האיגרת אל הקולוסים – שיעור מס' 5

Print Friendly

פרק א, פסוקים 13-14 – ישוע המשיח כמושיע מהחטא

בשיעור שעבר למדנו כי שאול השליח שמח לשמוע על אמונתם היציבה של המאמינים בקולוסה.

אמונתם הייתה יציבה מכיוון שהם הכירו בישוע כאדון ומשיח, ולכן הם נבנים על יסוד איתן.

שאול השליח התפלל ועודד אותם להמשיך ולהימלא בדעת רצון אלוהים, בחכמה ובתבונה רוחנית מכיוון שרק כך אפשר לשרת את אלוהים ביעילות ולהתבגר רוחנית.

שאול הבהיר להם, וגם לנו, כי תקופת היותנו כאן – כמוה כתקופת הכשרה לייעודנו הנצחי.

יעודנו: לשרת את אלוהים בנחלת הנצח.

לא קל היה למאמינים בקולוסה. אנשים שנחשבו לחכמים וידענים לימדו כי ישוע אינו אלוהים. הם טענו כי אלוהים, שהנו רוח וכליל השלמות, לא יופיע בגוף בשר נחות.

הבשורה הוצגה על ידם כדבר פשוט מדי כדי להיות אמיתי; וכך הוצגו המאמינים האמיתיים ככאלו החסרים חכמה, פשוטים, ויחד עם זאת טועים.

אותם "מקובלים" בעיני החברה טענו כי הישועה, ההתעלות של האדם, נובעת מתוך גדילה בידע וחכמה. הם גם ציינו כי הידע והחכמה הנחשקת יכולים להינתן דרכם, או בדרכים אחרות ושונות מדרך אלוהים.

שאול השליח מודע ללחץ ולמצב אשר בו נמצאים ילדיו הנאמנים של אלוהים, ועל כן הוא מנסה לתאר את עוצמת אלוהותו של ישוע (אלוהים אשר לבש בשר ובא כאדם) כדי להבהיר חזור והבהר שאין כתובת אחרת לאדם הרוצה להיוושע מלבד ישוע.

פסוקים 13-20:

13 "הֵן הָאָב הִצִּילָנוּ מִשִּׁלְטוֹן הַחושֶׁךְ וְהֶעֱבִירָנוּ אֶל מַלְכוּת בְּנוֹ אֲהוּבוֹ, 14 אֲשֶׁר בּוֹ לָנוּ הַפְּדוּת, סְלִיחַת הַחֲטָאִים, 15 וְהוּא צֶלֶם שֶׁל הָאֱלוהִים הַבִּלְתִּי נִרְאֶה, בְּכוֹר כָּל בְּרִיאָה;

16 כִּי בּוֹ נִבְרָא כָּל אֲשֶׁר בַּשָּׁמַיִם וַאֲשֶׁר בָּאָרֶץ, מַה שֶּׁנִרְאֶה וּמַה שֶּׁבִּלְתִּי נִרְאֶה, גַּם כִּסְאוֹת וְרָשֻׁיּוֹת וְגַם מֶמְשָׁלוֹת וְשִׁלְטוֹנוֹת. הַכּל נִבְרָא בְּאֶמְצָעוּתוֹ וּלְמַעֲנוֹ,

17 וְהוּא קוֹדֵם לַכּל וְהַכּל קַיָּם בּוֹ. 18 הוּא הָראשׁ שֶׁל הַגּוּף, כְּלוֹמַר, שֶׁל הַקְּהִלָּה. הוּא הָרֵאשִׁית, בְּכוֹר מִבֵּין הַמֵּתִים, לְמַעַן יִהְיֶה רִאשׁוֹן בַּכּל, 

19 כִּי כֵן הָיָה רָצוֹן לְשַׁכֵּן בּוֹ אֶת כָּל הַמְּלוֹא 20 וּבְאֶמְצָעוּתוֹ לְרַצּוֹת אֶל עַצְמוֹ אֶת הַכּל. הֵן מַה שֶּׁבַּשָּׁמַיִם וְהֵן מַה שֶּׁבָּאָרֶץ, בְּאֶמְצָעוּתוֹ, בַּעֲשִׂיַּת שָׁלוֹם בְּדָמוֹ עַל הַצְּלָב."

