ספר מלאכי – שיעור מס' 4

Print Friendly

פרק ב, פסוקים 10-17

 

בשיעור שעבר למדנו שאלוהים מציב אולטימטום לפני הכוהנים ומתנה את ברכתו בשמיעה וכיבוד לשמו. (ב' 1).

על פי דוגמאות לאורך התנ"ך ראינו ששם ה' מתייחס לאישיות ואותה אישיות הינה משיח ישראל, ישוע המשיח.

נוכחנו לדעת שאבן הבוחן לאמונה נכונה היתה מאז ומתמיד היחס שלנו, האמונה שלנו בשם אלוהים, המשיח הגואל ישוע שנתן את חייו כקורבן כפרה עבור חטאינו.

הכוהנים, בני שבט לוי נבחרו להיות בנים בכורים בתוך העם ועליהם הוטלה האחריות להוות דוגמא לשירות ועבודת אלוהים טהורה.

הכוהנים כשלו ומכיוון שהם שימשו מורי העם, הם הכשילו את העם וגרמו לעם לחטוא ולהיענש על ידי אלוהים. כאמור ־ טעותו של המורה מוכפלת במספר תלמידיו..

 

בפרק ב' בפסוקים 10-17 הנביא מציין את חוסר נאמנותם של בני ישראל לאלוהים. תוצאת עדותם הבאושה של כהני ישראל.

לאורך 7 הפסוקים מופיעה המילה בגד 5 פעמים והיא מתארת את יחס העם לאלוהים ויחס בני ישראל לנשותיהם.

בפסוק 10 מלאכי פותח את המסר הבא במשפטי פליאה.

ב,י "הֲלוֹא אָב אֶחָד לְכֻלָּנוּ, הֲלוֹא אֵל אֶחָד בְּרָאָנוּ; מַדּוּע, נִבְגַּד אִישׁ בְּאָחִיו לְחַלֵּל בְּרִית אֲבֹתֵינוּ.  ב,יא בָּגְדָה יְהוּדָה וְתוֹעֵבָה נֶעֶשְׂתָה בְיִשְׂרָאֵל וּבִירוּשָׁלָיִם:  כִּי חִלֵּל יְהוּדָה קֹדֶשׁ יְהוָה אֲשֶׁר אָהֵב, וּבָעַל בַּת-אֵל נֵכָר.  ב,יב יַכְרֵת יְהוָה לָאִישׁ אֲשֶׁר יַעֲשֶׂנָּה עֵר וְעֹנֶה מֵאָהֳלֵי יַעֲקֹב; וּמַגִּישׁ מִנְחָה לַיהוָה צְבָאוֹת. ב,יג וְזֹאת שֵׁנִית תַּעֲשׂוּ כַּסּוֹת דִּמְעָה אֶת-מִזְבַּח יְהוָה בְּכִי וַאֲנָקָה; מֵאֵין עוֹד פְּנוֹת אֶל-הַמִּנְחָה וְלָקַחַת רָצוֹן מִיֶּדְכֶם.  ב,יד וַאֲמַרְתֶּם, עַל-מָה:  עַל כִּי-יְהוָה הֵעִיד בֵּינְךָ וּבֵין אֵשֶׁת נְעוּרֶיךָ, אֲשֶׁר אַתָּה בָּגַדְתָּה בָּהּ, וְהִיא חֲבֶרְתְּך, וְאֵשֶׁת בְּרִיתֶךָ.  ב,טו וְלֹא-אֶחָד עָשָׂה וּשְׁאָר רוּחַ לוֹ, וּמָה הָאֶחָד מְבַקֵּשׁ זֶרַע אֱלֹהִים; וְנִשְׁמַרְתֶּם בְּרוּחֲכֶם וּבְאֵשֶׁת נְעוּרֶיךָ אַל-יִבְגֹּד.  ב,טז כִּי-שָׂנֵא שַׁלַּח, אָמַר יְהוָה אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל, וְכִסָּה חָמָס עַל-לְבוּשׁוֹ, אָמַר יְהוָה צְבָאוֹת; וְנִשְׁמַרְתֶּם בְּרוּחֲכֶם, וְלֹא תִבְגֹּדוּ. ב,יז הוֹגַעְתֶּם יְהוָה בְּדִבְרֵיכֶם, וַאֲמַרְתֶּם בַּמָּה הוֹגָעְנוּ:  בֶּאֱמָרְכֶם, כָּל-עֹשֵׂה רָע טוֹב בְּעֵינֵי יְהוָה וּבָהֶם הוּא חָפֵץ, אוֹ אַיֵּה, אֱלֹהֵי הַמִּשְׁפָּט."

