זכריה הנביא – שיעור מס' 10 – פרק ה, פסוקים 4-1 – החזון השישי

Print Friendly

שיעור מס' 10

זכריה הנביא

פרק ה 4-1

חמשת החזיונות הראשונים של זכריה עסקו במסר של עידוד ונחמה עבור הגולים שחזרו מבבל. החזיונות הבטיחו שאלוהים יחזור לשכון בירושלים ושישראל יגברו על אוייביהם המנסים לעצור את בנית בית אלוהים וירושלים.

לעומת זאת, שלושת החזיונות האחרונים, אשר שניים מהם כתובים בפרק ה, מזהירים את בני ישראל מכל חטא ורשעה.

המסר ברור: אם העם משתוקק לחוות את כל הברכות שאלוהים מבטיח, עליהם בראשונה לפעול לחזרה בתשובה כנה ולטוהר רוחני ברמה האישית והלאומית.

החזון השישי

חזון זה מכיל מסר לכל בית ולכל אדם ביקום:

זכריה ה 4-1:

1 וָאָשׁוּב וָאֶשָּׂא עֵינַי וָאֶרְאֶה, וְהִנֵּה מְגִלָּה עָפָה. 2 וַיֹּאמֶר אֵלַי: "מָה אַתָּה רֹאֶה?" וָאֹמַר: "אֲנִי רֹאֶה מְגִלָּה עָפָה, אָרְכָּהּ עֶשְׂרִים בָּאַמָּה וְרָחְבָּהּ עֶשֶׂר בָּאַמָּה." 3 וַיֹּאמֶר אֵלַי: "זֹאת הָאָלָה הַיּוֹצֵאת עַל־פְּנֵי כָל הָאָרֶץ, כִּי כָל הַגֹּנֵב מִזֶּה כָּמוֹהָ נִקָּה, וְכָל הַנִּשְׁבָּע מִזֶּה כָּמוֹהָ נִקָּה. 4 הוֹצֵאתִיהָ," נְאֻם יהוה צְבָאוֹת, "וּבָאָה אֶל בֵּית הַגַּנָּב וְאֶל בֵּית הַנִּשְׁבָּע בִּשְׁמִי לַשָּׁקֶר, וְלָנֶה בְּתוֹךְ בֵּיתוֹ וְכִלַּתּוּ וְאֶת עֵצָיו וְאֶת אֲבָנָיו."

פרק ה כולל שני חזיונות אשר כל אחד מהם בעל משמעות כבדה ביותר.

זכריה רואה מגילה עפה שאורכה 20 אמה [כ- 10 מטרים] ורוחבה 10 אמה [כ – 5 מטרים].

לאחר שזכריה תיאר את גודל המגילה, והעובדה שהיא עפה, החל המלאך להסביר בחזון את משמעות המגילה.

המלאך אומר כי המגילה חולפת על פני כל הארץ. היא נועדה להביא משפט נגד…

א.        חוטאים בחטא הגניבה;

ב.        חוטאים בחטא השבועה — כלומר, "אל תישבע בשם אלוהים לשווא!"

כעת נשאלות השאלות הבאות:

1.        מדוע המגילה עפה?

2.        האם יש משמעות לגודלה?

3.        מה משמעות המילים "אל תגנוב", "אל תישא את שם אלוהים" אשר על פיהם תשפוט המגילה?

תשובות:

1.        המגילה עפה כדי לציין כי משפט אלוהים מגיע מהר ולכל מקום. חיזוק להנחה שכזו ניתן לקבל מהחזון שבספר דניאל פרק ח. שם מתואר מלך יוון אלכסנדר הגדול כצפיר עיזים. כיבושיו המזהירים והמהירים של אלכסנדר מוקדון מתוארים באופן סמלי על ידי מהירותו של צפיר העיזים אשר רגליו מרחפות מעל פני האדמה: "…ואין נוגע בארץ…" (דניאל ח 5).

2.        גודל המגילה היא כגודל האולם לפני ההיכל של מקדש שלמה (מלכים א פרק ו 3: "וְהָאוּלָם, עַל־פְּנֵי הֵיכַל הַבַּיִת עֶשְׂרִים אַמָּה אָרְכּוֹ, עַל־פְּנֵי רֹחַב הַבָּיִת, עֶשֶׂר בָּאַמָּה רָחְבּוֹ עַל־פְּנֵי הַבָּיִת." סמלי הוא שבאולם זה נערכו המשפטים).

3.        המלאך ציין שתיים מהדיברות הכתובות בלוחות הברית:

"אל תגנוב!" — מציינת את הדיבר העוסק בין אדם לאדם (שמות כ; דברים ה).

"אל תישא את שם אלוהים לשווא!" — מציינת את הדיבר העוסק בין אדם לאלוהים. ז"א, נגד אלו המצטיירים כיראי אלוהים אך בפועל אינם פועלים על פי רצון אלוהים ומהווים דוגמה רעה לכל רואיהם ומטילים דופי בעבודת אלוהים.