 

הפסוקים חולקו ל-4 קטעים, כשכל אחד מתאר פן אלוהי בישוע:

1. פסוקים 13-14: ישוע כמושיע

א. "הֵן הָאָב הִצִּילָנוּ מִשִּׁלְטוֹן הַחושֶׁךְ וְהֶעֱבִירָנוּ אֶל מַלְכוּת בְּנוֹ אֲהוּבוֹ – ישוע."

מה זה "שִּׁלְטוֹן הַחושֶׁךְ"?

"שלטון החושך" משמע: להיות תחת חסותו של השטן.

"כִּי לא עִם בָּשָׂר־וָדָם מִלְחָמָה לָנוּ, אֶלָּא עִם רָשֻׁיּוֹת וּשְׂרָרוֹת, עִם מוֹשְׁלֵי חֶשְׁכַת הָעוֹלָם הַזֶּה, עִם כֹּחוֹת רוּחָנִיִּים רָעִים בַּשָּׁמַיִם" (אפסים ו 12);

"… אֶלָּא שֶׁזּאת שְׁעַתְכֶם וּשְׁעַת שִׁלְטוֹן הַחושֶׁךְ" (לוקס כב 53);

"… לְהָשִׁיב אוֹתָם מֵחושֶׁךְ לְאוֹר וּמִשִּׁלְטוֹן הַשָטָן לֵאלוהִים…" (מעשי השליחים כו 18).

למה הכוונה?

כשאני דוחה את אלוהים ואת כפרתו בישוע, אני משמש כלי בשירות השטן.

השטן משתמש בבני האדם, שתחת חסותו, כדי להכשיל את תכנית הישועה של אלוהים.

הוא משתמש בבני האדם, בעמים ובצבאות על מנת לגרום לכך שהבטחות אלוהים לא יצאו אל הפועל, ובכך להציל את עצמו מהשמדה.

לדוגמה: הצעת חוק נגד בישור; הלשנות ואיומים בגלל חלוקת עלונים; ניסיון לקחת את ריבונות ירושלים מישראל; אלו הן דוגמאות מעשיות של חיים תחת שלטון החושך.

אותם אנשים, בכל אותן דוגמאות, מנווטים על-ידי השטן כדי להוציא לפועל את מטרתו.

חזון יוחנן פרק כ פסוקים 1-3:

"רָאִיתִי מַלְאָךְ יוֹרֵד מִן הַשָּׁמַיִם וּבְיָדוֹ מַפְתֵּחַ הַתְּהוֹם וְשַׁרְשֶׁרֶת גְּדוֹלָה. הוּא תָּפַשׂ אֶת הַתַּנִּין, הַנָּחָשׁ הַקַּדְמוֹנִי אֲשֶׁר הוּא הַמַּלְשִׁין וְהַשָטָן, וְקָשַׁר אוֹתוֹ לְאֶלֶף שָׁנִים.

הִשְׁלִיךְ אוֹתוֹ אֶל הַתְּהוֹם וְסָגַר וְחָתַם עָלָיו כְּדֵי שֶׁלּא יַתְעֶה עוֹד אֶת הַגּוֹיִם עַד תּם אֶלֶף הַשָּׁנִים."

מדוע ישוע כינה זאת "ממלכת החושך"?

כדי להדגיש את הריחוק מאלוהים.

ממלכת אלוהים נקראת "ממלכת אור" – "נַחֲלַת הַקְּדוֹשִׁים בָּאוֹר" (א 12); ולכן, ממלכת החושך מציינת ריחוק ואי שיתוף עם אלוהים.

ממלכת החושך מעידה על משמעות נוספת: ממלכה ללא ברכה, ללא מטרה או יעוד מועיל. עבודת סרק שקללה בתחילתה ובסופה.