הנביא רואה לנגד עיניו את פשעי העם ושואל את עצמו:

הרי אל אחד לכולנו, אב אחד ברא אותנו. (א' 6 ־ אלוהים רואה עצמו כאב האומה)

למעשה העם כולו עומד לפני אלוהים כמשפחה אחת! נשים וגברים.

אם כולנו עומדים מול אלוהים כאחים ואחיות, אז מדוע אנו מכאיבים כל כך אחד לשני?

מדוע אנו בוגדים אחד בשני?

מדוע אנו מחללים את הברית שכרת אלוהים עם אבותינו?

 

איך עם ישראל בגד באלוהים ואיש ברעהו?

בפסוק 11 הנביא מתאר את החטא.

הנביא טוען שיהודה בגדה ומעשים מתועבים נעשו בישראל.

בספר שמות ל"ד: 15-16, בשלב כה מוקדם של היווצרות העם, הזהיר אותם אלוהים לבל יזנו אחר בנות ניכר, מכיוון שהדבר יוביל לעבודת אלילים.

למרות שאלוהים חזר על האזהרה פעמים נוספות (דברים ז', יהושע כ"ג) בני ישראל הפרו את ההוראה האוסרת עליהם להינשא לבנות ניכר, ובכך הכניסו שוב לארץ את עבודת הבעל.

המשפט בעברית משתמש במשחקי לשון: "ובעל בת אל ניכר" בעל = שכב עם, נהיה לבעל וגם שמו של האל שאותן נשים השתחוו לו. בעל פעור (במדבר כ"ה 1-4).

 

גם בברית החדשה שאול השליח אמר את אותו הדבר באיגרת השניה לקורינתיים ו' 14-18.

אל תרתמו לעול אחד עם הבלתי מאמינים. איזו שותפות יש לצדקה עם עוולה?, לאור עם חושך? ולאלוהים עם אלילים? (ראה גם דברים כ"ב 10 שור וחמור לא יחרשו יחדיו…)

 

חשוב:

למרות שאלוהים אסר להינשא לבני עם אחר, האיסור הוחל רק על בעלי אמונה זרה.

רחב הכנענית ורות המואביה הינן דוגמאות של נישואיי תערובת חוקיים בגלל אמונתן באלוהי ישראל.

מכאן, המילה תערובת התייחסה לאמונה שונה וזרה ולאו דווקא למוצא הפיזי.

 

פסוקים 14-15 מציינים שחטאם של בני ישראל היה כפול מכיוון שלא רק שנישאו לבנות אמונה זרה ויחד עימן עבדו אלילים, אלא, הגברים גם נטשו את רעיותיהם, את אשת נעוריהם ואם ילדיהם לטובת אותה עובדת אלילים.

בפסוק 14 הנביא מזכיר להם, וגם לנו היום שנישואים אינם סתם החלטה עסקית הנוחה לשני בני הזוג.

בכל נישואין כשרים, עומד אלוהים כעד בין בני הזוג. "כי ה' העיד בינך ובין אשת נעוריך".

אלוהים רואה את הנישואין כברית נצחית בעוד בני ישראל ראו בנישואין חוזה זמני.

בני ישראל זלזלו בעדותו של אלוהים ופנו לספק את תשוקות גופם.

ובכן, מה דעתו של אלוהים בנושא גירושין באופן כללי?

פסוק 16: "כי שנא שלח, אמר ה' אלוהי ישראל…".

לא יעזור שום תירוץ, לא יעזור שום מאמר של פרופסור כזה או אחר.

אלוהים מעולם לא עודד גירושין ומעולם לא ראה בהם תהליך טבעי וחיובי.

