוללת את כל ההוראות לחיים טהורים וקדושים על פי רצון אלוהים.

ב.      על כל חטא האדם חייב להתוודות לפני אלוהים בנוסף להתוודות לפני האדם שנגדו חטא (ראה א 9).

מסקנות אלו אינן חדשות לאוזניהם של יראי אלוהים.

מצוות התורה מאוד ברורות בנוגע לחטאים נגד אלוהים ואדם.

בכל מקרה של חטא, גם אם נעשה ישירות נגד אדם, נצטוו בני ישראל להקריב קורבן לסליחת חטאים לאלוהים (ספר ויקרא פרקים א-ה).

יוחנן אינו משאיר את שומעיו בלב שבור מלא אכזבה, אלא מיד מקדיש את הפסוק הבא לציין את הפיתרון והתקווה שאלוהים העמיד בעבור בני האדם החוטאים – בעבורינו.

5. אַתֶּם יוֹדְעִים שֶׁהוּא נִגְלָה כְּדֵי לָשֵׂאת אֶת חֲטָאֵינוּ וּבוֹ אֵין חֵטְא.

הופעתו של ישוע המשיח בעולם נועדה לתכלית ברורה – לשאת את חטאינו.

מדוע? האם האדם לא יכול להמשיך את חייו בעולם הזה ללא כל שייכות לישוע?

ומה אם אדם כלשהו דוחה את "השירות" שישוע רוצה להעניק לו?

אדם יכול לחיות בעולם הזה כשהוא דוחה את ישוע, אך חייו בעולם הזה יהיו חסרות שלום אלוהים. האדם שאינו נושע יכול לבלות כמאה שנים בנוחות יחסית גבוהה, אך את שאר חיי הנצח נפשו תבלה בסבל נצחי (יוחנן ח 19, 42, יא 25, יד 6).

לאחר מותו, נפשו של האדם שלא נושע תבלה באגם האש, רחוקה מקרבת אלוהים לנצח נצחים.

מכיוון שהחיים בעולם הזה הינם קצרים וחסרי משמעות באורכם לעומת אורך חיי הנצח, ראוי שנקדיש את כל מה שאפשר כדי לדעת מה אלוהים מלמד על החיים הללו ועל החיים בעולם הבא.

כתבי הקודש מלמדים שישוע בא לעולם כדי להציל אותי ואותך. ישוע בא לעולם לשאת את חטאינו כדי להפר את פעולות השטן.

פסוק 5 מלמדנו ש:

א. ישוע נגלה

משמע שישוע היה חי לפני שנגלה אלינו, אך בדרך שונה.

דבר אלוהים מלמדנו שישוע הוא אלוהים הבן אשר חי מאז ומתמיד. ישוע לא נברא אלא היה מקדם ימי עולם ובו ולכבודו נברא כל אשר בבריאה (אל הקולוסים א)

אלוהים הבן הופיע בעולם בעת אשר קבע אלוהים האב כבן אנוש מושלם, ללא חטא, וזאת כדי להקריב חייו כקורבן כפרת חטאים בעבור בני האדם (ישעיה נג, יוחנן ג 16).

ב. בישוע אין חטא.

המילים הללו מבדילות את ישוע המשיח משאר בני האדם הרגילים. בעוד כל בן אנוש רגיל נושא בגופו את קללת החטא הנובעת מחטאם של אדם וחווה, הרי שישוע המשיח נקי מכל חטא.

כתבי הקודש קובעים שכל בני האדם חוטאים. יתרה על כך, כתבי הקודש קובעים שאין אדם אשר לא יחטא (קוהלת ז 20, תהילים נא 7, דברי הימים ב פרק ו 36).

איך ישוע עקף את החטא?

ישוע נולד למרים הבתולה בהתערבות של רוח הקודש. את הנבואה אודות לידת הבתולין של ישוע אנו לומדים מישעיה הנביא בפרק ז 14 (ראה מתי א 22-23 להתגשמות הנבואה).

על מנת להיות נקי מכל חטא וזאת כבר משלב לידתו, ישוע חייב להיות אלוהים בכבודו ובעצמו.

מי שטוען שישוע אינו אלוהים או שיש חטא כלשהו בישוע, הרי שאינו מכיר את ישוע של כתבי הקודש ומכאן גם אינו יכול להיות נושע. יוחנן קובע במילים נחרצות שמי שדוחה את ישוע כאלוהים וכטהור מחטא, מכיל בגופו את רוח צורר המשיח (ד 3).

