משלי ישוע — משל גרגיר החרדל ומשל השאור בעיסה (מתי יג 35-31)

Print Friendly

משלי גרגיר החרדל והשאור בעיסה

אנו לומדים את משלי ישוע – מה הרקע והסיבות למשלים?

ישוע המשיח הגיע והציג עצמו כמשיח, מלך אשר בא להקים את מלכותו בארץ.

למרות שהציג עצמו ואימת את דבריו במעשי נסים, נדחה ישוע המשיח ולכן מלכותו הארצית נדחתה.
ישוע עוד יחזור בסוף הצרה הגדולה (צרת יעקוב), ישמיד את מתנגדיו ויקים את מלכותו הארצית והרוחנית כאחד!

אך עד אז מה יהיה?

איך מאופיינת התקופה מאז עזיבתו של ישוע ועד חזרתו?

תשובה זו חבויה בתוך משלי ישוע:

1. משל הזורע מתאר איך החלה מלכות אלוהים השוכנת בלב ילדיו – דרך הבישור!

2. משל החיטים והעשבים הרעים מתאר את יחס הדו-קיום בין המאמינים לבלתי מאמינים. תפקיד הקהילה לבשר ולהראות את עדות ישוע על מנת שיותר בני אדם ישמעו את הבשורה ויהיו בני מלכות.

הבה נקרא את פסוקים 31-35:

31 הוֹסִיף וְסִפֵּר מָשָׁל אַחֵר: “מַלְכוּת הַשָּׁמַיִם דּוֹמָה לְגַרְגִּיר חַרְדָּל אֲשֶׁר לְקָחוֹ אִישׁ וְזָרַע אוֹתוֹ בְּשָׂדֵהוּ.
32 אָמְנָם קָטֹן הוּא מִכָּל הַזְּרָעִים, אַךְ לְאַחַר צְמִיחָתוֹ גָּדוֹל הוּא מִן הַיְּרָקוֹת וְהוֹפֵךְ לְעֵץ, כָּךְ שֶׁעוֹפוֹת הַשָּׁמַיִם בָּאִים וּמְקַנְּנִים בֵּין עֲנָפָיו.”
33 עוֹד מָשָׁל סִפֵּר לָהֶם: “מַלְכוּת הַשָּׁמַיִם דּוֹמָה לִשְׂאוֹר אֲשֶׁר לָקְחָה אִשָּׁה וְטָמְנָה אוֹתוֹ בְּעֶשְׂרִים קִילוֹגְּרַם קֶמַח עַד שֶׁהֶחְמִיץ כֻּלּוֹ.”
34 אֶת כָּל אֵלֶּה דִּבֵּר יֵשׁוּעַ לַהֲמוֹן הָעָם בִּמְשָׁלִים, וּבְלִי מָשָׁל לֹא דִּבֵּר אֲלֵיהֶם;
35 לְמַעַן יִתְקַיֵּם מַה שֶּׁנֶּאֱמַר בְּפִי הַנָּבִיא: “אֶפְתְּחָה בְמָשָׁל פִּי, אַבִּיעָה חִידוֹת מִנִּי־קֶדֶם.”

המשל:

מלכות אלוהים דומה לגרגיר קטן ביותר של עץ החרדל. למרות היותו כה מזערי יחסית לשאר זרעי עצי הגן הידועים אז, הרי שלאחר גדילתו יהיה העץ גדול משאר הצומחים בגינה ובענפיו ישכנו עופות השמיים.

שימוש בגרגיר החרדל כדימוי לגודל מזערי היה דבר נפוץ באותה תקופה ואף רשום בכתובים הרבניים. "קטן כמו גרגיר חרדל" משמע – קטן מאוד!

מכאן, הדגש לא על סוג העץ אלא על עוצמת גדילתו מגרגיר קטן ויחס הגומלין בינו לשאר בעלי החיים.

