תהילים י"ט: מבחן הלב-השמן

Print Friendly

תהילים פרק י"ט
כותרת השיעור: מבחן הלב-השמן

הקדמה:
בשנה בה נפטר המלך עוזיהו, העניק אלוהים לישעיה הנביא חזון מיוחד.
ישעיה ראה את אלוהים ושמע את קול אלוהים קורא ושואל: "את מי אשלח ומי ילך לנו?".
ישעיה הנביא הגיב מיד וענה: "הנני, שלחני".
ישעיה לא היה האדם היחיד שאלוהים נגלה אליו במבט וקול לאורך הדורות.
אלוהים נגלה לעם ישראל פעמים רבות לאורך דורות רבים.
מטרת כל ההתגלויות הייתה, שבני אדם חוטאים יכירו את אלוהים כריבון ומושיע מקללת החטא, ויזעקו אליו לישועה. יאמרו לו: הנני, ויבואו אליו.
כאשר אנו קוראים את הסיפורים בכתבי הקודש על מכות מצרים, חציית ים סוף, מן ושלווים מהשמיים, מים מן הצור ואת מגוון הניסים והאותות של ישוע והוראתו, אנו נדהמים מחוסר האמונה ומהעיוורון הרוחני של אבותינו.
אנו שואלים לעיתים קרובות: איך הם לא ראו את יד יהוה בדבר?
איך הם לא שמעו שאלו מילותיו של אלוהים?
אלוהים מכנה את העיוורון והחרשות הללו במילים: 'לב שמן'.
האדון ישוע עצמו (מתי י"ג 14-15) מצטט את הכתוב בישעיה ו', כדי לציין את אותו העיוורון הרוחני. כמוהו גם עשו תלמידיו. הם השתמשו בפסוקים מישעיה לתאר את הלב השמן – מע"ש 28:26, מרקוס ד' 12, לוקס ח' 10, אל הרומים י"א 8.

בעלי הלב-השמן הם אלו המתכחשים לאמת של אלוהים. הם אלו שלעולם לא יחוו את ישועת אלוהים ומנוחתו. הם אלו שאלוהים ידבר אליהם במשלים ולא בבירור.
החדשות הטובות הן שאלוהים גם בימינו ממשיך להראות עצמו ולדבר אל כל אחד מאיתנו על בסיס יומי.
האם אתה ואת רואים את יד אלוהים בבריאה?
האם אתם שומעים את קול אלוהים מדבר אלינו היום דרך התנ"ך, כתבי הקודש?
האם אנו כמו ישעיה הנביא שראה ושמע את אלוהים ומיד ענה – הנני? או שאנו
בעלי לב-שמן, עיוורים וחרשים לכל פעולת אלוהים סביבנו?

מזמור תהילים פרק י"ט מלמדנו איך אלוהים מתגלה ומדבר אלינו היום ובכל יום. תגובתנו מעידה אם אנו בעלי לב-שמן, או ילדי אלוהים נאמנים וערניים כמו ישעיה הנביא.
מזמור תהילים פרק י"ט
א לַמְנַצֵּחַ מִזְמוֹר לְדָוִד.
ב הַשָּׁמַיִם מְסַפְּרִים כְּבוֹד-אֵל; וּמַעֲשֵׂה יָדָיו מַגִּיד הָרָקִיעַ.
ג יוֹם לְיוֹם יַבִּיעַ אֹמֶר; וְלַיְלָה לְּלַיְלָה יְחַוֶּה-דָּעַת.
ד אֵין-אֹמֶר וְאֵין דְּבָרִים: בְּלִי נִשְׁמָע קוֹלָם.
ה בְּכָל-הָאָרֶץ יָצָא קַוָּם, וּבִקְצֵה תֵבֵל מִלֵּיהֶם; לַשֶּׁמֶשׁ, שָׂם-אֹהֶל בָּהֶם.
ו וְהוּא כְּחָתָן, יֹצֵא מֵחֻפָּתוֹ, יָשִׂישׂ כְּגִבּוֹר לָרוּץ אֹרַח.
ז מִקְצֵה הַשָּׁמַיִם מוֹצָאוֹ, וּתְקוּפָתוֹ עַל-קְצוֹתָם; וְאֵין נִסְתָּר מֵחַמָּתוֹ.
ח תּוֹרַת יְהוָה תְּמִימָה, מְשִׁיבַת נָפֶשׁ; עֵדוּת יְהוָה נֶאֱמָנָה, מַחְכִּימַת פֶּתִי.
ט פִּקּוּדֵי יְהוָה יְשָׁרִים, מְשַׂמְּחֵי-לֵב; מִצְוַת יְהוָה בָּרָה, מְאִירַת עֵינָיִם.
י יִרְאַת יְהוָה טְהוֹרָה, עוֹמֶדֶת לָעַד: מִשְׁפְּטֵי-יְהוָה אֱמֶת, צָדְקוּ יַחְדָּו.
יא הַנֶּחֱמָדִים מִזָּהָב וּמִפַּז רָב; וּמְתוּקִים מִדְּבַשׁ וְנֹפֶת צוּפִים.
יב גַּם-עַבְדְּךָ נִזְהָר בָּהֶם; בְּשָׁמְרָם עֵקֶב רָב.
יג שְׁגִיאוֹת מִי-יָבִין; מִנִּסְתָּרוֹת נַקֵּנִי.
יד גַּם מִזֵּדִים חֲשֹׂךְ עַבְדֶּךָ, אַל-יִמְשְׁלוּ-בִי אָז אֵיתָם , וְנִקֵּיתִי מִפֶּשַׁע רָב.
טו יִהְיוּ לְרָצוֹן אִמְרֵי-פִי, וְהֶגְיוֹן לִבִּי לְפָנֶיךָ: יְהוָה צוּרִי וְגֹאֲלִי.

