זכריה הנביא – שיעור מס' 4 – פרק ב, פסוקים 9-5

Print Friendly

זכריה הנביא

פרק ב, פסוקים 9-5

 

בשיעור שעבר למדנו את החזון השני מתוך שמונה שקיבל זכריה.

מטרת כל החזיונות הייתה לעודד את עם ישראל שחזר מגלות של שבעים שנים.

 

החזון השלישי

בחזון השלישי נלמד את גישתו ויחסו של המשיח לירושלים ולעם היושב בציון.

זכריה ב 5-9 (זיכרו: החזון נמשך עד פסוק 17):

5 "וָאֶשָּׂא עֵינַי וָאֵרֶא, וְהִנֵּה אִישׁ, וּבְיָדוֹ חֶבֶל מִדָּה. 6 וָאֹמַר: אָנָה אַתָּה הֹלֵךְ? וַיֹּאמֶר אֵלַי: לָמֹד אֶת יְרוּשָׁלָיִם לִרְאוֹת כַּמָּה רָחְבָּהּ וְכַמָּה אָרְכָּהּ. 7 וְהִנֵּה הַמַּלְאָךְ הַדֹּבֵר בִּי יֹצֵא, וּמַלְאָךְ אַחֵר יֹצֵא לִקְרָאתוֹ׃ 8 וַיֹּאמֶר אֵלָו: רֻץ, דַּבֵּר אֶל הַנַּעַר הַלָּז לֵאמֹר: פְּרָזוֹת תֵּשֵׁב יְרוּשָׁלָיִם מֵרֹב אָדָם וּבְהֵמָה בְּתוֹכָהּ. 9 וַאֲנִי אֶהְיֶה לָּהּ, נְאֻם־יהוה, חוֹמַת אֵשׁ סָבִיב, וּלְכָבוֹד אֶהְיֶה בְתוֹכָהּ."

 

עתה נבדוק את . . .

א.        משמעות החזון,

ב.        זהות המשתתפים,

ג.         מה מבטיח האיש שמדד את ירושלים.

 

א.        זכריה רואה איש עם חבל מדידה. לשאלת זכריה, עונה האיש כי הוא בא "לָמֹד אֶת יְרוּשָׁלָיִם, לִרְאוֹת כַּמָּה רָחְבָּהּ וְכַמָּה אָרְכָּהּ".

           המלאך הדובר יוצא, ומיד אחריו יוצא מלאך נוסף.

           האיש פונה אל אחד המלאכים ואומר לו להעביר מסר לזכריה:

1.        ירושלים תהיה עיר ללא חומה, בגלל הכמות הרבה של תושביה וכלכלתה הפורחת.

2.        מכיוון שירושלים תהיה ללא חומה, ללא הגנה, "אֲנִי אֶהְיֶה לָּהּ, נְאֻם־יהוה, חוֹמַת אֵשׁ סָבִיב".

3.        אלוהים מבטיח: "לְכָבוֹד אֶהְיֶה בְתוֹכָהּ" – אני אשכון בירושלים.

           ההבטחות נפלאות, ורק אלוהים יכול להוציא אותן לפועל.

 

ב.        אם כן, הבה נכיר את הדובר הראשי: את האיש עם חבל המידה. – זכריה מזכיר את האיש הזה כבר בפרק א 8 ובפרק ו 12.

           בפרק א, האיש הרוכב על הסוס האדום נקרא גם "מלאך יהוה" – שליח יהוה.

           מבדיקת הכתובים, כמו בספר שופטים פרקים ו, יג, ברור מעל לכל ספק כי האיש שנקרא "מלאך יהוה" הוא אל שדי בכבודו ובעצמו – המשיח שבא בדמות אדם והוא נושא את שם משימתו – ישוע.

           בפרק ו 12 זכריה מכנה את אותו האיש "צֶמַח". – זהו מונח משיחי לכל אורך התנ"ך:

●         "צמח" הוא גם "עבד ה'": "… כִּי הִנְנִי מֵבִיא אֶת עַבְדִּי צֶמַח" (ג 8).

