ספר מלאכי – שיעור מס' 1

Print Friendly

פרק א, פסוקים 1-5
מלאכי הינו הנביא האחרון המוזכר בתנ"ך.

למרות שמלאכי חי לפני כ־ 2500 שנים, דבריו מאוד שימושיים לגבינו היום.

לפני שניכנס לעובי בשורתו, הבה נדע מספר פרטים אודות הנביא.

 

השם מלאכי משמעו "השליח שלי", המלאך שלי, ולכן ישנם כאלו הטוענים שלא מדובר בשם פרטי של נביא אלא בשליח כלשהו של ה'.

מכיוון שכל ספרי הנביאים מציינים את שם המחבר, אין סיבה כלשהי להניח שמלאכי אינו שמו של הנביא. בכל זאת, אם זהו שמו או לא, העיקר בספר זה משא דבר ה' לישראל ולא שמו וזהותו של הנביא.

 

ספר מלאכי משתייך לתקופה שאחרי שבות בני ישראל מגלות בבל, בסביבות 438 לפני הספירה. קדמו למלאכי עזרה ונחמיה, ושניהם, האחד ככהן והשני כמנהיג החזירו את העם בתשובה ולציות לחוקי משה.

לא חלפו שנים רבות, למעשה כמעט 20 שנה מאז שנחמיה גרם להתעוררות רוחנית בעם, והם חזרו לסורם.

הכוהנים מילאו את מלאכתם בצורה פורמלית, (חסרת רגש) הם ביזו וטימאו את מזבח אלוהים. מכיוון שהכוהנים הינם המנהיגים הרוחניים של העם, שחיתות בכהונה גרמה לנסיגה רוחנית בעם.

מלאכי בא להזהיר את הכהונה ולדרוש מהם תיקון מיידי.

הנושאים שבהם דן הנביא הם:

1. אהבתו הנצחית של אלוהים עבור עמו.

2. שחיתות הכהונה.

3. נישואיי תערובת וגירושין.

4. זלזול בהקרבה עבור אלוהים (מעשר).

למרות שהנושא נשמע כל כך נדוש, (חיזרו בתשובה…) מלאכי פונה לכוהנים ולעם בדרך ייחודית העושה את בשורתו לספר מרתק.

 

הספר פותח במילים:

"משא דבר יהוה אל ישראל"

המילה משא מתארת דבר כבד.

מכיוון שהנביא לא נשא מטען אבנים או סחורה כבדה מאלוהים, הרי שהכתוב מתייחס למטען גדוש של דברי תוכחה (ביקורת) שיש לאלוהים לומר לעם.

 

מה כבר קרה לעם, שהיה צורך במשא של דברי תוכחה?

פסוק 2א' נותן את התשובה!

"אהבתי אתכם" אמר ה', ואמרתם: במה אהבתנו? "

הנביא פונה אל העם ואמר להם: "אלוהים אוהב אתכם!"

העם מביט אל הנביא ובפנים משתאות ומתפלאות הם עונים:

"באמת?"

"מה אלוהים עשה או עושה כדי להוכיח שהוא אוהב אותנו?"

 

רבותיי, תזכרו, את התשובה הזו עונה העם הנבחר שראה את ניסי אלוהים במשך אלפי שנים ולא איזה שבט נידח באפריקה.

העובדה שהעם מתפלא ודורש הוכחות לאהבת אלוהים רק מוכיחה שהם כבר הרבה שנים לא טרחו לקרא בתורה שהיתה מונחת לפניהם.

פסוקים המתארים את אהבתו הנצחית של אלוהים כמו: דברים ד' פסוק ל'ז, פרק ז' פסוק ע'ח ופרק כ"ג פסוקים ה'־ז' כבר הרבה שנים נשכחו מהלקסיקון שלהם.

 

התשובה של העם ציינה את גודל הריחוק שנוצר ביניהם לאלוהים…

האם הריחוק היה רב? ובכן, אם הנביא היה צריך להביא משא של דברים, אז ככל הנראה העם באמת עשה דרך ארוכה אחורנית!.

הריחוק בין העם לאלוהים גרם לכל כך הרבה מעשים רעים בקנה מידה לאומי, ובמהלך השיעורים הבאים אנו נלמד מה עולל העם במעשיו.

 

מפסוק 2ב' עד 5, הנביא מוסר את תשובת אלוהים לעם:

א,ב "אָהַבְתִּי אֶתְכֶם אָמַר יְהוָה, וַאֲמַרְתֶּם בַּמָּה אֲהַבְתָּנוּ; הֲלוֹא-אָח עֵשָׂו לְיַעֲקֹב נְאֻם-יְהוָה, וָאֹהַב אֶת-יַעֲקֹב.  א,ג וְאֶת-עֵשָׂו שָׂנֵאתִי; וָאָשִׂים אֶת-הָרָיו שְׁמָמָה, וְאֶת-נַחֲלָתוֹ לְתַנּוֹת מִדְבָּר.  א,ד כִּי-תֹאמַר אֱדוֹם רֻשַּׁשְׁנוּ, וְנָשׁוּב וְנִבְנֶה חֳרָבוֹת–כֹּה אָמַר יְהוָה צְבָאוֹת, הֵמָּה יִבְנוּ וַאֲנִי אֶהֱרוֹס; וְקָרְאוּ לָהֶם גְּבוּל רִשְׁעָה, וְהָעָם אֲשֶׁר-זָעַם יְהוָה עַד-עוֹלָם.  א,ה וְעֵינֵיכֶם תִּרְאֶינָה; וְאַתֶּם תֹּאמְרוּ יִגְדַּל יְהוָה מֵעַל לִגְבוּל יִשְׂרָאֵל." 