במילים אחרות:

המגילה כוללת את כלל מצוות אלוהים שעל פיהם יכול כל אדם להיבחן — צדיק או אשם.

בפסוקים 3-4 מתאר המלאך את הפעולות שעושה אותה מגילה:

המגילה מגיעה "אֶל בֵּית הַגַּנָּב" ואל "בֵּית הַנִּשְׁבָּע" בשם אלוהים בשקר, ולנה בתוך ביתו.

מה קורה לבית החוטא כאשר המגילה המעופפת לנה בביתו — כאשר צדקת ה' באה לדרוש דין וחשבון פנים אל פנים?

קדושת אלוהים וצדקתו מסירות כל זכר לחוטא ולביתו מעל פני האדמה (דברים כט 19:  לֹא יֹאבֶה יהוה סְלֹחַ לוֹ, כִּי אָז יֶעְשַׁן אַף יהוה וְקִנְאָתוֹ בָּאִישׁ הַהוּא, וְרָבְצָה בּוֹ כָּל הָאָלָה הַכְּתוּבָה בַּסֵּפֶר הַזֶּה, וּמָחָה יהוה אֶת שְׁמוֹ מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם").

בפסוק 4 מתאר המלאך את כיליון האיש ורכושו באותו האופן שבו מחטאים את ביתו של המצורע (מחלה שמציינת כיליון). אפילו האבנים ועצי ביתו נשרפים ונהרסים (ויקרא יד 45: "וְנָתַץ אֶת הַבַּיִת, אֶת אֲבָנָיו וְאֶת עֵצָיו וְאֵת כָּל עֲפַר הַבָּיִת, וְהוֹצִיא אֶל מִחוּץ לָעִיר, אֶל מָקוֹם טָמֵא").

אלוהים ציין באופן ברור וישיר בתורה שכל המציית למצוותיו עתיד לחוות את ברכותיו (ויקרא כו 1-13, דברים כח 1-14), וכל העובר על מצוותיו עתיד לחוות את קללותיו – עונשיו (ויקרא כו 14-46, דברים כח 15-68).

מכאן, מה המסר שבפי זכריה לישראל?

משפט אלוהים, המיוצג על־ידי המגילה, בא ונכנס לתוך פרטיותו ומצודתו של כל אדם. אין מפלט ממשפט אלוהים, אין מצודה או בית היכולים להיסגר בפני משפט אלוהים. ישעיה הנביא מתאר את יום משפט אלוהים בדרך כה ציורית אך מפחידה עד אימים (ישעיה ב 12-22).

משפט אלוהים אינו מבדיל בין ביתו של עשיר לביתו של עני. כולם, ללא כל הבדל, נבחנים על פי אמת מידה אחידה — צדקת אלוהים. אדרבה, משפט אלוהים מתחיל בעמו ישראל לפני שיבוא על שאר עמי הגויים (פטר"א ה 17: "…שהרי עת להתחיל המשפט מבית אלוהים…")

אלוהים יכול לדחות את יום המשפט, אך יום זה בוא יבוא מכיוון שאמת אלוהים במבחן. אל תחשבו שדחיית יום הדין משמע שאלוהים אינו עומד בהבטחתו למצות את הדין עם עולם חוטא. אדרבה, נצלו כל רגע שלפני הדין לחזרה בתשובה (פטר"ב ג).

משפטו של אלוהים לא נועד רק לעמו ישראל. משפט הצדק והקדושה של אלוהים, יבחן כל אדם שנברא בצלם אלוהים. את אותם התנאים העמיד אלוהים גם לפני הקהילה — גוף המשיח.

במסר שנתן ישוע המשיח לקהילת אפסוס בספר ההתגלות ב 5 אמר:

"לָכֵן זְכֹר מִנַּיִן נָפַלְתָּ וַחֲזֹר בִּתְשׁוּבָה וַעֲשֵׂה אֶת הַמַּעֲשִׂים הָרִאשׁוֹנִים; שֶׁאִם לֹא כֵן, אָבוֹא אֵלֶיךָ וְאָסִיר אֶת מְנוֹרָתְךָ מִמְּקוֹמָהּ — אִם לֹא תַּחֲזֹר בִּתְשׁוּבָה."

אף על פי שהקהילה באפסוס הייתה בנויה ממאמינים, ורועה הקהילה בעבר היה לא אחר מאשר יוחנן השליח, הוכיח המשיח ישוע כי אלוהים דורש ציות וקדושה גם בביתו שלו ומילדיו. אם ילדיו לא יצייתו, גם הם יענשו.

איך להיות רשום בספר החיים?

לחזון של זכריה ישנו מסר מאוד אקטואלי לימינו אנו:

נפוץ לראות בבניינים — בתי חולים, מוסדות, טיילות וכו' — במקום בולט, שלטים או אבנים יפות שעליהם חרוטים דברי שבח לאדם אשר תרם למטרה כזו או אחרת.

אנשים אוהבים לראות את שמם חרוט על אבן, מכיוון שהם חושבים כי כך יונצח שמם.