●         "צמח", הוא המשיח המובטח על פי ירמיה כג 5, לג 15: 5"הִנֵּה יָמִים בָּאִים נְאֻם־יהוה, וַהֲקִמֹתִי לְדָוִד צֶמַח צַדִּיק; וּמָלַךְ מֶלֶךְ וְהִשְׂכִּיל, וְעָשָׂה מִשְׁפָּט וּצְדָקָה בָּאָרֶץ"… 15"בַּיָּמִים הָהֵם וּבָעֵת הַהִיא, אַצְמִיחַ לְדָוִד צֶמַח צְדָקָה; וְעָשָׂה מִשְׁפָּט וּצְדָקָה בָּאָרֶץ".

●         "צמח" – הוא "יהוה צדקנו".

           גם הנביא יחזקאל נפגש עם האיש בעל חבל המידה שמדד את ירושלים והיכלה (יחזקאל מ 3):  "וַיָּבֵיא אוֹתִי שָׁמָּה, וְהִנֵּה אִישׁ מַרְאֵהוּ כְּמַרְאֵה נְחֹשֶׁת, וּפְתִיל־פִּשְׁתִּים בְּיָדוֹ וּקְנֵה הַמִּדָּה; וְהוּא עֹמֵד בַּשָּׁעַר."

           בספר הברית החדשה, נאמרו המילים הללו על אודות אברהם אבינו: "כִּי חִכָּה לָעִיר שֶׁיֵּשׁ לָהּ יְסוֹדוֹת, שֶׁאַדְרִיכָלָהּ וּמְקִימָהּ הוּא הָאֱלֹהִים" (איגרת אל העברים יא 10).

           יוצא אם כן שהאיש עם חבל המידה הוא לא אחר מאשר המשיח בכבודו ובעצמו. הוא אל שדי, הוא ישוע, הוא "מלאך פניו" של אלוהים (ישעיה סג 8-10׃ "וַיֹּאמֶר אַךְ עַמִּי הֵמָּה, בָּנִים לֹא יְשַׁקֵּרוּ; וַיְהִי לָהֶם לְמוֹשִׁיעַ. בְּכָל צָרָתָם לֹא (לוֹ) צָר, וּמַלְאַךְ פָּנָיו הוֹשִׁיעָם, בְּאַהֲבָתוֹ וּבְחֶמְלָתוֹ הוּא גְאָלָם; וַיְנַטְּלֵם וַיְנַשְּׂאֵם כָּל יְמֵי עוֹלָם. 10 וְהֵמָּה מָרוּ וְעִצְּבוּ אֶת רוּחַ קָדְשׁוֹ; וַיֵּהָפֵךְ לָהֶם לְאוֹיֵב הוּא נִלְחַם בָּם").

           נכון הדבר כי העיר שאברהם חיכה לה זו ירושלים החדשה – עיר הנצח, אך העיקרון הוא חשוב: אלוהים יבנה את העיר שבה הוא ישכון, ובנוכחותו יגן עליה.

 

           תקציר:

המשיח בכבודו ובעצמו בא למדוד את אורכה ורוחבה של ירושלים.

פסוק 8: האיש, שהוא מלאך יהוה – המשיח – מוסר מידע, מעודד ומנחם את ירושלים ואת היושבים בה.

 

ג.        מה מבטיח האיש שמודד את ירושלים?

1.        ירושלים תהיה עיר פרזות – עיר ללא חומה – בגלל מספר רב של תושביה וכלכלתה המשגשגת: "מֵרֹב אָדָם וּבְהֵמָה בְּתוֹכָהּ".

           כל שומעיו של זכריה היו נתקפים חרדה אילו החזון היה מסתיים בפסוק הזה, כי מי יכול לדמיין עיר בטוחה ללא חומות אדירות, תעלות ומבצרים! – עיר ללא חומה כמוה כמטרה נייחת לכל המבקש לבזזה.