ג. ישוע ראוי להיות קורבן חטאים בעבורנו

עובדת היות ישוע נקי מכל חטא, מעניקה לו את הזכות להיות כפרה בעבור חטאי אחרים. את ההבנה הזו קיבלנו מההוראות בתורה להציג לפני אלוהים זבח ללא דופי.

לאורך כל כתבי הקודש אלוהים התנגד להעלות בני אדם כזבח. זאת מכיוון שבני אדם רגילים אינם נקיים מחטא ואשמה. אלוהים ציין את זבחי האדם לאורך הכתובים כעבודת אלילים בזויה.

ד. ישוע בא לשאת את חטאינו.

תכלית הופעתו הראשונה של האדון ישוע המשיח בארץ הייתה כדי לשאת את חטאינו.

מדוע ישוע צריך לשאת את חטאינו?

החטא מפריד את האדם מאלוהים. החטא אינו מאפשר לאלוהים להתחבר עם האדם. מסיבה זו גרש אלוהים את אדם וחווה מגן עדן (בראשית  ג 24).

ישוע המשיח בא לעולם כדי לתקן את הנזק הזה. ישוע בא כדי לנצח את השטן.

אדם ללא כפרת החטאים של ישוע נשאר עם קללת החטא ולכן אינו יכול לחזור לנוכחות אלוהים.

אדם ללא סליחת חטאים ימשיך את חייו עד מותו ואז יבלה את הנצח בריחוק נצחי מאלוהים אשר שיאו באגם האש לנצח נצחים.

אלוהים אינו רוצה שכך יסיים אדם כלשהו את חייו.

ישוע בא לעולם כדי לשלם בחייו את העונש על החטאים שלנו (ישעיה נג 5: "מוסר שלומנו עליו ובחבורתו נרפא לנו.".)

העונש שאלוהים קבע על החטא הינו מוות. כך כתוב בבראשית ב וכן באיגרת אל הרומים ו 23: "כי שכר החטא הוא מוות…".

מכיוון שאין בכוחו של האדם להושיע את עצמו, עשה זאת אלוהים עבור האדם בגלל אהבתו את האדם.

הבה נקרא את המשך פסוק 23:

"…אבל מתנתו של אלוהים היא חיי עולם במשיח ישוע אדוננו.".

כך גם כתוב בבשורת יוחנן ג 16: "כי כה אהב אלוהים את העולם עד כי נתן את בנו יחידו למען לא יאבד כל המאמין בו, אלא ינחל חיי עולם".

מי שמאמין כי הוא חוטא, ועל חטאיו כיפר האדון ישוע המשיח במותו, הריהו נושע (אל הרומים י 9-10).

אדם שכזה יוצא מאחיזתו של השטן וכעת זוכה להיות היכל של רוח הקודש (א-קורינתים ג 16-17).

אדם שכזה נולד מחדש מבחינה רוחנית. רוח הקודש פועל בו כל העת כדי לשנות אותו כך שידמה כל יום יותר לישוע המשיח באופיו ובהתנהגותו.

מי שדוחה את ישוע עושה את הבחירה הגרועה ביותר שאדם יכול לעשות בחייו –  הוא רץ לאגם האש בחושבו שהוא רץ לים.

בפסוק 8 יוחנן מציין (בחלק השני של הפסוק) את הסיבה להופעתו של ישוע המשיח:

8. הָעוֹשֶׂה חֵטְא מִן הַשטָן הוּא, כִּי הַשטָן חוֹטֵא מֵרֵאשִׁית. לָזאת נִגְלָה בֶּן־הָאֱלוֹהִים, לְהָפֵר אֶת פְּעֻלּוֹת הַשטָן.
לאור הכתוב בפסוק 8 וכן בפסוק 5 ניתן לומר ש:

ישוע המשיח נגלה כדי:

  • לשאת את חטאינו (פסוק 5).
  • להפר את פעולות השטן (פסוק 8ב).

איך ישוע מפר את פעולות השטן בכך שהוא נושא את חטאינו?

לפני שנענה על שאלה חשובה זו, הבה נלמד מעט אודות השטן ותכלית פעולותיו בעולם. הנתונים לקוחים מתוך הכתוב בישעיה יד, יחזקאל כח, התגלות יב, אל האפסים ב, 2, ו 10-18, יוחנן יב 31, יד 30, טז 11, ב-קורינתים ד 4.

השם שטן אינו השם הפרטי שניתן לו בעת שנברא.

השטן הינו מלאך בדרגת כרוב אשר נברא על ידי אלוהים באחד מששת ימי הבריאה (ככל הנראה ביום רביעי כאשר נבראו כל גרמי השמים. בכתבי הקודש, צבא השמיים הינו שם הכולל את הכוכבים אך גם את המלאכים).