ספר חזון יוחנן יט 20 מתאר את אחריתם של אזרחי ממלכת החושך באגם אש וגפרית נצחית: "אֲגַם הָאֵשׁ הַבּוֹעֵר בְּגָפְרִית."

לאחר שתוארה לנגד עינינו התחנה הסופית של ממלכת החושך, ניתן להבין איזו מתנת חסד גדולה עשה לנו ישוע כשהוא הציל אותנו מיד השטן והעביר אותנו לממלכתו.

מהי ממלכתו של ישוע?

ממלכתו של ישוע מתחילה מבחינה רוחנית בגוף המאמין, אך גם תיראה באופן גשמי על כדור הארץ – ומרכזה בירושלים.

ראשונה לקורינתים ג 16: "הַאִם אֵינְכֶם יוֹדְעִים כִּי הֵיכַל אֱלוהִים אַתֶּם וְכִי רוּחַ אֱלוהִים שׁוֹכֶנֶת בְּקִרְבְּכֶם?"

תהילים ב: "וַאֲנִי נָסַכְתִּי מַלְכִּי עַל־צִיּוֹן, הַר־קָדְשִׁי." בפרק זה דוד המלך מציין כי בן-אלוהים, המשיח, יהיה זה אשר ישמיד את כל מתנגדיו וימלוך על העולם עם ילדיו.

ממלכתו הארצית של ישוע תתחיל כאשר הוא יחזור לארץ וישמיד את כל צבאות העולם שיעמדו נגדו. הנביא זכריה בפרק יד מתאר את המאורע, ושם הוא מכנה את האדון בשם "יהוה."

לאחר שישוע ימלוך על העולם 1000 שנים אשר בהן השטן יהיה כלוא, אלוהים ישפוט את כל ברואיו שיצר מבראשית: את השטן ונתיניו יזרוק לאגם האש למשפט סופי, ואת ילדיו ישכין עמו לנצח נצחים (חזון יוחנן פרקים כ-כב).

ממלכתו של ישוע נקראת "ממלכת האור" מכיוון שאלוהים במרכזה: "וְלַיְלָה לא יִהְיֶה עוֹד וְלא יִצְטָרְכוּ לְאוֹר מְנוֹרָה וּלְאוֹר שֶׁמֶשׁ, כִּי יהוה אֱלוהִים יָאִיר עֲלֵיהֶם וְיִמְלְכוּ לְעוֹלְמֵי עוֹלָמִים" (התגלות כב 5).

מה יאפיין אותה?

1. לחיות בעולם אשר אין זכר לחטא או להשפעתו.

2. לחיות ללא זמן כאשר כל יום מכירים את אלוהים טוב יותר ומשרתים אותו לנצח ובשמחה.

3. לטעום את טעם החיים שהיה לאדם וחווה לפני שחטאו, וכל זאת – לנצח נצחים.

חזון יוחנן פרק כב פסוקים 3-4: "שׁוּם קְלָלָה לא תִּהְיֶה עוֹד. כִּסֵּא אֱלוהִים וְהַשֶה יִהְיֶה בָּהּ וַעֲבָדָיו יְשָׁרְתוּהוּ. הֵם יִרְאוּ אֶת פָּנָיו, וּשְׁמוֹ עַל מִצְחוֹתָם…"

איך עוברים מממלכת ושלטון החושך של השטן לממלכת הנצח של אלוהים?

שאול השליח מבהיר שאלוהים הוא זה שהעביר אותנו, ולא אנו את עצמינו; "…וְזאת לא מִיֶּדְכֶם, כִּי אִם מַתְּנַת אֱלוהִים היא…" (אפסים ב)

לנו אין יכולת עצמית להתמודד ולנצח את השטן, אך לאלוהים יש:

אפסים ו 18-10:

10 "סוֹף דָּבָר, חִזְקוּ בַּיהוה וּבְכֹחַ גְּבוּרָתוֹ. 11 לִבְשׁוּ אֶת מְלוֹא נֶשֶׁק הָאֱלֹהִים לְמַעַן תּוּכְלוּ לַעֲמֹד נֶגֶד נִכְלֵי הַשָֹטָן;

12 כִּי לֹא עִם בָּשָׂר־וָדָם מִלְחָמָה לָנוּ, אֶלָּא עִם רָשֻׁיּוֹת וּשְׂרָרוֹת, עִם מוֹשְׁלֵי חֶשְׁכַת הָעוֹלָם הַזֶּה, עִם כֹּחוֹת רוּחָנִיִּים רָעִים בַּשָּׁמַיִם.

