האיגרת אל הקולוסים – שיעור מס' 7

Print Friendly

פרק א, פסוקים 18-20 – ישוע המשיח כראש הקהילה

בשיעור שעבר למדנו כי המאמינים בקולוסה עמדו לפני מבחנים קשים:

מורים מכובדים ומקובלים טענו לאהבת אלוהים, אך הציגו פילוסופיות זרות אשר לימדו כי ישוע אינו אלוהים.

על מנת לעודד את המאמינים בקולוסה להתמיד ולהתמקד בישוע בדעת ובמעש, שאול השליח מתאר את אלוהותו של ישוע ב-4 תפקידים:

1. ישוע הוכח כאלוהים על סמך תפקידו כמושיע העולם מן החטא.

2. ישוע הוכח כאלוהים על סמך תפקידו כבורא:

  •  א. ישוע הוא סך כל האלוהות הרוחנית בדמות אדם ללא מגע חטא.
  •  ב. ישוע (שבא בבשר) ברא את כל החומר והרוח בבריאה והוא עליון ודוגמה לכל.
  •  ג. בזכות ישוע הבריאה קיימת; בלעדיו, הבריאה מתמוטטת.

בשיעור זה נמשיך ללמוד אודות אלוהותו של ישוע על פי תפקידו השלישי, כראש הקהילה.

נתמקד בפסוקים 18-20:

18 "הוּא הָראשׁ שֶׁל הַגּוּף, כְּלוֹמַר, שֶׁל הַקְּהִלָּה. הוּא הָרֵאשִׁית, בְּכוֹר מִבֵּין הַמֵּתִים, לְמַעַן יִהְיֶה רִאשׁוֹן בַּכּל,
19 כִּי כֵן הָיָה רָצוֹן לְשַׁכֵּן בּוֹ אֶת כָּל הַמְּלוֹא
20 וּבְאֶמְצָעוּתוֹ לְרַצּוֹת אֶל עַצְמוֹ אֶת הַכּל. הֵן מַה שֶּׁבַּשָּׁמַיִם וְהֵן מַה שֶּׁבָּאָרֶץ, בְּאֶמְצָעוּתוֹ, בַּעֲשִׂיַּת שָׁלוֹם בְּדָמוֹ עַל הַצְּלָב."

שאול השליח רק סיים את התיאור של ישוע כמושיע, כבורא העולם והשולט על כל הבריאה החומרית והרוחנית כאחד, והנה הוא מתאר את אותו ישוע כראש הקהילה.

כדי לראות את אלוהותו של ישוע בתפקיד של ראש הקהילה, יש צורך להגדיר ולהסביר מהי הקהילה, תפקידה ויעודה. רק אז ניתן להבין כי צריך להיות אלוהים כדי לעמוד בראשה.

מהי "הקהילה"?

הקהילה, שגם נקראת גוף המשיח, הנה אוסף כל בני האדם שמאמינים כי ישוע הוא האדון והמושיע מן החטא. כולם ביחד הנם גוף המשיח.

הקהילה, גוף המשיח, נוסדה בחג השבועות לאחר תקומתו של ישוע מן המתים.

בחג השבועות בירושלים כאשר המאמינים הראשונים התאספו, נחתה עליהם רוח הקודש והטבילה אותם לגוף אחד שנקרא: הקהילה – גוף המשיח (מעשי השליחים ב).

מאיזה שלב הופך אדם לחלק מגוף המשיח?

מהרגע שבו האדם – יהודי או גוי – מקבל בכנות את ישוע כאדון ומושיע רוח הקודש חותם אותו, שוכן בו, והוא נהיה חלק מגוף המשיח:

"הֲרֵי בְּרוּחַ אַחַת הֻטְבַּלְנוּ כֻּלָּנוּ לְגוּף אֶחָד, יְהוּדִים כִּיוָנִים, עֲבָדִים כִּבְנֵי חוֹרִין, וְכֻלָּנוּ הֻשְׁקֵינוּ רוּחַ אַחַת" (ראשונה לקורינתים יב 13).