שמו המקורי הינו: "הילל בן שחר".

תפקידו כשמו – להלל את אלוהים בבוקרו של כל יום.

זמן קצר לאחר היבראו, חטא הילל בן שחר בכך שרצה לעצמו את שיש לאלוהים.

בעקבות חטאו נגזר דינו של השטן לאבדון נצחי, אלא שגזר הדין יהיה באחרית הימים.

לאחר שחטא, הצטרפו להילל בן שחר שליש מכלל המלאכים שברא אלוהים (התגלות יב 4).

מאז שהפך אויב לאלוהים, נקרא שמו "שטן", כי הוא שוטן ומקטרג נגד בחירי אלוהים ופועל כדי להכשיל את תוכניותיו של אלוהים בעולם.

מכיוון שהשטן רוצה להפר את פעולותיו של אלוהים בעולם, ראוי שנציין מהן פעולות אלוהים ותכניותיו בעולם ואז נבין טוב יותר מה השטן רוצה להפר.

תוכניותיו של אלוהים בעבור בני האדם.

בבראשית ברא אלוהים את העולם וכל אשר בו. מלבד אלוהים, לא היה כל דבר חי וקיים בבריאה.

אלוהים מן הסתם היה הריבון הבלעדי.

אלוהים ברא את כל אשר בבריאה בשישה ימים. את האדם ברא אלוהים במהלך היום השישי כמרכיב האחרון, ללמדנו שאת הכל ברא אלוהים כדי שיהיה נוח לאדם לחיות בבריאה – האדם הינו שיא בריאתו של אלוהים.

אלוהים ברא את האדם בצלמו ודמותו (בראשית א 26), וגם העניק לאדם את החיים שלו עצמו (ב 7).

אלוהים נתן לאדם משימה ברורה: לתחזק ולשמר את הבריאה שאלוהים ברא.

האדם נברא במקור כשהוא טהור מכל חטא ולכן יכול היה לחיות בנוכחות אלוהים.

אלוהים ברא בריאה הכוללת חיים אשר בה הוא המלך הריבון, והאדם חי בה יחד עימו ובקרבה לו, המלאה בטוהר וקדושה.

אלוהים ברא בריאה בה אין מוות, אין רע, אין פגע, אלא שלומו ממלא את הכל בכל.

לאור הבנתנו את תוכניתו של אלוהים, כעת יקל לנו להבין מה השטן בה להפר.

עלינו לזכור שהמאבק בין השטן לאלוהים לא התחיל בחטא של אדם וחווה אלא בחטאו של השטן עצמו.

הפיתוי של חווה נעשה כחלק מהמאבק של השטן נגד תוכניתו של אלוהים.

תחלס – החטא הראשון בבריאה הינו של הילל בן שחר – השטן.

החטא הראשון של האדם הינו זה של אדם וחווה שדרכו הושפעו שאר בני האדם והבריאה החומרית.

לאחר שהשטן חטא את חטא גאוותו, הוא סולק מנוכחות אלוהים (ישעיה יד, יחזקאל כח).

לאחר שהשטן הכשיל את אדם וחווה, קבע אלוהים את גזר דינו על ידי זרע האישה – בראשית ג 15.

משמע, שהמשיח שעתיד לבוא מן האישה, עתיד להיות זה הרומס את ראשו של השטן.

מאז, קבע השטן את המטרה העיקרית לתקיפה בבריאה – את הנתיב, הזרע, הקבוצה אשר ממנה עתיד לבוא המשיח. להלן רשימה חלקית:

