השתלשלות המאורעות בחייו של ישוע המשיח(יוחנן ג,1-10) – שיעור מס' 7

Print Friendly

בשורת יוחנן פרק ג, פסוקים 1-10 – נקדימון וישוע: איך נולדים מן הרוח כדי לראות את מלכות אלוהים? (חלק א)

השתלשלות המאורעות בחייו של ישוע המשיח – שיעור מס' 7

בשורת יוחנן פרק ג, פסוקים 1-10
נקדימון וישוע: איך נולדים מן הרוח כדי לראות את מלכות אלוהים? (חלק א)

 

פרק ג פותח באירוע יוצא דופן ומעניין. 

בעוד רוב ראשי ההנהגה והעם עסוקים בענייניהם ומתעלמים מהאותות והניסים שעושה ישוע, (במקדש)  נוצר גרעין קטן של חכמי דת יהודים אשר בחנו את האותות, את דבריו ומעשיו של ישוע והשכילו להבין שניצב לפניהם מישהו עם סמכות אלוהית ולא סתם מטרד! (ראה סילוק הרוכלים בפרק ב).

 

הבה נקרא את פסוקים 1-10:

1 אַחַד הַפְּרוּשִׁים מִמַּנְהִיגֵי הַיְּהוּדִים, נַקְדִּימוֹן שְׁמוֹ,
2 בָּא אֶל יֵשׁוּעַ בַּלַּיְלָה וְאָמַר אֵלָיו: “רַבִּי, אֲנַחְנוּ יוֹדְעִים כִּי מֵאֵת אֱלֹהִים בָּאתָ לִהְיוֹת מוֹרֶה, שֶׁהֲרֵי אֵין אִישׁ יָכוֹל לַעֲשׂוֹת אֶת הָאוֹתוֹת שֶׁאַתָּה עוֹשֶׂה אֶלָּא אִם כֵּן אֱלֹהִים אִתּוֹ.”
3 הֵשִׁיב יֵשׁוּעַ וְאָמַר אֵלָיו: “אָמֵן אָמֵן אֲנִי אוֹמֵר לְךָ, אִם לֹא יִוָּלֵד אָדָם מִלְמַעְלָה, לֹא יוּכַל לִרְאוֹת אֶת מַלְכוּת הָאֱלֹהִים.”
4 שָׁאַל נַקְדִּימוֹן: “אֵיךְ יָכוֹל אָדָם לְהִוָּלֵד בִּהְיוֹתוֹ זָקֵן? הַאִם הוּא יָכוֹל לְהִכָּנֵס שֵׁנִית לְרֶחֶם אִמּוֹ וּלְהִוָּלֵד?”
5 הֵשִׁיב יֵשׁוּעַ: “אָמֵן אָמֵן אֲנִי אוֹמֵר לְךָ, אִם לֹא יִוָּלֵד אִישׁ מִן הַמַּיִם וְהָרוּחַ לֹא יוּכַל לְהִכָּנֵס לְמַלְכוּת הָאֱלֹהִים.
6 הַנּוֹלָד מִן הַבָּשָׂר בָּשָׂר הוּא וְהַנּוֹלָד מִן הָרוּחַ רוּחַ הוּא.
7 אַל תִּתְמַהּ עַל שֶׁאוֹמֵר אֲנִי לְךָ כִּי עֲלֵיכֶם לְהִוָּלֵד מִלְמַעְלָה.
8 הָרוּחַ נוֹשֶׁבֶת הֵיכָן שֶׁהִיא רוֹצָה וְאֶת קוֹלָהּ אַתָּה שׁוֹמֵעַ, אַךְ אֵינְךָ יוֹדֵעַ מֵאַיִן הִיא בָּאָה וּלְאָן הִיא הוֹלֶכֶת. כָּךְ כָּל מִי שֶׁנּוֹלָד מִן הָרוּחַ.”
9 הֵשִׁיב נַקְדִּימוֹן וְאָמַר לוֹ: “כֵּיצַד יִתָּכְנוּ הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה?”
10 עָנָה יֵשׁוּעַ וְאָמַר אֵלָיו: “אַתָּה מוֹרֶה בְּיִשְׂרָאֵל וְאֵינְךָ יוֹדֵעַ אֶת זֹאת?