אלוהים קבע בבראשית ב' 24 שגבר ואישה הופכים לבשר אחד, ואלוהים בעצמו מעולם לא הפריד את הקשר הזה. על פי דברי שאול השליח לקורינתיים באיגרת הראשונה בפרק ז', רק המוות הינו גורם טבעי המפריד בין בני זוג.

 

בספר מתי י"ט 1-12 הפרושים ניסו את ישוע בשאלות בנושא גירושין.

ישוע ענה להם שאלוהים לא רוצה בכך והסיבה שבגללה נתן משה חוקים בנושא גירושין, נבעה מתוך עיקשותם. (אלוהים לא רצה מלך אך העם התעקש ולכן קיבל).

קריאה זהירה של חוקי הגירושין מראה שהתנ"ך לא מצווה לגרש, אלא, במקרה שקורים גירושין, (הנובעים בעיקרון מעיקשות לב בני האדם) אז התנ"ך סיפק דרך להגן על האישה ולשלח אותה עם ספר כריתות. (דברים כ"ד)

אגב, על פי חוקי היהדות הרבנית בתקופתו של ישוע, גבר היה יכול להתגרש מאישתו גם במידה והאוכל שבישלה לא היה טעים! בשורת מתי י"ט 3 מרמז על גישת הפרושים לגירושין: "האם מותר לגרש על כל דבר?"

ניתן ללמוד יותר לעומק בנושא הנישואין והגירושין בספר הבשורה של מתי פרק ה' פסוקים 31-32.  

 

איך אלוהים מתייחס כלפי אלו שזלזלו בו כעד לברית נישואיהם? מה היתה תוצאת הבגידה הכפולה של רבים מאנשי ישראל? (באשת נעוריך ובאלוהים)

פסוקים 12-13.

המילים מאוד קשות ולמעשה מבהירות את חומרת הבגידה.

אלוהים יכרת זרע, המשך וברכה לכל גבר אשר יתגרש מאישתו לטובת בת אל נכר, או שיינשא לבת אל נכר.

המילים ער ועונה ־ מבהירים שהעונש אינו פוסח על שום אדם. ללא הבדל.

יתרה מכך, אתם בוכים ומתחננים לתשובת אלוהים עד כי דמעותיכם מכסות את המזבח

ואלוהים אינו עונה.

מדוע אלוהים אינו עונה לתחינותיכם? מכיוון שבגדתם באשת נעוריכם! הפרתם את ברית הנישואים שצריכה להיות נצחית (עד כי המוות יפריד). כל דמעותיכם לא תעזורנה! עד כי תחזרו בתשובה ותחיו על פי רצון אלוהים.

משלי ט"ו 8: "זבח רשעים תועבת ה' ותפילת ישרים רצונו"

 

התנ"ך מצווה על האישה להיכנע לרצון בעלה ולמעשה מעמיד את הבעל כראש המשפחה.

(אפסיים ה', קולוסים ג' 18-19) ומצד שני, יחד עם התפקיד התנ"ך גם מטיל אחריות על הגבר.

הבעל מחויב לאהוב ולכבד את אשתו.

ההוראה הזו כל־כך חשובה, עד כי אלוהים אמר מפי השליח שמעון באיגרתו הראשונה פרק ג' פסוק 7:  שאלוהים יעקב, (לא יענה, ידחה) לתפילות הגבר שלא יתנהג נכונה כלפי אישתו.

רק אדם שמכיר את טוב אלוהים יכול להבין עד כמה חמור עונש שכזה!

 

מה הפתרון שאלוהים נותן להפסקת הגירושין והבגידות?

בפסוקים 15-16 הנביא מציג את תשובת אלוהים לשלום בית ולשלום רוחני.

פעמיים חוזר הנביא על הפתרון:

"ונשמרתם ברוחכם ואל תבגוד באשת נעוריך"

 

למה הכוונה ונשמרתם ברוחכם?

אלוהים נתן תנ"ך על מנת שנוכל לחיות בברכה וכל רצונו שנשאר מאוחדים כלפיו וכלפי נשותינו.

התרחקות רוחנית, אי קיום רצון אלוהים הכתוב בתנ"ך עלול להוביל לתוצאות קשות שאלפי גאונים לא ימצאו להם תשובה! גירושים ובגידה הינם תופעות פסולות המשחיתות אמות מידה קדושות.