  • מסיבה זו ניסה השטן ושדיו לטמא כל רחם אישה בבריאה – בראשית ו 1-4. בדרך זו לא ישאר רחם בתול דרכו יוכל לבוא משיח טהור וללא חטא. אלוהים השמיד את כל בני האדם במבול, מלבד נוח ומשפחתו.
  • השטן ניסה להטריד ולפגוע במרכיבי הברית בין אלוהים לאברהם במעמד הברית בין הבתרים (בראשית טו). בברית זו אלוהים הבטיח להקים מאברהם עם. מן הסתם המשיח עתיד לצאת מן העם הזה ולכן הדבר הופך למטרה שהשטן עמל להשמיד.
  • השטן ניסה להשמיד את בני ישראל במצרים – בהשמדת כל בן הנולד אשר ממנו עתיד לצאת עם ישראל שממנו יבוא המשיח (שמות א 16).
  • ניסיונותיו של השטן להשמיד את עם ישראל על ידי עמים אחרים כשהיו בדרכם לארץ ההבטחה.
  • החדרת עבודת אלילים לעם ישראל אשר בעקבות חטאים אלו יבואו על העם עונשי אלוהים ומוות לרבים
  • ניסיון בלתי פוסק להשמיד את צאצאי זרע דוד המלך כדי להפר את הבטחת אלוהים להביא משיח מבית דוד. ראו את הכתוב בספר דברי הימים שם מתוארים פעמים רבות מצבים בהם נותר אוד מוצל מאש, שריד אחרון למלך מזרע דוד, אשר דרכו אלוהים בריבונותו מקיים את הבטחתו להביא משיח מזרע דוד.
  • השטן ניסה להשמיד את עם ישראל עוד כשהיה בגלות בפרס על ידי המן הרשע (מגילת אסתר)
  • השטן ניסה לפגוע בעם ישראל ולהרוס את מרכזיות תורת אלוהים בחיי ישראל על ידי הפעולות שעשה אנטיוכוס אפיפנס בתקופת המכבים.
  • השטן ניסה להשמיד את ישוע כתינוק כאשר ציווה דרך הורדוס להרוג את כל התינוקות בני שנתיים ומטה בבית לחם (בשורת מתי ב).
  • השטן ניסה את ישוע במטרה להכשילו ולפתותו לא להשלים את היעוד לשמו הוא בא לעולם (לוקס ד).
  • השטן לאורך ההיסטוריה ניסה ועדיין מנסה לרדוף אחר מאמינים בישוע כדי להרוס את עדותם ולמנוע את התפשטות הבשורה לאנשים אחרים.
  •  השטן גם ניסה להשמיד את עם ישראל בעת המודרנית תחת ידו של הצורר היטלר ושאר שליטים שנשבעו בליבם שלא ינוחו ולא ישקוטו עד כי ימות היהודי האחרון – ראה אחמדיניג'אד ודומיו.

והיום מה עושה השטן?

השטן ממשיך לנסות ולהפר את פעולות אלוהים היום בפגעו ב:

1. עם ישראל – שהרי אם יצליח להפר אחת מהבטחות אלוהים לישראל או בכלל, הרי שהוא יוכיח שהוא חזק יותר מיהוה…

2. גוף המשיח – שהרי המאמינים הם אברי גוף המשיח, אזרחי שמיים ושגרירי המשיח.

איך השטן נלחם נגד גוף המשיח?

דע לך שהשטן משוטט כאריה שואג ומחפש לו מישהו לטרוף – א-פטרוס ה 8.

השטן מחרחר מריבות וסיכסוכים בין חברי הקהילה וכך להרוס את אחדותה. הוא מעודד רכילות, גאווה ואנוכיות כך שלא נהנה להתאסף ביחד כגוף מאוחד באהבה. אם יצליח, הרי שנהיה מפולגים וחלשים יותר, דבר שיקל על השטן לפגוע בנו ולהרוס לחלוטין את עדותנו. לא לחינם ישוע המשיח התפלל למען אחדות ילדיו (יוחנן יז).

השטן מנסה להרוס את התא המשפחתי ועדותינו לילדים שלנו.

השטן פועל כדי להרחיק את האדם מאלוהים והדרך לעשות זאת היא:

להרחיק מן האדם את האמת. לגרום לנו לא לרצות לקרא בכתבי הקודש, לא להיות חשופים לפועל אלוהים, להתרחק משאר האחים והאחיות באמונה.

השטן פועל נגד המבשרים את הבשורה. הוא מאציל מכוחו ויכולותיו לאלו השונאים את ישוע ומעורר אותם לפעול נגד ילדי אלוהים בכל דרך אפשרית.

השטן מנסה בכל כוחו למלא אותנו בשקרים לגבי אלוהים, לגבי דברו, לגבי עצמנו, דרך מורי שקר ודרך כל אמצעי תקשורת שהשטן שם ידו עליו. לאור זאת ראוי שנקפיד להתרחק ממוקדי שקר או מידע ההורסים את מוחנו וליבנו.

השטן יודע שחוזק בסיס הקהילה מבוסס על אמת הבשורה. קעקוע אמת הבשורה – ז"א, עיוות זהותו של ישוע המשיח ומה הוא בא לעשות, יוביל להרס הקהילה (א-טימותיאוס ג 15).

לבשורה האמיתית יש את כוח אלוהים. מסיבה זו הוא פועל לעוות את האמת וכך להחליש את הבשורה לרמה שחוסר האמת שבה לא יוכל להושיע אדם. בשורה מעוותת חסרת כוח אלוהים וכל המסתמך על בשורת שקר לא יעמוד ביום מבחן.