13 עַל כֵּן קְחוּ אֶת מְלוֹא נֶשֶׁק הָאֱלֹהִים, לְמַעַן תּוּכְלוּ לְהִתְנַגֵּד בַּיּוֹם הָרָע, וְלַעֲמֹד לְאַחַר עֲשׂוֹתְכֶם אֶת הַכֹּל.

14 עִמְדוּ כְּשֶׁהָאֱמֶת חֲגוּרָה עַל מָתְנֵיכֶם וְשִׁרְיוֹן הַצֶּדֶק לְבוּשְׁכֶם, 15 וּכְשֶׁרַגְלֵיכֶם נְעוּלוֹת נְכוֹנוּת לִבְשׂוֹרַת הַשָּׁלוֹם.

16 עִם כָּל אֵלֶּה שְׂאוּ אֶת מָגֵן הָאֱמוּנָה אֲשֶׁר תּוּכְלוּ לְכַבּוֹת בּוֹ אֶת כָּל חִצָּיו הַבּוֹעֲרִים שֶׁל הָרָע.

17 וּקְחוּ אֶת כּוֹבַע הַיְשׁוּעָה וְאֶת חֶרֶב הָרוּחַ, שֶׁהִיא דְּבַר הָאֱלֹהִים. 18 בְּכָל תְּפִלָּה וּתְחִנָּה הִתְפַּלְּלוּ תָּמִיד ברוּחַ…"

ישוע אמר לנקדימון כי הוא לא בא לשפוט, אלא להציל אותנו  (יוחנן ג 16-18):

16 "כִּי כּה אָהַב אֱלוהִים אֶת הָעוֹלָם עַד כִּי נָתַן אֶת בְּנוֹ יְחִידוֹ לְמַעַן לא יאבַד כָּל הַמַּאֲמִין בּוֹ, אֶלָּא יִנְחַל חַיֵּי עוֹלָם.

17 הֵן הָאֱלוהִים לא שָׁלַח אֶת בְּנוֹ אֶל הָעוֹלָם לִשְׁפּוט אֶת הָעוֹלָם, אֶלָּא כְּדֵי שֶׁיִּוָּשַׁע הָעוֹלָם עַל־יָדָיו.

18 הַמַּאֲמִין בּוֹ אֵינֶנּוּ נִדּוֹן. מִי שֶׁאֵינֶנּוּ מַאֲמִין כְּבָר נִדּוֹן, מִפְּנֵי שֶׁלּא הֶאֱמִין בְּשֵׁם בֶּן־הָאֱלוהִים הַיָּחִיד".

בגלל נוכחות החטא, מצבנו הראשוני הוא מצב של ריחוק מאלוהים וחסות של שלטון החושך.

למרות המצב, אלוהים אוהב את יציריו והוא מיוזמתו החליט להציל את ילדיו.

איך?

אלוהים קבע כבר מבראשית כי מחיר הכפרה הוא מחיר החיים. זאת אומרת: צריך חיים טהורים על מנת לקנות או לשלם עבור חיים של מישהו אחר: "כִּי נֶפֶשׁ הַבָּשָׂר בַּדָּם הִוא, וַאֲנִי נְתַתִּיו לָכֶם עַל־הַמִּזְבֵּחַ, לְכַפֵּר עַל־נַפְשׁותֵיכֶם; כִּי־הַדָּם הוּא בַּנֶּפֶשׁ יְכַפֵּר" (ויקרא יז 11).