 

פסוק 1 וחצי פסוק 2:

"אַחַד הַפְּרוּשִׁים מִמַּנְהִיגֵי הַיְּהוּדִים, נַקְדִּימוֹן שְׁמוֹ, בָּא אֶל יֵשׁוּעַ בַּלַּיְלָה וְאָמַר אֵלָיו…"

מי הוא נקדימון?  מה היה מעמדו? מדוע הוא בא בלילה?

נקדימון מתואר כמנהיג יהודי, לא סתם רב שכונתי או ראש בית כנסת קטן אלא מנהיג.

ההנהגה אז היתה הסנהדרין אשר היה מורכב מ 70 חברים אשר השכלתם הדתית היתה לשם דבר בתוך העם.

חברי הסנהדרין היו למעשה חבר שופטים אשר פסק בכל ענייני הדת, וגם בדינים אזרחיים.

70 חברי הסנהדרין היו העילית הרוחנית של העם היהודי. רבן גמליאל, היה גם בין חברי הסנהדרין. 

 

נקדימון היה פרוש. משמעות הדבר שהוא היה מקפיד ביותר לשמור על כל פסיק וציווי של חוקי התורה.  (היו כ- 6000 פרושים בתקופת ישוע והם נחשבו לבקיאים בתורה ובמילוי ציוויה).

חברי הסנהדרין בדרך כלל היו מוקפים בתלמידים אשר היו קולטים וגומעים כל מילה שהיתה יוצאת מפיהם. עד היום מסביב לכל רב גדול ישנה "חצר" של תלמידים.  בדרך כלל רבים מאנשי הסנהדרין עמדו בראש מכללות ללימוד תורה.

נקדימון מתואר בפסוק 10 גם כמורה וגם כזקן, דבר שרק מוסיף למעמדו ועושר השכלתו הרוחנית.

מבחינה חיצונית נקדימון היה כשר למהדרין (פסח בדרך) ומבחינה שכלית הוא נחשב למופת הארצית.

במילים אחרות: בא אל ישוע אדם אשר נחשב לעילית  שהעם יכול היה לבחור!

נקדימון מגיע אל ישוע בשעות הלילה. – מדוע?

קיימות שתי אפשרויות הגיוניות:

א. יוחנן בדרך כלל משייך לילה וחושך לחטא, ומכאן נקדימון לא רצה שמישהו ידע שהוא מדבר עם ישוע. הוא פחד מהתגובה של שאר הפרושים ומכך שהוא עלול להיות מנודה. יוחנן י"ב 42.

ב. נקדימון כמו שאר חברי הסנהדרין המכובדים היה מוקף תמיד בתלמידים והדרך היחידה לדבר עם ישוע בשקט ובפרטיות היתה בשעות הלילה.

התשובה ההגיונית היא חיבור שתי האפשרויות:

נקדימון בא בלילה כי רצה קצת פרטיות בשיחה עם ישוע אך גם פחד מתגובת שאר הפרושים.

(בהמשך הלימוד עוד נראה כי נקדימון בסופו של דבר האמין בישוע … יוחנן יט).

 

מדוע נקדימון בא אל ישוע?

פסוק 2ב:

“רַבִּי, אֲנַחְנוּ יוֹדְעִים כִּי מֵאֵת אֱלֹהִים בָּאתָ לִהְיוֹת מוֹרֶה, שֶׁהֲרֵי אֵין אִישׁ יָכוֹל לַעֲשׂוֹת אֶת הָאוֹתוֹת שֶׁאַתָּה עוֹשֶׂה אֶלָּא אִם כֵּן אֱלֹהִים אִתּוֹ.”

נקדימון היה מודע לניסים והאותות של ישוע והבין נכונה כי יד אלוהים מכוונת את אותם מעשים. – מדוע?

ישוע לא ביקש כסף, שום מעשה שעשה לא נגד את חוקי התורה אלא אדרבה, האנשים הרבו להודות ולפאר את אלוהים.

נקדימון גם ציין שאינו לבד ("אנחנו") אלא הוא מדבר גם בשמם של אנשים נוספים שביחד איתו חקרו את מעשי ישוע.

 

מאוד חשוב להבין את המצב ששרר בתקופה ההיא!

חלק מהכוהנים האוחזים בתפקידים רמים היו מושחתים. בניו של הכהן הגדול שלטו על הסחר באיזור המקדש. בעלי העסקים היו צריכים לשלם עמלות מיוחדות לבניו של הכהן הגדול כדי לסחור.