מטרת השטן היא להפר, ולו אחת מהבטחותיו של אלוהים או אחת מתוכניותיו, כי רק כך יוכל השטן להתגבר על אלוהים ולשנות את גזר דינו לבלות את הנצח באגם האש. השטן נחוש במלחמתו כי הוא נחוש להציל עצמו מעונש אלוהים.

השטן לא יהסס להשתמש בשום אמצעי כדי להציל את עורו. השטן אינו אוהב אף אחד זולתי את עצמו, ולכן הוא משתמש בכל אשר בבריאה למטרה אחת: להציל את עורו.

לו יצליח השטן במשימתו, לא רק שיינצל מאגם האש אלא גם יוכיח כי הוא שליט הבריאה.

איך אני מגן על עצמי היום מנכלי השטן?

התמד בתפילה,

בקריאת דבר אלוהים,

בציות לכתוב בכתבי הקודש

בהתחברות עם מאמינים בוגרים הנאמנים לאלוהים ולדברו.

הקף את עצמך באמת של דבר אלוהים.

עשה כפי שמלמד אותנו שאול השליח באיגרת לאפסים ו 10-18: לבש את מלא כלי נשק האלוהים למען תעמוד לאחר מאבקך נגד השטן. זכור שמאבקינו אינם נגד בני אדם רגילים אלא נגד רשויות רוחניות בעלות כוחות רבים. משמעות דבריו של שאול הם: "עמוד בישוע!" את אותו המסר מלמד יוחנן – עמדו בו!

למרות האיום הנורא, התעודדו – אלוהים הבטיח לנו לנצח את השטן וכל התכסיסים שלו אם נלך עימו "יד ביד".

א-יוחנן ד 4: "אתם, ילדי, מאלוהים אתם, ונצחתם אותם, שכן הוא אשר בכם גדול מזה אשר בעולם."

האם השטן יצליח להפר את פעולות אלוהים?

לא! תוכניתו של אלוהים תצא לפועל.

אך במלחמה הארוכה הזו יש הרבה קורבנות, והמון רב בלתי נסבל של פצועים בדרגות "פציעה" שונות.

רבים איבדו את עדותם ולא יכולים להמשיך לשרת את האדון כפי שעשו לפני כן.

רבים עשו דברים נוראים בחייהם, כך שלמרות שנסלחו חטאיהם והם נושעו, מעשיהם פסלו אותם מלשרת בתפקידים ראויים יותר.

ראוי שנלמד מניסיונם של אחרים ונשכיל לזהות את נכלי השטן מבעוד מועד. כך נישמר נקיים מבחינה רוחנית ונשרת את אלוהים במלוא יכולתנו ולכבוד פאר שמו.

אז איך בדיוק ישוע המשיח מפר את פעולות השטן?

הופעתו של ישוע המשיח בעולם, פעולותיו, לימודו ועלייתו על הצלב מהוות הוכחה להצלחת פעולתו העיקרית והחשובה ביותר של אלוהים עבור בני האדם.

צליבתו של שה האלוהים על הצלב הבטיחה את התשלום שאלוהים קבע לכפרת חטאי האדם.

כעת, כל מי שיאמין בישוע כאדון מכפר חטאים, ייוושע (אל הרומים י 9-10)

יש כוח בדם כפרת החטאים של ישוע המשיח.

מי שמקבל את ישוע כאדון חייו, הריהו זוכה לנוכחות אלוהים בחייו ולהבטחה נצחית לישועה. מתנת חסד זו מעניקה הבטחה לנוכחות והתחברות נצחית עם אלוהים בממלכתו.

על הצלב ישוע המשיח ניצח את השטן.

על הצלב ישוע המשיח הוכיח כי ראשו של השטן אכן ירוצץ (בראשית ג 15).

ממלכתו של אלוהים עם בני האדם תקום גם תקום. בממלכה נצחית זו לשטן לא יהיה מקום.

שמעתי פעמים רבות אנשים אומרים שאלוהים מעניש את עם ישראל מכיון שצלבו את משיחם.

לא כך מלמדים כתבי הקודש.

הצלב הוא המקום בו אלוהים ניצח את השטן. ישוע בא לעולם בידעו כי הוא עתיד להיצלב. הצלב אינו מקום של הפסד אלא ניצחון עולמי.

ישוע המשיח בא לעולם כדי להיות קורבן חטאים של כלל בני האדם, יהודים וגויים כאחד – כי כל בני האדם חוטאים.