"וּבוֹ נַחֲלַתְכֶם גַּם אַתֶּם; שֶׁכֵּן בְּשָׁמְעֲכֶם אֶת דְּבַר הָאֱמֶת, אֶת בְּשׂוֹרַת יְשׁוּעַתְכֶם, וּבְהַאֲמִינְכֶם בּוֹ, נֶחְתַּמְתֶּם גַּם אַתֶּם בְּרוּחַ הַהַבְטָחָה, רוּחַ הַקּודֶשׁ" (אפסים א 13).

לבני גוף המשיח ניתן בונוס מאוד מיוחד:

למרות שכל אחד מאיתנו הנו אזרח המדינה שבה הוא נולד, ולמרות ההבדלים החיצוניים בינינו, הרי שבעיני אלוהים בני גוף המשיח מקבלים ברגע ישועתם אזרחות נוספת – אזרחות בשמים:

"אֲשֶׁר לָנוּ, אֶזְרָחוּתֵנוּ בַּשָּׁמַיִם הִיא; מִשָּׁם גַּם יָבוֹא מוֹשִׁיעַ אֲשֶׁר מְחַכִּים אָנוּ לוֹ — הָאָדוֹן יֵשׁוּעַ הַמָּשִׁיחַ" (פיליפים ג 20).

אם כל המאמינים היו מקבלים דרכונים מאלוהים אז כל אחד מאיתנו היה מחזיק דרכון זהה, ללא הבדל בין אם הוא יהודי או גוי, ארץ מוצא וכו'.

במילים אחרות: ארץ ההבטחה של כל המאמינים, יהודים או גויים, היא ממלכת אלוהים.

מכיוון שאזרחותינו הנצחית הנה אזרחות ממלכת אלוהים, הרי שמחויבותינו העליונה היא כלפיו "… אֲשֶׁר יַחֲלִיף אֶת גּוּפֵנוּ הַנָּחוּת וְיַעֲשֵׂהוּ דּוֹמֶה לְגוּפוֹ הֶהָדוּר כָּבוֹד, כְּפִי כּוחַ יְכָלְתּוֹ לְשַׁעְבֵּד אֵלָיו אֶת הַכּל" (פיליפים ג 21); ישוע משעבד הכל אליו.

מה תפקידה של הקהילה, ומה יעודה?

היעוד מצביע על העיקר! – תפקידה של הקהילה זהה לתפקיד שנתן אלוהים לעם ישראל כעם נבחר (שמות יט).

התפקיד שהטיל אלוהים על עם ישראל: בישור שמו, קיומו וישועתו של אלוהים לכלל העמים.

המטרה: העולם יוושע!

דרך פעולתו של אלוהים עם ישראל, דרך צורת החיים המיוחדת שנדרשה מעם ישראל, יכלו כל העמים להכיר את עובדת קיומו של אלוהים ואת הצורך לבקש את קירבתו וישועתו.

אבל, עם ישראל פנה מאלוהים ודחה את ישוע המשיח (יוחנן א); ולכן אינו ממלא את יעודו כמבשר הישועה לכלל העמים.

למרות זאת, המשיח לא דחה את עמו (יוחנן א; רומים יא), אך נשאר הצורך למלא את משימת הבישור לעולם.

לשם כך, בנה המשיח גוף – בריאה חדשה – (אפסים ב 15: "הוּא בִּטֵּל אֶת תּוֹרַת הַמִּצְווֹת שֶׁבַּחֻקִּים, כְּדֵי לִבְרא בּוֹ עַצְמוֹ אֶת הַשְּׁנַיִם לְאָדָם חָדָשׁ אֶחָד וּבְכָךְ לַעֲשׂוֹת שָׁלוֹם") –

אשר יהיה מורכב מיהודים וגויים מאמינים, ועליהם הוטלה המשימה להביא את בשורת הישועה לעולם (שנייה לקורינתים ה).