העסקים היו מוצדקים אך נוהלו בדרך מושחתת:

א. היה צורך להמיר מטבעות פגאניים אשר צלם הקיסר מוטבע עליהם במטבעות הראויות לשימוש במקדש.

מחליפי הכספים היו גובים עמלות בלתי הגיוניות וכך הופכים את בית אלוהים למוקד מסחר ועסק.

ב. מתפקידי הכוהנים היה לבדוק את כשרותם של הבהמות המיועדות לקורבן.

אך במקום לעשות את עבודתם נאמנה, מספר כוהנים מושחתים היו מבטלים הכשר של בהמה רק כדי שבעל הבהמה יקנה אחת אחרת וכך הם ירוויחו מן העסקה. מעבר לכך, הבהמה הפסולה היתה נמכרת לאדם אחר כבהמה כשרה וראויה לקורבן.

 כשישוע עמד במקדש ונלחם נגד פשעי הכהונה והסוחרים, היה הדבר בגדר מעשה עילאי שהרי אף אדם אחר לא היה מעז לעשות זאת ולהסתכן בהחרמה לאומית.

 נקדימון היה אדם שרצה לשרת את אלוהים ושחיתות הכהונה הטרידה אותו. למרות שהוטרד ממצבה הרוחני הירוד של הכהונה, הוא לא העז לעמוד מולה ולהילחם נגדה!

כאשר נקדימון ועמיתיו ראו את ישוע עושה זאת, הם ראו לנגד עיניהם אדם העושה את מה שהם רק יכלו לעשות בדמיונם!

 נקדימון מכנה את ישוע "מורה" ו"רבי". הוא רואה בישוע אדם שווה לו ברמה.

מכיוון שישוע נראה כאדם אשר כוח אלוהים מתבטא דרך חייו, נשלח נקדימון לשאול שאלה שהטרידה אותו ואת חבריו מאוד!

 

מה השאלה שנקדימון נשלח לשאול?

יוחנן לא ציין את שאלתו של נקדימון, אך על פי תשובת ישוע ניתן לדעת את השאלה.

פסוק 3 (זוכרים שגם בפרק א ישוע ידע את מחשבות ליבו של נתנאל?):

הֵשִׁיב יֵשׁוּעַ וְאָמַר אֵלָיו: “אָמֵן אָמֵן אֲנִי אוֹמֵר לְךָ, אִם לֹא יִוָּלֵד אָדָם מִלְמַעְלָה, לֹא יוּכַל לִרְאוֹת אֶת מַלְכוּת הָאֱלֹהִים.” 

בנתינת התשובה לפני השאלה, ישוע הבהיר לנקדימון שהם לא שווים. ישוע עליון לו.

זאת הסיבה שנקדימון נשאר לשוחח עם ישוע למרות שספג ביקורת קשה!

 

ובכן, מה היתה השאלה בליבו של נקדימון וחבריו?

שימו לב: הפרושים האמינו שישועתם מבוססת על ייחוס מוצאם ושלמות מילוי כל החוקים והמצוות!  (יוחנן ח' 33,39)

במילים אחרות: אני רוכש את זכותי לגן עדן בזכות מעשי ויכולתי. 

שימו לב:

נקדימון בא כדי לשאול את ישוע: אילו מעשים עשית ואיך  כדי להגיע לכזו קירבה לאלוהים, עד כי אלוהים עובד דרכך?

איך אתה מקיים את מצוות התורה כדי שאלוהים יפעל דרכך?

אילו מעשים אני (נקדימון) צריך עוד לעשות היום כדי שגם אני אוכל להתקרב לאלוהים, כמוך?

(ראה פרק ו' 28-29: "שאלו אותו: "מה עלינו לעשות כדי שנפעל את פעלי אלוהים?" השיב ישוע ואמר להם: "זהו פועל האלוהים – שתאמינו בזה אשר הוא שלח.")

 נקדימון לא בא לחפש איך להיטהר ולהיצדק מכיוון שהפרושים ראו את עצמם כבר טהורים וצדיקים. נקדימון מבחינתו כבר הגיע לדרגה הגבוהה ביותר והדבר היחידי שעוד היה חסר לו זה אותה הקירבה לאלוהים כמו שנראתה במעשיו של ישוע. 

בפסוק 3 ישוע הסביר לנקדימון שמה שיאפשר לו לראות את מלכות האלוהים (להתקרב לאלוהים)  זאת לידה שניתנת משמים. פעולה שמקורה באלוהים ולא מעשה כוח בני אדם.

