מתנות רוח הקודש- פרק א

Print Friendly

הכרת רוח הקודש … מתוך הכתוב בבשורת יוחנן פרקים יד-טז

פרק א

הכרת רוח הקודש

… מתוך הכתוב בבשורת יוחנן פרקים יד-טז
בספר בשורת יוחנן פרק יד ישוע המשיח מכין את תלמידיו לקראת מותו, תחייתו ועלייתו השמיימה.

תלמידיו התרגלו לביטחון ולהגנה שבנוכחותו הפיזית של ישוע. ישוע למדם שגם לאחר עלייתו השמיימה תישאר עמם נוכחות האלוהים, תגן עליהם ותנחה אותם; רוח הקודש עומד לבוא עליהם ויפצה על חסרונו הפיזי.

בשורת יוחנן פרק יד 18-15:

15 אִם אַתֶּם אוֹהֲבִים אוֹתִי, הֲרֵי שֶׁתִּשְׁמְרוּ אֶת מִצְווֹתַי. 16 וַאֲנִי אֲבַקֵּשׁ מֵהָאָב וְיִתֵּן לָכֶם מְנַחֵם אַחֵר שֶׁיִּהְיֶה עִמָּכֶם לְעוֹלָם: 17 אֶת רוּחַ הָאֱמֶת אֲשֶׁר הָעוֹלָם אֵינוֹ יָכוֹל לְקַבֵּל מִשּׁוּם שֶׁאֵינוֹ רוֹאֶה אוֹתָהּ, אַף אֵינוֹ מַכִּיר אוֹתָהּ. אַתֶּם מַכִּירִים אוֹתָהּ, כִּי הִיא שׁוֹכֶנֶת עִמָּכֶם וְתִהְיֶה בָּכֶם. 18 לֹא אֶעֱזֹב אֶתְכֶם יְתוֹמִים; אָבוֹא אֲלֵיכֶם.

 

זהות רוח הקודש 

ישוע המשיח מכנה את רוח הקודש בשני שמות:

א. “המנחם” — כלומר, הוא בא לפצות את המאמינים על היעדרותו הפיזית של ישוע. הוא בא לנטוע שלום ושלווה בלב ילדי האלוהים — “לֹא אֶעֱזֹב אֶתְכֶם יְתוֹמִים”.

ב.  “רוח האמת” — כלומר, רוח הקודש אומר אך ורק אמת, את האמת האלוהית (כפי שהיא מתבטאת בכתבי הקודש), ומנחה בהתאם.

ישוע גם מעודד את התלמידים ואומר להם שרוח הקודש ישכון בהם “לעולם”.

שאול השליח אומר שרוח הקודש חותם את המאמין בישוע ומהווה עירבון (הבטחה) לתקומתנו מן המתים ולחיינו הנצחיים עם אלוהים:

אפסים א 14-13:

13 … וּבוֹ נַחֲלַתְכֶם גַּם אַתֶּם; שֶׁכֵּן בְּשָׁמְעֲכֶם אֶת דְּבַר הָאֱמֶת, אֶת בְּשׂוֹרַת יְשׁוּעַתְכֶם, וּבְהַאֲמִינְכֶם בּוֹ, נֶחְתַּמְתֶּם גַּם אַתֶּם בְּרוּחַ הַהַבְטָחָה, רוּחַ הַקֹּדֶשׁ, 14 אֲשֶׁר הִיא עֵרָבוֹן לְנַחֲלָתֵנוּ עַד לִפְדִיַּת הַקִּנְיָן, לִתְהִלַּת כְּבוֹדוֹ. (ראה גם השנייה לקורינתים א 22.)