אלוהים אינו מעניש את עם ישראל עבור צליבתו של ישוע. עם ישראל נענש מכיוון שלא זיהה את המשיח שהתורה לימדה אודותיו ותיארה אותו. עם ישראל נענש מכיוון שלא שמע לדבר אלוהים ודחה את אלוהים הבן כשזה בא להושיעו (לוקס יט 41-44).

עם ישראל נענש כי לא השכיל ללוות את ישוע אל הצלב כשהוא בוכה ומודה לאלוהים עבור כפרת החטאים שהעניק לו בדם ישוע המשיח.

בפסוקים 6-10 יוחנן אומר משפטים מוחלטים הדורשים הסבר

6. כָּל הָעוֹמֵד בּוֹ לא יֶחֱטָא; כָּל הַחוֹטֵא לא רָאָהוּ אַף לא יְדָעוֹ. 7. יְלָדַי, אַל יַתְעֶה אֶתְכֶם אִישׁ: הָעוֹשֶׂה צְדָקָה צַדִּיק, כְּשֵׁם שֶׁהַהוּא צַדִּיק.

8. הָעוֹשֶׂה חֵטְא מִן הַשטָן הוּא, כִּי הַשטָן חוֹטֵא מֵרֵאשִׁית. לָזאת נִגְלָה בֶּן־הָאֱלוֹהִים, לְהָפֵר אֶת פְּעֻלּוֹת הַשטָן. 9. כָּל הַנּוֹלָד מֵאֱלוֹהִים אֵינֶנּוּ חוֹטֵא, כִּי זַרְעוֹ נִשְׁאָר בּוֹ; וְאֵין הוּא יָכוֹל לַחֲטוֹא, כִּי מֵאֱלוֹהִים נוֹלַד.

10. בָּזֶה יִוָּדְעוּ יַלְדֵי הָאֱלוֹהִים וְיַלְדֵי הַשטָן: כָּל מִי שֶׁאֵינוֹ עוֹשֶׂה צְדָקָה אֵינֶנּוּ מֵאֱלוֹהִים, וְכֵן מִי שֶׁאֵינוֹ אוֹהֵב אֶת אָחִיו."

הבה נתמקד בפסוקים 6 ו- 9.

סיכום העיקרון בשני הפסוקים הללו זה:

מי שמאמין בישוע המשיח ואכן מיישם בחייו את מצוות אלוהים, אינו חוטא!

האומנם?

[ראה פסוקים מקבילים – ה 18, א 5-9, ב 1-6, ג 3]

למה יוחנן מתכוון באומרו: "לא יחטא"?

יוחנן עצמו אמר כי כל אדם חוטא, והאומר שאינו חוטא – שקרן הוא (א 8-10). אם כך, למה הוא מתכוון? הרי ידוע לנו שאברהם, משה, דויד ושמעון פטרוס חטאו.

משמעות דברו של יוחנן היא, שהחטא בחיי המאמין הינו דבר זר. החטא בחייו של המאמין הנושע היא מעידה, אך לא הרגל יומיומי אותו המאמין מתכנן ומקווה לעשות. הנושע באמת אינו מאפשר לחטא להישאר בחייו לאורך זמן, וללא טיפול להבראה רוחנית.

המאמין בישוע אינו חי חיים המאופיינים בחטא. פרי הבשר אינו החלק הדומיננטי במחשבתו ובתגובותיו.

כאשר מאמין חוטא, הוא בדרך כלל מודע לחטא מפני שרוח הקודש השוכן בו, מוכיח אותו על החטא (יוחנן טז). הנושע מתוודה על חטאו ומתפלל שאלוהים יעזור לו להימנע מלחזור על אותו חטא, ושומר על קדושתו ועדותו (א-יוחנן א 9).

למאמין הבטחה נפלאה שקיבל בחסד מאלוהים.

מובטח לנו שאם נתוודה על חטא, אלוהים יסלח לנו על אותו החטא ואף יטהר אותנו מכל עוולה (א 9).

לאור זאת, אדם העומד בישוע, המתוודה על חטא ונמנע מליפול בחטא בכוח אמונתו, חי את רוב חייו תחת הגדרה של – טהור מכל עוולה – כי האדון מבטיח ומקיים, לסלוח חטאים ולטהר מכל עוולה.

לכך בדיוק יוחנן מתכוון (ראה גם יוחנן יד 23 – טו 17).

אדם בלתי מאמין, לעומת זאת, חוטא כל יום וכל היום:

א.      בגלל היותו דוחה את כפרת החטאים שאלוהים מעניק בדם הכפרה של ישוע המשיח.