תוכן עניינים:
א. הבריאה מציגה את כבוד אלוהים (פ. 1-7)
(האם אתה "רואה" את כבוד אלוהים דרך הבריאה)?

ב. כתבי הקודש מתארים את כבוד אלוהים (פ. 8-11)
האם אתה שומע את אלוהים דרך דברו?

ג. כתבי הקודש מעידים על המשיח (פ. 12-15)
האם קראת אל המשיח כגואל ומגן?

חלק א: הבריאה מציגה את כבוד אלוהים (פ. 1-7)

א לַמְנַצֵּחַ מִזְמוֹר לְדָוִד.
ב הַשָּׁמַיִם מְסַפְּרִים כְּבוֹד-אֵל; וּמַעֲשֵׂה יָדָיו מַגִּיד הָרָקִיעַ.
ג יוֹם לְיוֹם יַבִּיעַ אֹמֶר; וְלַיְלָה לְּלַיְלָה יְחַוֶּה-דָּעַת.
ד אֵין-אֹמֶר וְאֵין דְּבָרִים, בְּלִי נִשְׁמָע קוֹלָם.
ה בְּכָל-הָאָרֶץ יָצָא קַוָּם, וּבִקְצֵה תֵבֵל מִלֵּיהֶם; לַשֶּׁמֶשׁ, שָׂם-אֹהֶל בָּהֶם.
ו וְהוּא כְּחָתָן, יֹצֵא מֵחֻפָּתוֹ; יָשִׂישׂ כְּגִבּוֹר לָרוּץ אֹרַח.
ז מִקְצֵה הַשָּׁמַיִם מוֹצָאוֹ, וּתְקוּפָתוֹ עַל-קְצוֹתָם; וְאֵין נִסְתָּר מֵחַמָּתוֹ.

דוד המלך בילה ימים רבים בשדות הפתוחים של איזור בית לחם, כשהוא שומר על צאן אביו. לדוד היה זמן לבהות בבריאה ולהבין שיש ריבון מאחורי נפלאות הבריאה והסדר שבה.
כל המסתכל בשמיים ורואה את כל גרמי השמים לנגד עיניו – השמש, ירח והכוכבים, אינו יכול שלא להתפעל. בשבוע שעבר היינו עדים לליקוי ירח…

כל כוכב נמצא במיקומו המדויק.
לירח ולכוכבים מסלול מאוד ברור וקבוע.
השמש נמצאת במרחק ברור וידוע מכדור הארץ, שאחרת, היינו נשרפים או קופאים ומתים.

תזוזת הכוכבים קובעת עיתים וזמנים.
העונות חוזרות על עצמן בדיוק במועדן – אביב, קיץ, סתיו וחורף.
הגשם יורד בעיתו, הרוחות והברקים.
כל אחד מגרמי הטבע פועל בזמנו כדי להיטיב עם החיים על פני הארץ.
העצים גדלים וכל עץ מניב פרי מיוחד.
הפרחים פורחים וממלאים את עולמנו בצבעים ושמחה.
בבריאה יש סדר.

חלקינו חווינו לידה. ראינו איך תינוק בא לעולם.
העולם מלא בפליאה שלא הייתה יכולה להיות ללא יד ריבונית. יש סדר בבריאה.
כל אחד מאיתנו שהיה הולך במדבר ומוצא שעון, היה מבין שמישהו היה שם לפניו! השעון לא נוצר יש מאין

הבריאה מעידה שיד מכוונת וחכמה עשתה אותה.
מורכבות הבריאה מעידה על קיומו של אלוהים ריבון, שרק הוא יכול להיות גדול מהבריאה עצמה וחכם ממנה.
הבריאה היא התגלות כללית של אלוהים לברואיו.