כמו כן, גוף המאמין משמש משכן לרוח הקודש:

הראשונה לקורינתים ג 17-16:

16 הַאִם אֵינְכֶם יוֹדְעִים כִּי הֵיכַל אֱלֹהִים אַתֶּם וְכִי רוּחַ אֱלֹהִים שׁוֹכֶנֶת בְּקִרְבְּכֶם? 17 אִם יַשְׁחִית אִישׁ אֶת הֵיכַל אֱלֹהִים, אֱלֹהִים יַשְׁחִית אוֹתוֹ; כִּי הֵיכַל הָאֱלֹהִים קָדוֹשׁ, וְאַתֶּם הֵיכָלוֹ. (ראה גם הראשונה לקורינתים ו 20-19; יעקב ד 5.)

 

הגדרת התפקיד של רוח הקודש

בבשורת יוחנן יד 26, טו 26, טז 14-8 ובמעשי השליחים א 8, ישוע מפרט את הגדרת התפקיד שרוח הקודש מחויב לעמוד בו:

1. יוחנן יד 26:

אֲבָל הַמְנַחֵם, רוּחַ הַקֹּדֶשׁ שֶׁהָאָב יִשְׁלַח לָכֶם בִּשְׁמִי, הוּא יְלַמֵּד אֶתְכֶם הַכֹּל וְיַזְכִּיר לָכֶם כָּל מַה שֶּׁאֲנִי אָמַרְתִּי לָכֶם.

“הַכֹּל” הוא ביטוי מאוד גורף. הכוונה שבתקופת חיי התלמידים עלי אדמות רוח הקודש יעביר להם את כל מה שאלוהים התכוון ללמד את הקהילה — הכול כולל הכול!

2. יוחנן טו 26:

בְּבוֹא הַמְנַחֵם אֲשֶׁר אֶשְׁלַח לָכֶם מֵאֵת הָאָב — רוּחַ הָאֱמֶת הַיּוֹצֵאת מֵאֵת הָאָב — הוּא יָעִיד עָלַי.

כלומר, רוח הקודש לא ימשוך תשומת לב אל עצמו, אלא יכוון אל ישוע המשיח, כי הוא הדרך אל האב. לראיה, אין אף מקום אחד בכתבי הקודש בו נדרש המאמין להשתחוות לרוח הקודש או להתפלל אליו.

3. יוחנן טז 14-8:

8 כַּאֲשֶׁר יָבוֹא יוֹכִיחַ אֶת הָעוֹלָם עַל חֵטְא וְעַל צֶדֶק וְעַל מִשְׁפָּט; 9 עַל חֵטְא, מִפְּנֵי שֶׁאֵינָם מַאֲמִינִים בִּי; 10 עַל צֶדֶק, כִּי אֵלֵךְ אֶל אָבִי וְלֹא תּוֹסִיפוּ לִרְאוֹת אוֹתִי; 11 עַל מִשְׁפָּט, כִּי נִשְׁפַּט שַׂר הָעוֹלָם הַזֶּה. 12 עוֹד רַבּוֹת יֵשׁ לִי לְהַגִּיד לָכֶם, אֶלָּא שֶׁאַתֶּם אֵינְכֶם יְכוֹלִים לָשֵׂאת זֹאת עַכְשָׁו. 13 אֲבָל הוּא, אֲשֶׁר הוּא רוּחַ הָאֱמֶת, כְּשֶׁיָּבוֹא יַדְרִיךְ אֶתְכֶם אֶל כָּל הָאֱמֶת, כִּי לֹא יְדַבֵּר מֵעַצְמוֹ, אֶלָּא אֶת אֲשֶׁר הוּא שׁוֹמֵעַ יְדַבֵּר וְאֶת הַבָּאוֹת יוֹדִיעַ לָכֶם. 14 הוּא יְכַבְּדֵנִי כִּי מִשֶּׁלִּי יִקַּח וְיוֹדִיעַ לָכֶם.

זאת אומרת שרוח הקודש יעניק לעולם הבלתי נושע מודעות…

  • על היותו עולם חוטא,
  • על הצורך לצדקה,
  • על כך שעומד להתקיים משפט.