ב.      הוא חוטא, עובר על מצוות אלוהים ואינו מרגיש אשם מפני שרוח הקודש לא שוכן בו וגם לא מוכיח אותו על חטא. הוא לא מתוודה על חטאיו ולכן נשאר כל הזמן אשם בעיני אלוהים

חיי המאמין בישוע המשיח אמורים להיות מאופיינים על־ידי צדק תמידי, אופן חיינו צריך לשקף את צדקת אלוהים. לעומת זאת, אופי חיי הלא מאמינים משקפים את אופי אביהם הרוחני – השטן (פסוק 8: "הָעוֹשֶׂה חֵטְא מִן הַשטָן הוּא, כִּי הַשטָן חוֹטֵא מֵרֵאשִׁית").

פסוקים 7 ו- 10:

7. "יְלָדַי, אַל יַתְעֶה אֶתְכֶם אִישׁ: הָעוֹשֶׂה צְדָקָה צַדִּיק, כְּשֵׁם שֶׁהַהוּא צַדִּיק. 

10. בָּזֶה יִוָּדְעוּ יַלְדֵי הָאֱלוֹהִים וְיַלְדֵי הַשטָן: כָּל מִי שֶׁאֵינוֹ עוֹשֶׂה צְדָקָה אֵינֶנּוּ מֵאֱלוֹהִים, וְכֵן מִי שֶׁאֵינוֹ אוֹהֵב אֶת אָחִיו."

בפסוקים אלו אנו שוב עדים לנחרצות במילים של יוחנן.

בסלנג המודרני מילותיו מקבילות למשפט הבא:

"שאף אחד לא יעבוד עליכם…"

אי אפשר להיות חצי מאמין כמו שאי אפשר להיות חצי בהריון.

זה או זה או זה.

אם אתה עומד בישוע המשיח – משמע, חי על פי הוראתו באמונה שלמה וכנה בכל תחום בחייך, אז חובה יהיה לראות את סגנון החיים של ישוע מתבטא בחיים שלך.

אם רוח הקודש חי בך, אז חייבים לראות את פרי הרוח כובש בכל יום את מה שהיה הנחלה של פרי הבשר (אל הגלטים ה 19-23).

העובדה שגוף המשיח מחבק באהבה את החוטא ומתפלל לישועתו, אין בכך ללמד את החוטא או לרמוז לו שהוא יכול להמשיך ולחיות בחטא וגם להתחבר בגוף המשיח כאילו הכל בסדר…

עלינו לבקש את מלוא חכמת אלוהים כדי לדעת מתי למשוך רגלינו מהתחברות עם אדם המתמיד ברע, וזאת כדי שהרע לא ישחית מידות טובות בחיינו (אל האפסים ד 17 – ה 20).

אם אדם כלשהו טוען להיותו מאמין בישוע ואינו מוכן להתנתק מן הרע והחטא, התנהגותו הפיזית וקבלת ההחלטות שלו, והחברה עימה הוא מעדיף להתרועע, הם הם המצביעים על אשר ממלא את ליבו.

במקום ללכת שבי אחר מילים גבוהות ומתק שפתיים, עלינו לבחון את אמיתות האמונה על פי דימיון החיים של האדם לאלו של האדון – על פי הכתוב בכתבי הקודש.

לילדי אלוהים יש חובה: לחיות חיים המאופיינים על־ידי צדק ואהבה וסליחה. חיים שכאלו אינם קלים, ולכן אלוהים נתן לנו אמצעי הגנה ועידוד: "כָּל הָעוֹמֵד בּוֹ לא יֶחֱטָא" (ג 6), "…כִּי זַרְעוֹ נִשְׁאָר בּוֹ" (ג 9).

לעמוד במשיח זה לאמץ את כל התגובות של ישוע המשיח, בין אם במחשבה או במעשה וזאת מתוך אמונה בו כאדון ומושיע ולא מתוך חיקוי.

הקשר האדוק הזה עם המשיח, עם דבר אלוהים, שומר אותנו מחיי החטא והטומאה.

קשר אינטימי בינינו למושיענו , שומר אותנו חיים בטוהר המבטיח את ההתחברות המלאה עם האדון. התחברות שכזו מבטיחה את כל העוז והיכולת לעמוד לפני כל נכלי השטן ולנצחו בדם השה.

הקשר עם האדון ישוע המשיח אינו תיאורטי! מבחינה מעשית משמעו להיות תלוי באלוהים, לפתח חיי תפילה ולימוד יומיומי, לחכות בקוצר רוח להתחברות עם שאר המאמינים, להקשיב וללמוד מדבר אלוהים הנלמד בקהילה.