מכיוון שכל הבריאה נגועה בחטא, אין דבר נברא שיכול להושיע, אלא רק דבר שהיה מתמיד והחטא לא פגע בו.

יוצא מכך, שאלוהים בעצמו היה צריך למסור את חייו הטהורים על מנת לפדות את חיי ילדיו. אלוהים הבן, ישוע המשיח, שילם והציג את התשלום לפני אלוהים האב.

המחיר שולם – הדרך לנוכחות אלוהים נסללה!

ישוע הוכיח שאלוהים קיבל את הכפרה בכך שהוא קם מן המתים בעצמו לאחר שלושה ימים בקבר. ישוע הוכיח כי הוא מקור החיים: "אֲנִי הַדֶּרֶךְ וְהָאֱמֶת וְהַחַיִּים. אֵין אִישׁ בָּא אֶל הָאָב אֶלָּא דַּרְכִּי" (יוחנן יד 6).

"כִּי־עִמְּךָ מְקוֹר חַיִּים; בְּאוֹרְךָ, נִרְאֶה־אוֹר" (תהילים לו 10).

ישוע ניצח את המוות. הוא הסיר את האיום הגדול ביותר שעומד על ראש בני האדם והבריאה.

בנצחונו את המוות, הוא הוכיח כי הוא הכתובת היחידה לממלכת האור של אלוהים.

הוא הוכיח כי הוא בראש, ואין גדול ממנו! מכאן, אלוהותו.

איך נפדים ומקבלים את סליחת החטאים?

באמונה כנה שישוע הוא אכן מי שהוא אמר: אדון ומושיע.

"וְאִם אַתָּה מוֹדֶה בְּפִיךָ שֶׁיֵּשׁוּעַ הוּא הָאָדוֹן וּמַאֲמִין בִּלְבָבְךָ שֶׁאֱלוהִים הֵקִים אוֹתוֹ מִן הַמֵּתִים — תִּוָּשַׁע. הֲרֵי בְּלִבּוֹ מַאֲמִין אִישׁ וְיֻצְדַּק, וּבְפִיו יוֹדֶה וְיִוָּשַׁע" (רומים י 9-10).

"וְאֵין ישועה בְּאַחֵר, כִּי אֵין שֵׁם אַחֵר נָתוּן לִבְנֵי אָדָם תַּחַת הַשָּׁמַיִם, וּבוֹ עָלֵינוּ לְהיוושע" (מעשי השליחים ד 12).

אמונה כנה משנה חיים, משנה דרך חשיבה ומתמסרת לרצון אלוהים. זה אפשרי רק בעזרת רוח אלוהים הפועל בנו.

לסיכום

שאול השליח מוכיח את אלוהותו של ישוע דרך פעולתו כמושיע מן החטא.

א. ישוע ניצח את השטן.
ב. ישוע הסיר את איום המוות.
ג. הוא חי לנצח.
ד. ישוע הוא מקור החיים.

לאחר שראינו רק את החלק הראשון (מתוך הארבעה) שישוע עשה עבורינו, הבה נחשוב איזה אדם מסוגל לעשות זאת?

איזה אדם יכול לעמוד מול השטן ומלאכיו ולזרוק את כולם, כאחד, לאגם האש לנצח?

איזה אדם יכול להושיע עולם ולשנות את ייעודו הנצחי?

איזה אדם ניצח את המוות וביטל את השפעתו?

איזה אדם יכול להיות מקור החיים לשאר הבריאה?

רק אלוהים! – והוא בא אלינו בישוע.

מסקנה: ישוע הוא אלוהים.

לא לחינם אמר שאול: "… אֵין שֵׁם אַחֵר נָתוּן לִבְנֵי אָדָם תַּחַת הַשָּׁמַיִם, וּבוֹ עָלֵינוּ לְהיוושע" (מעשי השליחים ד 12).

בשיעור הבא נתמודד עם שאר התכונות והתיאורים של ישוע המעידים על אלוהותו ועל היותו הכתובת היחידה עבור בני האדם.