הנמשל:

צריך לזכור כי התנ"ך כבר השתמש בדימויים דומים כדי להראות עוצמה עולמית גדולה (דניאל ד; יחזקאל יז 22-24; לא 3-14) בדרך זו השומעים יכלו להבין את גודל השפעת מלכות אלוהים על בני האדם בשיא עוצמתה וכן גם את מסלול כיוונה ויעודה! (להועיל לעולם…)

מלכות אלוהים החלה באמונתם של מספר קטן של תלמידי ישוע. אנשים בודדים, חלשים, לא מפורסמים, זניחים בעיני כל העם.

מלכות אלוהים החלה כגרעין כה קטן של אנשים ולעומתם עמד עם שדחה אותם עד מוות.

מולם עמדה אימפריה רומית שלא סבלה קיום של "דת חדשה" ואף איימה במוות על אלו המפיצים אותה.

למרות מזעריות השלב הראשוני של מלכות אלוהים ולמרות ההתנגדות מתוך העם והעולם, תגדל מלכות אלוהים שהחלה בלב המאמינים בישוע לממלכה ארצית בעלת ממדים אדירים שישפיעו על העולם כולו!

עד כמה המשל הזה היה חשוב לעידוד התלמידים?

ללמדם שעל בסיס אמונתם תקום ממלכת אלוהים אדירה ומפוארת אשר כל יצירי אלוהים ייהנו מברכתה, וכל זאת למרות מיעוטם המספרי.

משל שכזה לא עודד רק את הקהילה הראשונה אלא מעודד גם היום את נושאי דגל האמונה. הקהילות שלנו קטנות, לעיתים אנו מאמינים בודדים בעיר או שכונה.

ההתנגדות כלפינו חזקה, השנאה כלפינו גדולה, אך ביודענו את משמעות משל גרגיר החרדל, אנו יכולים להתעודד כי לילדי אלוהים צפויה גדילה כבירה אשר תביא עוד ברכה לסובבים אותנו!

מדוע? מכיוון שדבר אלוהים חי ומשנה חיים. בעתיד, כל יושבי תבל יאמינו בישוע.

חישבו לרגע … מה חשבו אותם מבשרים שהלכו לבשר בסין או באפריקה לפני כמאתיים שנים?

אדם אחד נאמן עם בשורת אלוהים בפיו, היה הכלי שגרם למיליוני עובדי אלילים לנטוש את דרכם הפסולה ולכרוע ברך לפני בורא העולם ומושיעם. מדרך של אבדון הם כעת בדרך של חיי נצח.

מה חשבו אותם מבשרים שבאו לארץ ישראל בתחילת המאה ובמשך עשרות שנים ראו גדילה של אדם אחד או שניים? מה גרם להם להתמיד? מה גרם להם להישאר למרות ההתנגדות לאמונתם והשנאה כלפיהם?

תשובה:

הידיעה כי בלבם זרע בשורה הנותן חיים, זרע אשר עוד יגדל ויביא ברכה למקבלים אותו!

ישוע המשיך במשל נוסף מיד לאחר גרגיר החרדל – משל השאור בעיסה:

33 עוֹד מָשָׁל סִפֵּר לָהֶם: “מַלְכוּת הַשָּׁמַיִם דּוֹמָה לִשְׂאוֹר אֲשֶׁר לָקְחָה אִשָּׁה וְטָמְנָה אוֹתוֹ בְּעֶשְׂרִים קִילוֹגְּרַם קֶמַח עַד שֶׁהֶחְמִיץ כֻּלּוֹ.”
34 אֶת כָּל אֵלֶּה דִּבֵּר יֵשׁוּעַ לַהֲמוֹן הָעָם בִּמְשָׁלִים, וּבְלִי מָשָׁל לֹא דִּבֵּר אֲלֵיהֶם;
35 לְמַעַן יִתְקַיֵּם מַה שֶּׁנֶּאֱמַר בְּפִי הַנָּבִיא: “אֶפְתְּחָה בְמָשָׁל פִּי, אַבִּיעָה חִידוֹת מִנִּי־קֶדֶם.”

מלכות השמיים דומה לשאור אשר לקחה אישה וטמנה אותו ב"שק" קמח עד שהחמיץ כולו!