           הנה העם נמצא במצב של ייאוש בגלל חוסר הגנה נוכחית. ובכן, האיש – המשיח – ממשיך ואומר:

2.        "וַאֲנִי אֶהְיֶה לָּהּ, נְאֻם־יהוה, חוֹמַת אֵשׁ סָבִיב."

           לאלוהים יש ניסיון בהגנת ערים ועמים. לדוגמה: עמוד ענן ואש ביציאת מצרים (שמות יד); צבאות המלאכים שהגנו על אלישע (מלכים ב 6); חומות יריחו (יהושוע ו). הרי כבר ביציאת מצרים אמר משה לעם ישראל: "יהוה יִלָּחֵם לָכֶם, וְאַתֶּם תַּחֲרִישׁוּן" (שמות יד 14). 

3.        "וּלְכָבוֹד אֶהְיֶה בְתוֹכָהּ."

           מילים אלה ברורות ביותר: אל שדי, המשיח, מלאך יהוה – ה"צמח" – ישכון בביתו, במקדש שייבנה בירושלים.

           ספר יחזקאל, פרקים מ–מח, מתאר את המקדש. זהו המקדש שבו ישכון ישוע המשיח כאשר ימלוך על העולם אלף שנים.

           "לְכָבוֹד אֶהְיֶה בְתוֹכָהּ" – משפט זה נחשב להבטחה מאוד מיוחדת על רקע המצב הנוכחי, מכיוון שכשבעים שנה לפני זכריה תיאר יחזקאל הנביא (בפרקים ט–יא) איך כבוד אלוהים יוצא מבית אלוהים המלא בשחיתות, ועולה השמימה ממזרח לירושלים, מהר הזיתים.

           במילים אחרות: אלוהים מעודד את העם כי יבוא יום שהוא יחזור וישכון בקרבו.

           מכיוון ששחיתות רוחנית הייתה הגורם שבגללו יצאה שכינת אלוהים מהמקדש, הרי שטיהור רוחני יהיה הגורם שיסלול את דרך חזרת משיח ישראל לביתו בירושלים.

 

מה זה אומר לנו?

הנתונים הללו יתגשמו במלואם בעתיד בקנה מידה כלל עולמי, אך האם יש לפסוקים אלו איזו משמעות להווה?

כן! אותו משיח שיחזור, אותו ישוע, הבטיח כי רוח אלוהים, רוח הקודש, שוכן בתוך ילדיו היום (בשורת יוחנן יד-טז; הראשונה לקורינתים ג 16-18).

חזרה בתשובה כנה וקבלת ישוע כאדון ומושיע מן החטא מטהרת את האדם מחטאו. הרי זהו הפתח שמאפשר לאלוהים לשכון באותו אדם.

שכינת אלוהים במאמין אינה דבר תיאורטי: רוח אלוהים מציד אותנו בכוח אלוהים כדי להבין את דבר אלוהים ולציית לו. הוא מציד את המאמין בשריון הנחוץ כדי לעמוד בהתקפות השטן (אפסים ו 10-18).

 

סיכום שיעור מס' 4:

א.        החזון הנוכחי מלמד איך אלוהים ינחם את ירושלים ויושביה:

           אלוהים ישכון בקרב עמו וישמור עליו. הוא בוחר בירושלים כעיר משכנו.

ב.        עובדת היות המשיח מודד את ירושלים, הנה ציון לריבונותו הבלעדית עליה. רק ריבון מורשה לערוך מדידות לבנייה באזור נתון.

           הפסוקים הללו, יחד עם עוד רבים אחרים, צריכים להוות אות הזהרה לעמים הרבים העוטפים את ירושלים. הם, כמו צבועים, מחכים לנתח מבשרה.

           אנא, פקחו עיניים! זאת אינה מלחמה נגד ישראל, אלא נגד אלוהים.

ג.         אלוהים ישכון בירושלים ויגן על עמו בעתיד, אך פעולתו קיימת כבר היום בקרב ילדיו.