4.  מעשי השליחים א 8:

אֲבָל בְּבוֹא עֲלֵיכֶם רוּחַ הַקֹּדֶשׁ תְּקַבְּלוּ כֹּחַ וְתִהְיוּ עֵדַי הֵן בִּירוּשָׁלַיִם וְהֵן בְּכָל יְהוּדָה וְשׁוֹמְרוֹן, עַד קְצֵה הָאָרֶץ.

רוח הקודש יעניק לתלמידי ישוע את הכוח ואת היכולת להעיד על אמונתם בישוע ולהפיץ את הבשורה.

שאול השליח נותן הגדרות נוספות של תפקידי רוח הקודש באיגרותיו:

5.  רומים ח 17-14:

14 כָּל אֲשֶׁר רוּחַ אֱלֹהִים מַדְרִיכָה אוֹתָם, בָּנִים הֵם לֵאלֹהִים. 15 הֲרֵי לֹא קִבַּלְתֶּם רוּחַ שֶׁל עַבְדוּת לַחֲזֹר אֶל הַפַּחַד, אֶלָּא קִבַּלְתֶּם רוּחַ הַמַּקְנָה מַעֲמָד שֶׁל בָּנִים, וּבְרוּחַ זֹאת אָנוּ קוֹרְאִים ‘אַבָּא, אָבִינוּ’. 16 הָרוּחַ עַצְמָהּ מְעִידָה יַחַד עִם רוּחֵנוּ שֶׁבָּנִים לֵאלֹהִים אָנוּ. 17 וְאִם בָּנִים, אֲזַי יוֹרְשִׁים: יוֹרְשֵׁי נַחֲלַת אֱלֹהִים וְגַם יוֹרְשִׁים הַשֻּׁתָּפִים לַמָּשִׁיחַ, שֶׁכֵּן סוֹבְלִים אָנוּ עִמּוֹ כְּדֵי שֶׁגַּם נִזְכֶּה לְכָבוֹד עִמּוֹ.

רוח הקודש מדריך את המאמינים ומעניק להם ביטחון שהם אכן ילדי אלוהים ויורשי נחלתו.

6. רומים ח 27-26:

26 וְכֵן גַּם הָרוּחַ עוֹזֶרֶת לָנוּ בְּחֻלְשׁוֹתֵינוּ, כִּי אֵין אָנוּ יוֹדְעִים לְהִתְפַּלֵּל כָּרָאוּי. וְאוּלָם הָרוּחַ עַצְמָהּ מַפְגִּיעָה בַּעֲדֵנוּ בַּאֲנָחוֹת עֲמֻקּוֹת מִמִּלִּים. 27 וְהַבּוֹחֵן לְבָבוֹת יוֹדֵעַ אֶת מַחְשְׁבוֹת הָרוּחַ, מִפְּנֵי שֶׁהִיא מַפְגִּיעָה בְּעַד הַקְּדוֹשִׁים בְּהֶתְאֵם לִרְצוֹן אֱלֹהִים.

לעתים אנו נמצאים במצבים קשים ואיננו יודעים אפילו מה לבקש על־פי רצון אלוהים. במצבים שכאלו, רוח הקודש מביא את הבקשה הנכונה לפני אלוהים (בהמשך נרחיב בנושא זה תחת הכותרת: “אנחות עמוקות ממילים”).

7. הראשונה לקורינתים ב 10-6:

6 אֲנַחְנוּ דּוֹבְרִים חָכְמָה בֵּין הַמְבֻגָּרִים, אַךְ לֹא חָכְמַת הָעוֹלָם הַזֶּה, גַּם לֹא חָכְמַת שַׁלִּיטֵי הָעוֹלָם הַזֶּה הַבָּאִים אֶל קִצָּם. 7 אֲנַחְנוּ דּוֹבְרִים אֶת חָכְמַת אֱלֹהִים הַנִּסְתֶּרֶת, הַחָכְמָה שֶׁהָיְתָה גְּנוּזָה וַאֲשֶׁר לִפְנֵי הָעוֹלָמִים יְעָדָהּ אֱלֹהִים לְתִפְאַרְתֵּנוּ, 8 וְאִישׁ מִשַּׁלִּיטֵי הָעוֹלָם הַזֶּה לֹא יְדָעָהּ, שֶׁכֵּן אִלּוּ יְדָעוּהָ לֹא הָיוּ צוֹלְבִים אֶת אֲדוֹן הַכָּבוֹד 9 כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: ‘אֲשֶׁר עַיִן לֹא רָאָתָה וְאֹזֶן לֹא שָׁמְעָה וְלֹא עָלָה עַל לֵב אִישׁ כֹּל אֲשֶׁר הֵכִין הָאֱלֹהִים לְאוֹהֲבָיו.’ 10 אַךְ לָנוּ גִּלָּה אֱלֹהִים עַל־יְדֵי רוּחוֹ אֲפִלּוּ אֶת עֲמֻקּוֹת הָאֱלֹהִים, מִשּׁוּם שֶׁהָרוּחַ חוֹקֶרֶת הַכֹּל.

בקיצור: רוח הקודש מגלה למאמינים את “חכמת אלוהים הנסתרת”.

8.  אפסים ג 9-3:

… 3 וְכֵיצַד בֶּחָזוֹן נִגְלָה לִי הַסּוֹד, כְּפִי שֶׁכָּתַבְתִּי לְעֵיל בְּכַמָּה מִלִּים. 4 כְּשֶׁתִּקְרְאוּ תּוּכְלוּ לִרְאוֹת אֶת הֲבָנָתִי בְּסוֹד הַמָּשִׁיחַ, 5 הַסּוֹד אֲשֶׁר בַּדּוֹרוֹת הַקּוֹדְמִים לֹא נוֹדַע לִבְנֵי אָדָם, כְּמוֹ שֶׁנִּגְלָה כָּעֵת לִשְׁלִיחָיו וְלִנְבִיאָיו הַקְּדוֹשִׁים, בְּדֶרֶךְ הָרוּחַ — 6 שֶׁיִּהְיוּ הַגּוֹיִם שֻׁתָּפֵי נַחֲלָה, שֻׁתָּפֵי גּוּף וְשֻׁתָּפֵי הַהַבְטָחָה בַּמָּשִׁיחַ יֵשׁוּעַ עַל־יְדֵי הַבְּשׂוֹרָה; 7 וְלִבְשׂוֹרָה זֹאת הָיִיתִי לִמְשָׁרֵת מִתֹּקֶף מַתְּנַת הַחֶסֶד שֶׁאֱלֹהִים נָתַן לִי כְּפִי פְּעֻלַּת כֹּחוֹ. 8 לִי, הַקָּטָן מִכָּל הַקְּדוֹשִׁים, נָתַן הַחֶסֶד הַזֶּה לְבַשֵֹר לַגּוֹיִם אֶת עשֶׁר הַמָּשִׁיחַ, הֶעָצוּם לְאֵין חֵקֶר, 9 וּלְהָאִיר עֵינֵי כֹּל לָדַעַת מַהִי תָּכְנִית הַסּוֹד אֲשֶׁר הָיָה צָפוּן מֵעוֹלָמִים בֵּאלֹהִים בּוֹרֵא הַכֹּל.

במילים אחרות: רוח הקודש גילה לשליחים ולנביאי הברית החדשה קובץ של דעת הנקרא “הסוד”. דעת זו הייתה נסתרת מבני אדם לפני תקופת השליחים.

הגדרת התפקיד של רוח הקודש לאור דבר אלוהים מאוד ברורה:

א.  רוח הקודש מלמד ומזכיר לתלמידי ישוע רק את מה שישוע אומר (את דברי ה’ בלבד).

ב.  רוח הקודש מעיד על ישוע ומכבד אותו.