רבותיי, זו טעות! — אלוהים מכלה גם אבנים. מי שרוצה כי שמו ייחרט לנצח, צריך ששמו ייחרט בבית אלוהים ולא על אבן בארץ.

מה עליי לעשות כרגע על מנת להיות בטוח שמשפט אלוהים לא יכלה אותי ואת בני ביתי?

השליחים שאול ויוחנן ענו על שאלה זו במספר משפטים קצרים, אך מלאי משמעות:

שנייה לקורינתים ה 21:

"אֶת זֶה אֲשֶׁר לֹא יָדַע חַטָּאת עָשָׂה לְחַטָּאת בַּעֲדֵנוּ, כְּדֵי שֶׁאָנוּ נִלְבַּשׁ אֶת הַצְּדָקָה שֶׁל אֱלֹהִים בּוֹ."

הדרך היחידה להיות מוגן ממשפט אלוהים היא להתכסות בצדקתו. כלומר, כאשר אלוהים מביט עליי, הוא רואה את הקדושה והצדקה שלו.

איך עושים זאת? איך לובשים את הצדקה והקדושה של ישוע המשיח?

אל הרומים י 9-10:

"אִם אַתָּה מוֹדֶה בְּפִיךָ שֶׁיֵּשׁוּעַ הוּא הָאָדוֹן וּמַאֲמִין בִּלְבָבְךָ שֶׁאֱלֹהִים הֵקִים אוֹתוֹ מִן הַמֵּתִים — תִּוָּשַׁע. הֲרֵי בְּלִבּוֹ מַאֲמִין אִישׁ וְיֻצְדַּק, וּבְפִיו יוֹדֶה וְיִוָּשַׁע."

אמונה כנה היא כזו השוכנת בלב ומתבטאת בפועל בחיים על פי רצון ה' הכתוב בתנ"ך.

לאלה השומרים את דברי ישוע המשיח יש אפילו הבטחה שישארו בבית אלוהים לנצח נצחים:

התגלות ג 8, 12:

"אֲנִי יוֹדֵעַ אֶת מַעֲשֶׂיךָ. הִנֵּה נָתַתִּי לְפָנֶיךָ דֶּלֶת פְּתוּחָה אֲשֶׁר אֵין אִישׁ יָכוֹל לְסָגְרָהּ, כִּי מְעַט כֹּחַ לְךָ וְשָׁמַרְתָּ אֶת דְּבָרִי וְלֹא הִתְכַּחַשְׁתָּ לִשְׁמִי; … הַמְנַצֵּחַ, אֲנִי אֶעֱשֵׂהוּ עַמּוּד בְּהֵיכַל אֱלֹהַי וְלֹא יֵצֵא עוֹד הַחוּצָה. וְאֶכְתֹּב עָלָיו אֶת שֵׁם אֱלֹהַי וְאֶת שֵׁם עִיר אֱלֹהַי, יְרוּשָׁלַיִם הַחֲדָשָׁה, הַיּוֹרֶדֶת מִשָּׁמַיִם מֵאֵת אֱלֹהַי, וְאֶת שְׁמִי הֶחָדָשׁ".  

שמור את דברי ישוע בחייך ואל תתכחש לשמו!

הנביא זכריה פתח את ספרו במילים:

4 "אַל תִּהְיוּ כַאֲבֹתֵיכֶם אֲשֶׁר קָרְאוּ אֲלֵיהֶם הַנְּבִיאִים הָרִאשֹׁנִים לֵאמֹר: 'כֹּה אָמַר יהוה צְבָאוֹת: שׁוּבוּ נָא מִדַּרְכֵיכֶם הָרָעִים וּמַעַלְלֵיכֶם הָרָעִים! וְלֹא שָׁמְעוּ וְלֹא הִקְשִׁיבוּ אֵלַי,' נְאֻם־יהוה. 5 אֲבוֹתֵיכֶם אַיֵּה הֵם? וְהַנְּבִאִים, הַלְעוֹלָם יִחְיוּ?"

"אל תהיו כאבותיכם! הם בזו לנביאים — וראו מה קרה: משפט אלוהים ניקה אותם מעל פני הארץ. חיזרו בתשובה וקבלו את דבר הנביאים כדבר אלוהים!"

סיכום שיעור מס' 10:

1.        המסר בחזון השישי מאוד פשוט וחד:

           אלוהים הוא קדוש ודורש מעמו ומילדיו את אותה רמת קדושה שמאפיינת אותו.

2.        אי אפשר להחביא חטא ולהתחמק ממשפט אלוהים. אלוהים רואה הכול, ומשפטו מגיע לכול מקום.

3.        הדרך היחידה להיות מוגן ממשפט אלוהים ולהבטיח שאשאר לנצח בבית אלוהים, היא על־ידי קבלת ישוע כאדון ומושיע. רק כך הצדקה של ישוע תכסה אותי, ורק כך אלוהים רואה קדושה כאשר הוא מביט עליי. — הנה לנו האיזון בין חסד ומשפט צדק שאלוהים עושה.

הלוואי שנשכיל לזכור זאת ושננחיל את האמת הזו לילדינו!