זרעו של אלוהים, הנשאר בנו, מתייחס לרוח הקודש השוכן בלב המאמין. זה הערבון, הפיקדון האלוהי שבגופנו (אל האפסים ט 13-14).

רוח הקודש אינו גר באיזה חור בגופנו אלא יושב במוחנו ושולט על כל אשר עובר בהווייתינו.

שאול השליח מלמדנו להימלא ברוח – לאפשר להוראת רוח הקודש את השליטה המלאה בכל אשר בחיינו.

בפרק ב 27 נאמר:

"וְהַמְשִׁיחָה (מתייחס לרוח הקודש) שֶׁאַתֶּם קִבַּלְתֶּם מֵאִתּוֹ נִשְׁאֶרֶת בְּקִרְבְּכֶם וְאֵינְכֶם צְרִיכִים לְמִישֶׁהוּ שֶׁיְּלַמֵּד אֶתְכֶם, אֶלָּא כְּמוֹ שֶׁמְּשִׁיחָתוֹ מְלַמֶּדֶת אֶתְכֶם עַל אודות הַכּל — וְהִיא אֱמֶת וְאֵינֶנָּה כָּזָב — לְפִי מַה שֶּׁלִּמְּדָה אֶתְכֶם עִמְדוּ בּוֹ ".

רוח הקודש מדריכה אותנו ללמוד ולציית לדבר אלוהים. מאמין אשר שומע להדרכת רוח אלוהים, לומד את דבר אלוהים ומיישם אותו בחייו, ייווכח עד מהרה כי זרע אלוהים מניב פרי.

הפרי הוא פרי הרוח:

"… אַהֲבָה, שִׂמְחָה, שָׁלוֹם, אֹרֶךְ רוּחַ, נְדִיבוּת, טוּב לֵב, נֶאֱמָנוּת, עֲנָוָה, רִסּוּן עַצְמִי…" (גלטים ה 22-23).

החובה שנדרשת מאתנו כילדי אלוהים היא להישאר צמודים לדבר אלוהים וליישם את הנלמד בחיינו.

פסוק 10 מסכם ומהווה פסוק מפתח:

"בָּזֶה יִוָּדְעוּ יַלְדֵי הָאֱלוֹהִים וְיַלְדֵי הַשטָן: כָּל מִי שֶׁאֵינוֹ עוֹשֶׂה צְדָקָה אֵינֶנּוּ מֵאֱלוֹהִים, וְכֵן מִי שֶׁאֵינוֹ אוֹהֵב אֶת אָחִיו."

איך תדע מי הוא ילדו של אלוהים?

זה שעושה צדקה וגם אוהב את אחיו.

מהו מעשה צדקה?

מעשה שנעשה על ידי אדם המאמין בישוע כאדון ומושיע ומכאן הוא נושע. אדם שכזה היודע את רצון אלוהים, פועל על פי מצוות אלוהים באמונה ואהבה.

מעשיו הם מעשי צדקה.

לפיכך, אמונה כנה מתבטאת במעשים על פי רצון אלוהים והראשונה בהם זה האהבה בין האחים.

ללא אהבה המתבטאת בנתינה מקריבה כמו זו שלמדנו מישוע המשיח, אין ישועה!

לא לחינם המצווה הראשונה והשניה הן:

ואהבת את יהוה אלוהיך, בכל לבבך ובכל נפשך ובכל מאודך

והשניה – ואהבת לרעך כמוך.

לסיכום:

1. הנושע באמת אשר מתוודה על חטאיו ושואף לחיות באור, חי חיים מלאי צדק, אמת וקדושה. בעיני אלוהים איש שכזה אינו חוטא.

2. מי שאינו נושע חי תחת קללת החטא ונמצא כל העת בחזקת אשם בעיני אלוהים.

3. ישוע המשיח נגלה כדי לנצח את השטן. מותו של ישוע המשיח על הצלב הינו הניצחון של אלוהים. שם על הצלב שולם מחיר כפרת החטאים שאלוהים קבע לישועת בני האדם והסרת הקללה מעל הבריאה – דם טהור מכל חטא.

4. כל עוד השטן אינו כלוא בשאול או באגם האש הוא אינו מרים ידיים וחושב שבאמת יש לו עוד סיכוי להביס את אלוהים. לפיכך עלינו להיות עירניים כל הזמן אך שמחים ומלאי תקווה כי כתבי הקודש מבטיחים לנו שרוח הקודש בתוכנו חזק יותר מהשטן.