ג.  רוח הקודש מבהיר (מלמד, מפשט) את הבשורה שאלוהים נותן דרך ישוע המשיח, כך שמקבליה יהנו משלום אלוהים ודוחיה יהיו מודעים למשפט המחכה להם (הראשונה לקורינתים ב 16-10; יוחנן טז 11-8).

ד.  רוח הקודש מאציל על המאמין כוח מאלוהים כדי שיוכל להוציא לפועל את רצון אלוהים בדיבור ובמעש.

ה. רוח הקודש מפגיע בעדנו במצבים קשים כשאיננו יודעים מה לבקש.

ו. רוח הקודש מוכיח על חטא ומעודד אותנו לחיות בקדושה וטוהר.

 

מדוע אלוהים שולח את רוח הקודש עם הגדרות כה ברורות?

תשובה: מאותה הסיבה שהתנ”ך נותן מאות נבואות על אודות זהותו ותפקידיו של המשיח:

  • הבנת הנתונים על אודות המשיח בתנ”ך עוזרת לנו להכיר את ישוע, המשיח האמיתי, ולהיוושע בחסדו;
  • הכרת הנתונים על אודות המשיח האמיתי — ישוע — מגִנה עלינו מפני משיחי שקר.

ולכן, כדי שלא נסטה אחר רוח השטן והשדים ושלא נתפתה ללכת אחר תופעות על־טבעיות שאינן מאלוהים, דבר אלוהים מפרט את הגדרת התפקיד והסמכויות של רוח הקודש. בעזרת הגדרה זו נוכל לזהות את רוח האמת שבא מאלוהים (הראשונה ליוחנן ד 1), והיא מונעת מצב בו אנחנו חושבים את רצונות לבנו ובשרנו לרצון רוח הקודש.

 

פעולת רוח הקודש הלידה מחדש

כאמור, רוח הקודש שוכן בגוף המאמין. השינוי שרוח הקודש מחולל ברגע שאדם נושע, כמוהו כלידה מחדש. ברגע שבו חטאו אדם וחווה, המוות נכנס למעגל החיים: הם סולקו מלפני אלוהים.

ילדיהם כבר לא יכלו להיוולד נקיים מחטא, מלאים ברוח הקודש ועם היכולת להתקרב לאלוהים. לאחר חטאם של אדם וחווה, כל הנולד מהם נגוע בקללת המוות וזקוק לחסד אלוהים כדי לקבל כפרת חטאים וישועה. 

משמע, עד שנושעתי הייתי מת מבחינה רוחנית. נהיתי אחר מחשבות הבשר ותאוותיו. ללא שכינת אלוהים בגופי נחשבתי לבן זעם כשאר בני האדם (אפסים ב 3-1). המצב האיום הזה, שנקרא “מוות רוחני”, בא על כל בני האדם בעקבות חטאם של אדם וחווה. זאת המשמעות המידית של אזהרת אלוהים בבראשית ב 17: “וּמֵעֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע לֹא תֹאכַל מִמֶּנּוּ, כִּי בְּיוֹם אֲכָלְךָ מִמֶּנּוּ מוֹת תָּמוּת”.

רק בעזרת רוח הקודש יכול האדם להבין ולהפנים את עובדת היותו חוטא וראוי לעונש מידי אלוהים. ובעזרתו, המאמין המשיחי מבין את הכתוב בכתבי הקודש ופונה לאלוהים שיכפר על חטאיו בדם המשיח.

רוח הקודש הנו אישיות. הוא ישות, או הוויה אלוהית, בעלת תכונות אלוהיות. לכן, למרות היותו רוח, שכינתו בגוף המאמין מתבטאת גם באופן פיזי: קבלת הכוח לציית לאלוהים, פנייה מהדרך הרעה של החטא ואימוץ דרכו הטובה של אלוהים — כל אלה מתרחשים בהדרגה, במידה הולכת וגוברת.