דרך חייהם של המאמינים בכל העולם, דרך פועל המשיח בהם, כל העולם יכול להכיר אודות קיומו וריבונותו של ישוע.

כמו שהוטל על עם ישראל, כך הקהילה מביאה את שם אלוהים לכל אדם על מנת שיוושע.

עם ישראל יחזור לתפקידו כממלכת כוהנים בשירות המשיח, כאשר ייכנע לישוע.

מה הבטיח אלוהים לבני ישראל?

הוא הבטיח את קירבתו אליהם, את הגנתו ואת ארץ כנען כנחלה (בראשית יב-יז); הבטחות מאוד דומות אלוהים הבטיח לבני גופו, לבני הקהילה.

ה' הבטיח את קירבתו – שכינתו בהם, את הגנתו, ומעבר לכך את ההבטחה להיות לנצח בארץ הנחלה השמיימית.

(עברים ט; ראשונה ליוחנן ד 4 "אַתֶּם, יְלָדַי, מֵאֱלוהִים אַתֶּם, וְנִצַּחְתֶּם אוֹתָם, שֶׁכֵּן הוּא אֲשֶׁר בָּכֶם גָּדוֹל מִזֶּה אֲשֶׁר בָּעוֹלָם"; יוחנן יד, יא; אפסים א 13 "וּבוֹ נַחֲלַתְכֶם גַּם אַתֶּם; שֶׁכֵּן בְּשָׁמְעֲכֶם אֶת דְּבַר הָאֱמֶת, אֶת בְּשׂוֹרַת יְשׁוּעַתְכֶם, וּבְהַאֲמִינְכֶם בּוֹ, נֶחְתַּמְתֶּם גַּם אַתֶּם בְּרוּחַ הַהַבְטָחָה, רוּחַ הַקּודֶשׁ";

ראשונה לקורינתים ג 16 "הַאִם אֵינְכֶם יוֹדְעִים כִּי הֵיכַל אֱלוהִים אַתֶּם וְכִי רוּחַ אֱלוהִים שׁוֹכֶנֶת בְּקִרְבְּכֶם?").

מתברר שלמרות שעם ישראל והקהילה הנם שני גופים שונים, למרות שהקהילה לא מחליפה את ישראל לנצח, הרי שלקהילה – גוף המשיח – ניתנו הבטחות לא פחות גדולות מההבטחות שניתנו לעם ישראל.

רבותי,

נסים רבים עשה אל שדי כדי להוכיח את בעלותו על ישראל, ואת עמידתו מאחורי גבורתה וכוחה.

נסים רבים עשה ישוע כדי להוכיח את ריבונותו על קהילתו, ואת עובדת היות כוחו המניע את חיי המאמינים.

אם אתם מאמינים כי יש צורך באלוהים כדי לבחור את עם ישראל על מנת לבשר לעולם ולתת לעמו את ארץ כנען, צריך לא פחות מאלוהים כדי לברוא גוף כמו הקהילה העולמית להיות הכוח המניע שלה ולהכין לה ארץ נחלה נצחית.

כמו שראש ישראל חייב להיות אלוהים, כך ראש הקהילה חייב להיות אלוהים גם כן!

מסקנה: ישוע = אלוהים.

יבוא היום, הלוואי במהרה, שעם הבחירה – עם ישראל – יכיר את מושיעו, את ישוע; יפסיק לשנוא את גוף המשיח, יקח בחזרה את משימת הבישור העולמי על כתפיו ויפתור את הקהילה מתפקידה על-ידי חזרה ליעודו המקורי (זכריה ח, יד).

שאול ממשיך ומציין בפסוק 18 כי מעבר להיות ישוע ראש הקהילה, הוא גם "הָרֵאשִׁית, בְּכוֹר מִבֵּין הַמֵּתִים…"

משמעות המילה "ראשית" מהמקור היווני: מקור, מייסד, ההתחלה שלה, הדוגמה שעל פיה כל השאר ילך.