במשל הנוכחי אנו לומדים על ההשפעה של המאמינים על סביבתם.

שאור זו חמיצות אשר – במגע עם קמח – תחמיץ את הקמח. סופו של דבר שכל הקמח שבא במגע עם השאור – יחמיץ!

בעוד שני המשלים דומים בדימוי לגדילתם, הרי שהם שונים באופן פעולתם.

עץ החרדל משך אליו עופות לקנן בין ענפיו, הוא נראה גדול והמשיכה אליו נבעה מגדילתו אשר היה בכוחה לתת מחסה או מזון.

השאור לעומת זאת לא מושך דבר, ולא יגרום לשום שינוי אלא רק לאחר שיבוא במגע עם חומר אחר – קמח! שאור בקרבת קמח לא יעשה דבר! שאור במגע עם קמח יביא לשינוי תכונתו ואופיו של הקמח.

מאמין נאמן אשר נמצא בקרבה ובמגע עם שאר בני העולם צריך להציג את הבשורה! קרבתו ומגעיו עם שאר בני האדם יביאו לכך שהבשורה תישמע ותגרום לשינו פנימי באותו בן אדם ששמע אותה!

לעומת זאת, מאמין המתגורר בקרבת אחרים אך אינו מציג את הבשורה בכלל כמוהו כשאור המונח במרחק מהקמח. מצב שכזה לא יגרום לשינוי כלשהו בקרב שכניו.

הברכה והשינוי נובעים מתוך הקירבה וחלוקת דבר הבשורה של ישוע.

יש מקום לעדות דרך חיי היום יום במיעוט מילים, אך אל לנו לזלזל ולדחות אפשרויות לדבר ולחלוק את אמונתנו – להציג את הבשורה של ישוע! רק הבשורה הזו יכולה להעניק חיים ולשנות אנשים מבפנים עבור אלוהים.

איך עלינו ליישם את הלקחים הללו בחיי היומיום ובמסגרת הקהילה?

א. אנו יכולים להיות מעורבים בוועד ההורים של בית הספר שבו לומדים ילדינו. דעתנו בנושאי חינוך וחברה יכולים להועיל ולאפשר לנו להביע את האמת שמנחה את חיינו.

ב. אנו יכולים לעזור למשפחה אחת או שניים בשכר לימוד או צורך דחוף אחר וזה בשיתוף עם מנהלת בית הספר.

ג. אנו יכולים להיות בקשר עם לשכת הרווחה או ביטוח לאומי כדי לאמץ ולעזור למשפחה אחת או שניים לעבור תקופה קשה.

ד. אנו חיים בחברה השופעת בנזקקים. ראו את התנהגות הקהילות המשיחיות בלואיזיאנה לאחר שנפגעו על ידי הסופה "קתרינה". הקהילות הושיטו יד לעזרה ומכל הלב. גם אנו יכולים להועיל למספר משפחות נזקקות בתחום חינוך הילדים וצרכים מיידיים במידת יכולתנו.

לקהילה יש מחויבות לחברה בתוכה היא חיה! עלינו ללמוד להועיל לא רק לאיברים בגוף אלא גם לחברה בארצנו. זו אחת מהדרכים להיות שאור הגורם לשינוי חיובי בכיוון המשיח ישוע!

ל ס י כ ו ם :

1. מלכות אלוהים קמה על ידי קומץ אנשים אך מכיוון שכוח אלוהים נמצא בם, גדלה המלכות לממדי ענק והשפעתה חובקת עולם!

2. כמו שעץ החרדל העניק מברכותיו לסובבים אותו, כך המאמינים צריכים להיות מקור לברכה לאלו הסובבים אותם.

3. כמו שהשאור החמיץ את כל העיסה, כך הקהילה צריכה להיות גורם המביא לשינוי פנימי של שאר בני האדם. זאת על ידי הפצה של הבשורה.

בעוד שעץ רואים מרחוק, הרי שהשאור משפיע על ידי מגע, מדובר פה על קרבה המביאה שינוי פנימי!