האם נקדימון הבין את דברי ישוע?

הבה נקרא את תשובת נקדימון בפסוק 4:

שָׁאַל נַקְדִּימוֹן: “אֵיךְ יָכוֹל אָדָם לְהִוָּלֵד בִּהְיוֹתוֹ זָקֵן? הַאִם הוּא יָכוֹל לְהִכָּנֵס שֵׁנִית לְרֶחֶם אִמּוֹ וּלְהִוָּלֵד?”

תשובתו של נקדימון מוכיחה כי לא הבין את ישוע. הוא ממשיך לחשוב במושגים ארציים: ז"א -  איך האדם בכוחות עצמו יכול לפעול את פועלי אלוהים.

שימו לב:

8 פעמים חוזרות המילים "לידה", "נולד". ישוע השתמש במונח וולד ולידה כדי להדגיש את חולשת האדם. תינוק הינו חסר אונים וכל בטחונו וחייו תלויים בהוריו.

ישוע רואה שנקדימון לא מבין את דבריו ובפסוקים 5-8 ישוע "שוטף" אותו במבול של רמזים.

 

פסוקים 5-8:

"השיב ישוע: "אמן אמן אני אומר לך, אם לא ייוולד איש מן המים והרוח לא יוכל להיכנס למלכות האלוהים. הנולד מן הבשר בשר הוא והנולד מן הרוח רוח הוא. אל תתמה על שאומר אני לך כי עליכם להיוולד מלמעלה.

הרוח נושבת היכן שהיא רוצה ואת קולה אתה שומע, אך אינך יודע מאין היא באה ולאן היא הולכת. כך כל מי שנולד מן הרוח."

 

ישוע מבהיר לנקדימון שלידה טבעית מאבא ואימא, גם אם הם יהודים -  אינה מספיקה עבור מלכות אלוהים.

נחוצה לידה ממים ומרוח כדי לראות את אלוהים וכדי שאלוהים יפעל בך. (האיגרת אל טיטוס ג' 4-7)

לידה ממים:

טבילה במים היתה דבר מקובל ביותר לציין שהאדם מתוודה על חטאיו לפני אלוהים וכעת הינו נקי וטהור.

יוחנן המטביל הטביל יהודים רבים אשר עשו זאת כציון לחזרתם בתשובה כנה.

לידה מרוח:

לידת הרוח הינה תגובתו של אלוהים כלפי האדם החוזר בתשובה כנה ומקבל את ישוע כאדון ומושיע אישי מן החטא. אלוהים סולח לאדם המתוודה על חטאיו, מנקה אותו ומטהרו מאשמה ואז שוכן בתוכו.

מי שאינו נולד מהמים ומהרוח אינו מאפשר לאלוהים לשכון ולפעול בו ולכן גם לא יוכל להבין את אלוהים ולראות את מלכות האלוהים.

לידה מהמים ומהרוח הינם תהליך אחד ומושלם מכיוון שטבילה נעשית כציות לרצון אלוהים לאחר הצהרת אמונה. ולכן מים והרוח מצביעים על תהליך שלם של לידה מחדש!

 

דבריו של ישוע בפסוק 8 אינם מובנים בקריאה ראשונה.

נקדימון אינו מבין את ישוע מכיוון שרוח אלוהים אינה שוכנת בו! ללא רוח אלוהים אי אפשר להבין את דבר אלוהים ולהפנימו לחיים. (ראשונה לקורינתיים ב' 10-16)

אדם אינו מסוגל לראות רוח נושבת או לדעת את מסלולה המדויק. כל שאדם יכול לראות זה את תוצאת פעולת הרוח או להיות עד לפועלה.

כך גם בכל הנוגע לרוח אלוהים.

חסרי האמונה אינם מבינים או מסוגלים לפענח את פועל רוח האלוהים אך למרות זאת הם רואים את תוצאות עבודתה בחיי הנושעים.

רק מי שרוח אלוהים אכן שוכן בו, יכול להבין את רוח אלוהים.

מכאן – הבנת אלוהים ופועלו אפשרית רק אם רוח אלוהים שוכנת בך. פעולה שנעשית בחסד אלוהים ולא בכוח האדם.

 

בפסוק 9, אחרי 9 פעמים שהמילים 'רוח', 'אלוהים' ו'מעלה' חוזרות על עצמן, נקדימון לבסוף הבין שישוע מתכוון ללידה רוחנית ולא משהו שנעשה בכוח יכולתו של האדם.