עם הלידה מחדש מתחיל בחיי המאמין תהליך שבו רוח הקודש עוזר לו בשינוי תכונותיו הפסולות, כך שידמו יותר ויותר, יום אחר יום, לתכונותיו של אלוהים. סך כל התכונות של רוח הקודש שאמורות להתבטא בחיי המאמין נקרא “פרי הרוח” (גלטים ה 23-22).

אנו יכולים לזהות את תלמידו של ישוע לפי פרי הרוח שהוא מניב בחייו. כל מאמין נחתם ברוח הקודש (אפסים א 13) וכתוצאה זוכה לקבל את פרי הרוח. תכונות אופי אלו יתבטאו בשלמות רבה יותר ככל שהמאמין מתבגר באמונה, מתכחש לעצמו וחי עבור המשיח בכל תחומי חייו.

שאול השליח מציין את השינוי שחל במאמין ואת התכונות הכלולות בפרי רוח הקודש:

גלטים ה 25-19:

19 מַעֲשֵׂי הַבָּשָׂר גְּלוּיִים וְאֵלֶּה הֵם: נִאוּף וּזְנוּת, טֻמְאָה, זִמָּה, 20 עֲבוֹדַת אֱלִילִים, כִּשּׁוּף, שִׂנְאָה, מָדוֹן, צָרוּת עַיִן, כַּעַס, מְרִיבָה, מַחֲלוֹקוֹת, כִּתּוֹת, 21 קִנְאָה, שִׁכְרוּת, הוֹלְלוּת וְכַדּוֹמֶה. אוֹמֵר אֲנִי לָכֶם מֵרֹאשׁ מַה שֶּׁכְּבָר אָמַרְתִּי: עוֹשֵׂי מַעֲשִׂים כָּאֵלֶּה לֹא יִירְשׁוּ אֶת מַלְכוּת הָאֱלֹהִים. 22 לְעֻמַּת זֹאת, פְּרִי הָרוּחַ הוּא אַהֲבָה, שִׂמְחָה, שָׁלוֹם, אֹרֶךְ רוּחַ, נְדִיבוּת, טוּב לֵב, נֶאֱמָנוּת, 23 עֲנָוָה, רִסּוּן עַצְמִי — עַל מִדּוֹת כָּאֵלֶּה אֵין תּוֹרָה חָלָה. 24 הָאֲנָשִׁים הַשַּׁיָּכִים לַמָּשִׁיחַ צָלְבוּ אֶת בְּשָׂרָם עִם תְּשׁוּקוֹתָיו וְתַאֲווֹתָיו. 25 אִם חַיֵּינוּ מִן הָרוּחַ, הָבָה גַּם נִתְהַלֵּךְ עַל־פִּי הָרוּחַ. (ראה גם יוחנן ג; רומים ח 9; אפסים ד 17 עד ו 24; הראשונה לטימותיאוס ד 6 עד ו 2; טיטוס ג 5; הראשונה ליוחנן ד.)

 

מסקנות מפרק א:

א. רוח הקודש הנו הוויה אלוהית, הוא אישיות.

ב. רוח הקודש שוכן במאמין וחותם אותו לנצח עבור אלוהים.

ג. רוח הקודש מלמד אותנו את דבר אלוהים על מנת שנתמקד בישוע.

ד. רוח הקודש מעניק למאמין את הכוח לציית לאלוהים.

ה. רוח הקודש מעניק למאמין תכונות חדשות ומשופרות כדי שידמה יותר לישוע. תכונות אלו נקראות “פרי הרוח”.

ו. רוח הקודש מוכיח על חטא ומעודד אותנו לחיות בקדושה וטוהר.

מי שמכיר כראוי את ישוע וחי בהתאם לרצון אלוהים, מוכיח כי הוא חי על־פי הנחיית רוח הקודש.

ישוע אומר:

"בְּפֵרוֹתֵיהֶם תַּכִּירוּ אוֹתָם" (מתי ז 16).