אלוהים אומר דבר שכזה, ראו: הנה, הרי עשיו הינו האח של יעקב. ולמרות שהם אחים אשר יצאו מרחם אחד, אני אוהב את יעקב ושונא את עשיו.

כשאנשים שומעים שאלוהים שונא מישהו אז מיד האוזניים מורמות, שהרי איך יתכן שאלוהים ישנא אדם ואף את צאצאיו?

במקרה של עשיו מדובר בשנאת מעשיו!

עשיו היה זה אשר זנח את תורת אביו ובחר את נשותיו מעמים נוכריים. (חיטי וחיוי) בראשית ל"ו. באיגרת אל העברים בברית החדשה עשיו מכונה חסר קדושה, זונה, אדם אשר בז למעמד הבכורה. (י"ב פסוק ט"ז)

 

באיגרת אל הרומיים ט' פסוקים י' ־ ט"ו שאול השליח מציין שכבר מרחם רבקה אלוהים בחר את יעקב מתוך ידיעת מעשיו של עשיו.

ובכן, ואיך אלוהים מוכיח את המשפט לעם באופן מציאותי?

פסוק 3ב' עד סוף פסוק 5.

 

הביטו מעבר לגבולכם וראו..

ארץ אדום השוכנת ממזרח ואשר הינה מצאצאי עשיו נמצאת בתוך איזור שחון וצחיח.

בכל פעם שהם מנסים לשפר ולבנות, אני הורס את תפארתם ומחזיר את ארצם למצב של שממה וחרבה.

מדוע?

מכיוון שההיסטוריה של אדום רצופה בשנאה כלפי ישראל.

האדומים סרבו לאפשר לבני ישראל לחצות את ארצם בדרך לכנען.

רבים ממלכי ישראל הצטרכו להלחם נגד אדום בגלל עוינותם לישראל

האדומים לא עזרו ליהודה כאשר פולשים באו עליה.

אדום צהלה בנפול יהודה

אדום בזזה שלל מירושלים לאחר חורבנה

אדום מנעה מפליטים יהודים לברוח משוביהם

אדום תפסה פליטים יהודים ומסרה אותם לשוביהם. (ספר עובדיה ותהילים קל'ז)

(ראה ספר עובדיה וכן יחזקאל פרק ל"ה). 

אלוהים הוכיח את אהבתו לישראל בכך שמשפטו הנחרץ הגיע על אלו אשר העזו לפגוע בבבת עיניו. (זכריה ב')

העובדה שהאדומים עומדים בשיממונם כל כך הרבה שנים רק הוכיחו לעם שאהבת אלוהים לא דועכת!

למרות העדות הברורה שהיתה לנגד עיניהם, עם ישראל התעלם מאהבת אלוהים.

 

בפסוק ה' אלוהים מבטיח שעוד יבוא היום שגדולתו עוד תיוודע מעבר לגבולות הארץ.

מכיוון שהטכסט מתייחס לגילוי אהבת אלוהים, הרי שיום יבוא וכל העמים יהיו מודעים לגודל אהבת אלוהים.

 

ובכן, מי הוציא לפועל את גודל אהבת אלוהים?

בברכה שנתן אלוהים לאברהם הוא אמר לו שמזרעו יבורכו כל העמים. בראשית י"ב ואיגרת שאול אל הגלטים פרק ג' פסוקים ח' ו ־ ט"ז.

היחיד אשר ברך את כל העמים הוא המשיח.

"והנה ההבטחות נאמרו לאברהם ולזרעו. לא נאמר לזרעיך, כמו על רבים, אלא "לזרעך", כמו על יחיד, והוא המשיח."

 

סיכום שיעור 1.

א. בני ישראל הגיעו לשלב שבו הם העלו ספק אם אלוהים בכלל אוהב אותם.

תשובתו של אלוהים היתה נחרצת וברורה:

אהבתי לילדי היא נצחית ובלתי משתנה.

אהבתי אינה נושא תיאורטי אלא מוצגת לעיניכם השכם וערב.

 

ב. גם אנו לפעמים מרגישים כה רע עד כי עולה החשש שמה אלוהים שכח אותנו מרוב עיסוקיו.

רבותי, תשובתו של אלוהים מאוד ברורה.

אני לא שוכח את אלו שאני אוהב.

מדוע?

מכיוון שבעבור כל אחד מאיתנו אלוהים שילם בדמו כדי לכפר על חטאותינו ־ ישעיה נ"ג פסוק ו'. כל אחד מאיתנו יותר מדי יקר לאלוהים מכדי שהוא ישכח אותנו.

 

ג. באותה המידה שאלוהים הראה לבני ישראל את שממונה של אדום להוכחת אהבתו אותם, כך אלוהים מראה לנו כל חורף כל כך הרבה קשתות בענן.

מי מאיתנו מביט בקשת בענן וזוכר את הבטחת אלוהים לא להשמיד את היקום במבול?

מי מאיתנו קם בריא בבוקר ומודה לאלוהים שהוא נושם ולא מת?

באותה המידה שבני ישראל התעלמו מהוכחת אהבת אלוהים כך גם אנו נוטים לפעמים לעשות.

 

השיעורים הבאים ילמדו אותנו עד כמה מסוכן וחמור לשכוח את אהבת אלוהים.