 

הבעיה של נקדימון היתה שהוא לא ידע איך דבר כזה מתבצע! 

איך רוח אלוהים מולידה אותך?

תשובתו של ישוע בפסוק 10 מהממת:  "אתה מורה הוראה בישראל ואינך יודע את זאת?"

מתברר שנקדימון היה אמור לדעת היטב את הנושא.

ישוע כבר מתחילה נכנס לנושא הרוחני, מכיוון שזה התחום אשר אותו הזניחו ההנהגה הרוחנית כבר מאות שנים. (בתחום זה הם היו עיוורים מכיוון שלא פנו לאלוהים!)

 

אילו אירועים בחייו של נקדימון קשורים לנושא של התערבות רוח אלוהים באדם?

א. הבה נקרא מספר פסוקים מספר במדבר פרק י"א. את פסוקים 16-17 ואת 24-25 .

הנושא הכללי לידה מהרוח

16. "ויאמר יהוה אל משה אספה לי שבעים איש מזקני ישראל אשר ידעת כי הם זקני העם ושוטריו, ולקחת אותם אל אוהל מועד והתיצבו שם עימך.

17. וירדתי ודברתי עמך שם ואצלתי מן הרוח אשר עליך ושמתי עליהם, ונשאו אתך במשא העם ולא תשא אתה לבדך".

24. ויצא משה וידבר אך העם את דברי יהוה ויאסוף שבעים איש מזקני העם ויעמד אותם סביבות האוהל.

25. וירד יהוה וידבר אליו ויאצל מן הרוח אשר עליו ויתן על שבעים איש הזקנים. ויהי כנוח עליהם הרוח ויתנבאו ולא יספו."

כל "הסנהדרין" (שופטי העם) הראשון נולד מהרוח, רוח אלוהים ירדה עליהם והם לימדו ושפטו את העם בחכמת אלוהים. העובדה שנקדימון לא הבין את ישוע רק מציינת את הריחוק של מורי העם מרוח אלוהים. במקום להביט מעלה, הם הביטו לבשר, וחיפשו את הדרך לאלוהים בכוח קיום מושלם של מצוות התורה (ז"א הצלחה המבוססת על כוח הבשר, קרי, יכולת אישית שלעולם לא תהיה מושלמת)

(רבותי שימו לב: מילות המפתח בספר במדבר י"א הינם:  בשר – 8 פעמים, ורוח – 5 פעמים.

העם אשר רדף אחר הבשר מצא מוות. אלו היו אותם אנשים שרוח אלוהים לא עניינה אותם.)

 

ב.  נקדימון כאדם דתי היה קורא את התורה כולה במהלך השנה ולכן על פי גילו, הוא קרא את הטקסט שהזכיר לו את מקור חכמת 70 הזקנים שאליהם הוא משתייך, פעמים רבות.

(אל תשכחו את דברי יחזקאל על חזון העצמות היבשות בפרק ל"ז – העם ללא רוח)

 

ג. נקדימון היה מורה ומכאן שבוודאי נדרש בחייו ללמד את הנושא מספר במדבר פרק י"א  המתאר את מקור כוחו וחכמתו של הסנהדרין. האם לא נשאל על ידי תלמידיו אודות רוח אלוהים?

 

מכיוון שנקדימון וחבריו לא ביקשו את רוח אלוהים עליהם, הם לא הבינו בכל הקשור לדבר אלוהים. האם הדבר מזכיר לנו את הנאמר מפי שאול השליח באיגרת הראשונה לקורינתיים פרק ב' פסוקים 10-16?

 

ל ס י כ ו ם :

נקדימון בא לישוע כדי להצטייד במרכיב האחרון שהיה חסר לו כדי להיות קרוב לאלוהים.

בפיו עמדה השאלה: מה צריך עוד לעשות אדם בכוחות עצמו כדי שאלוהים יפעל בו, כמו שפועל בישוע?

ישוע הבהיר לנקדימון שכניסה למלכות אלוהים אינה תלויה בעוד מעשים או מושגת בכוח האדם, אלא ניתנת מאלוהים.

 

אם הכניסה למלכות אלוהים ניתנת מאלוהים, אז לפי אלו קריטריונים אלוהים מעניק את רוחו לבני האדם?

את הפרט החשוב הזה ישוע מפרט לנקדימון בהמשך השיחה.