 

לפני מספר חודשים העיתונים יצאו בתגלית חשובה.

'הרצון לבגוד באישה טבוע בגן, ולכן האדם אינו אשם, הוא פשוט בנוי לכך.'

רבותיי

העולם הלא מאמין ינסה לעשות הכל על מנת להעלים ולהלבין את אשמתו ואת חטאו.

במקום להילחם בתופעה אז מחפשים דרך להכשיר אותה! כך העולם יראה יפה יותר. הסטטיסטיקות יצביעו על עולם טוב יותר! ההומניזם מצליח!

פעם קראו לזה בגידה, והיום קוראים לזה "רענון נישואין" קוראים לזה מודרניזציה חברתית…

 

אצל אלוהים אין מודרניזציה, הוא נצחי וריבוני. וכשאלוהים אומר ונשמרתם ברוחכם הוא מתכוון שנקפיד להיות מכוונים אליו דרך דברו. שנמשיך להיזהר מהחטא מכיוון שהחטא מפריד בינינו לאלוהים, שנקפיד להכיר לציית ולכבד את שם קודשו של אלוהים, את ישוע המשיח.

אל נשכח, הפרק פותח באולטימטום:

שמעו וכבדו את שם אלוהים המשיח כדי להתברך.

 

סיכום שיעור רביעי:

עדותם הפסולה של הכוהנים הביאה את העם לסטות מתורת אלוהים ולזלזל בבסיס האמונה.

דבר ה' מוכיח שטומאה רוחנית , ריחוק מאלוהים עלול להוביל לטומאה בתוך התא המשפחתי, כשמסירים את האיסור של אלוהים אז הכל נשאר פרוץ ונתון לשיקולו של כל אדם.

 

אגב, מה עלינו לעשות במסגרת הקהילה על מנת להתברך בנישואין מבורכים עבור אלוהים ועבור בני הזוג?

א. להתפלל עבור הרווקים בקהילה שאלוהים ייתן להם את הסבלנות לחכות למתאימה עבורם, ותפילה עבור הזוגות הנישואים שיקפידו לשמור על דבקותם לדבר ה' ולטוהר נישואיהם.

 

ב. לגבי הרווקים: לוודא ששני בני הזוג נושעים, ששניהם רואים בישוע, משיח אשר מת עבור

חטאיהם ובחסדו הוא נתן להם חיים לשרת אותו.

ג. האם אתם מאוהבים אחד בשני? או שמה סיבה אחרת עומדת לנגד אחד מכם?

ד. הבה נלמד ביחד מכתבי הקודש כדי לדעת מה מצפה אלוהים מאיתנו כבני זוג, ושנמלא את חובותינו אחד כלפי השני וכלפי אלוהים.

ה. לזוגות החושבים להינשא: תבלו המון זמן בשיחות, (רק בשיחות), תנו לזמן (לפחות מספר חודשים בודדים) להציג את האני האמיתי לפני בני הזוג.. פתרון בעיות וכו'.

ו. אם לפני אלוהים אתם שקטים ובטוחים בקשר ביניכם, הרי שהשקט והביטחון הינם כתשובה מאלוהים, הינם פעולת רוח הקודש בכם כדי לעזור לכם לכרות את ברית הנישואים ביניכם.

תהליך שכזה יברך אותנו בזוגות אשר יבלו את כל חייהם ביחד, בזוגות אשר רוח הקודש מנחה את חייהם כדי לשרת את אלוהים ולחנך את צאצאיהם לאהוב את אלוהים.

 

הבה נקפיד לשמור על חיי אישות טהורה כרווקים או נשואים על מנת שגם בדרך זו נציג אלוהים קדוש ואמיתי.

 

בפסוק 17 הנביא מציין שהעם מוסיף זלזול באלוהים באומרו שאלוהים חפץ בעושי הרע, מדוע? מכיוון שבדרך כלל הפושעים מצליחים. אם כך אז איה צדק אלוהים?, איה אלוהי המשפט? בעזרת השם, נלמד זאת בשיעור הבא.