אפסים ד-ה מלמד כי ישוע הוא זה שמעניק את היכולות לכל אחד מילדיו לפעול כרצונו. הוא מקור החיים של כל אחד מאיתנו.

שאול השליח כבר אמר בפסוק 15 כי ישוע הוא "בְּכוֹר כָּל בְּרִיאָה".

למדנו כי המילה "בְּכוֹר" אינה מציינת כי ישוע נברא ראשון, אלא שהוא הראשון במעלה, בחשיבות לפני כל דבר הקיים בבריאה.

כעת שאול השליח אומר כי ישוע הנו ה"בְּכוֹר מִבֵּין הַמֵּתִים".

היו כבר אנשים בתנ"ך שקמו מן המתים, אז במה שונה תקומתו של ישוע?

ישוע קם בעצמו!

בעוד שכל האחרים חזרו לקבר בעת שקבע עבורם אלוהים, ישוע היה הראשון אשר לבש גוף כבוד, גוף אלוהי שלא ידע עוד מוות.

תקומתו של ישוע הנה תקומת בכורה מכיוון שזו התקומה שילדי אלוהים יחוו ביום שישוע יחזור לקחת את קהילתו השמיימה (ראשונה לקורינתים טו 20-5; ראשונה לתסלוניקים ד 13-18).

לאחר שראינו את מעשיו ותפקידיו של ישוע, אין פלא שהוא עתיד לקבל מקום ראשון בחיינו ובכל דבר בבריאה!

שאול השליח ציין בפרק ג 11: "…הַמָּשִׁיחַ הוּא הַכּל וּבַכּל."

סיכום

שאול השליח מלמד אודות אלוהותו של ישוע על מנת שהמאמינים בקולוסה ואנחנו היום נעמיד את ישוע במקום ראשון בכל תחום ודבר בחיינו.

מדוע?

מכיוון שישוע הוא אלוהים אשר שילם בדמו את מחיר גאולתנו.

אמונה בו כאדון ומושיע הנה הדרך היחידה לחיי נצח עם אלוהים.

בפסוק 18 שאול השליח מוכיח את אלוהותו של ישוע על סמך היותו ראש הקהילה – ראש גוף המשיח: "הוּא הָראשׁ שֶׁל הַגּוּף, כְּלוֹמַר, שֶׁל הַקְּהִלָּה. הוּא הָרֵאשִׁית, בְּכוֹר מִבֵּין הַמֵּתִים, לְמַעַן יִהְיֶה רִאשׁוֹן בַּכּל."

קיימת מקבילות בין הקהילה לבין עם ישראל:

  • אלוהים היה זה שבחר את עם ישראל כדי לבשר את שמו לכל העמים.
  • ישוע ברא את קהילתו מגויים ויהודים מאמינים, וציווה עליהם לבשר את שמו בעולם.
  • לישראל ולקהילה משימה זהה: להביא את ישועת אלוהים לכלל הגויים.

 

  • אלוהים עשה נסים לישראל כדי להראות להם ולעולם את ריבונותו וקיומו דרכם.
  • ישוע עשה נסים לילדי קהילתו כדי להראות להם ולעולם את ריבונותו וקיומו דרך ילדיו.

 

  • אלוהים הבטיח את ארץ כנען לילדיו והם יקבלו את כולה בבוא היום.
  • ישוע הבטיח נחלת עולם לילדיו.

אם אתה מאמין כי יש צורך באלוהים כדי לעשות ולקיים את רצונו דרך עם ישראל,הרי שצריך לא פחות מאלוהים כדי לעשות ולקיים את מה שישוע הבטיח לבני קהילתו.

כמו שראש ישראל חייב להיות אלוהים, כך ראש הקהילה חייב להיות אלוהים!

מסקנה: ישוע = אלוהים.