באיגרת של שאול השליח לרומים בפרק א' מפסוק 18, שאול מבהיר שכל בני האדם – גם אלו הדוחים את קיומו של אלוהים, יודעים שהוא קיים, כי מצפונם אומר להם. הם דוחים את אלוהים בגלל חטאם ולא בגלל אי הבנתם.
מילים דומות נאמרו מפי האדון ישוע בבשורת יוחנן ג' מפסוק 18. העולם רואה את האור, אך מעדיף את החושך!

ג .יוֹם לְיוֹם יַבִּיעַ אֹמֶר; וְלַיְלָה לְּלַיְלָה יְחַוֶּה-דָּעַת.
להביע זה לומר.
'יביע' זה גם משחק מילים המעיד על עושר של הבעה, כמו מעין נובע.
לכל יום יש ייעוד, וכל יום מעיד דבר נפלא על אלוהים ופועלו. היום הבא הינו המשך של פועל אלוהים ליום שלפני וכך הלאה. אין אפילו יום אחד בתכנון של אלוהים שאינו מלא בפועל המעיד על כבודו של אלוהים.
אין יום מיותר!
אין יום חסר ערך!
כל יום וכל שעה הם חלק מפאזל של תוכנית אלוהים.
יש תכלית ומטרה לכל יום וכל אירוע בעולם.
מילותיו של דוד מזכירות לי החלפת משמרת במפעל או בבית חולים. משמרת שהסתיימה מעבירה נתונים למשמרת הבאה כדי להמשיך את העבודה כראוי. כך כל יום קשור ליום הבא והיום שלפניו כיחידה אחת, כתוכנית אחת משולמת של אלוהים.

דוד המלך מעיד במילים ציוריות ויפות, שהבריאה מעידה על כבוד האל.
למרות שהשמש, ירח, כוכבים, עננים ושאר גרמי הטבע אינם מדברים בשפה רגילה, הרי שקיומם, מורכבותם, שתיקתם ופעולתם המאורגנת מעידים, וכמו זועקים על קיומו של אלוהים.
הם זועקים – אלוהים קיים!
הן זועקים בכל יום ולכל אדם – אנו בריאה בידו של אלוהים.
זיכרו! גם דממה – מדברת! (מלכים-א' י"ט 11-12).

השמש כאילו יוצאת בכל יום למסלול קבוע להאיר ולחמם כל אשר תחתיה.
השמש עושה זאת כל יום בשמחה, כמו חתן ההולך לקראת כלתו ביום נישואיו.
האם יש משהו נסתר מעיני אלוהים? אין דבר נסתר ממנו.
כמו שקרני השמש מכסים כל חלק בכדור הארץ, בחום ובאור ובכל יום, כך אין שום דבר נסתר תחת הבריאה של אלוהים בכל רגע.

יישום: הבה נשאל את עצמנו מספר שאלות נוקבות.
דוד המלך אומר שהשמיים מספרים כבוד אל ומעשה ידיו מגיד הרקיע.
האם אתה ואת רואים את כבוד אלוהים בבריאה?
יש כאלו הרואים את הבריאה וחושבים שהיא נוצרה ממפגש של מולקולות, מאירוע אקראי…
מה אתה חושב כשאתה רואה קוף? האם אתה אומר שלום סבא? או נדהם מהגיוון של אלוהים בבריאה?
כל עוד אתה מאמין שהעולם נוצר ממפגש אקראי של חומרים, אתה לא תחפש את אלוהים ולא תראה את כבוד אלוהים בבריאה.
דע לך: אם אינך רואה ושומע את כבוד אלוהים בבריאה – אתה עיוור מבחינה רוחנית. השטן עיוור את עיניך.
אם אתה דוחה את קיומו של אלוהים בבריאה, אתה מעיד שליבך שמן.
אם תמות במצב שכזה, תבלה את הנצח באגם האש, מנותק מאהבת אלוהים לנצח נצחים. אנא אל תישאר במצב הזה.

אם כן, ההתגלות של אלוהים בבריאה היא התגלות כללית. יש ריבון מאחורי הבריאה. אם אתה רואה את כבוד אלוהים בבריאה, ורוצה כל כך להכיר את האלוהים הזה באופן אישי, אז הפסוקים הבאים מכילים את התשובה לבקשתך.

חלק ב. כתבי הקודש מתארים את כבוד אלוהים (פ. 8-11)

ח תּוֹרַת יְהוָה תְּמִימָה, מְשִׁיבַת נָפֶשׁ; עֵדוּת יְהוָה נֶאֱמָנָה, מַחְכִּימַת פֶּתִי.
ט פִּקּוּדֵי יְהוָה יְשָׁרִים, מְשַׂמְּחֵי-לֵב; מִצְוַת יְהוָה בָּרָה, מְאִירַת עֵינָיִם.
י יִרְאַת יְהוָה טְהוֹרָה, עוֹמֶדֶת לָעַד: מִשְׁפְּטֵי-יְהוָה אֱמֶת, צָדְקוּ יַחְדָּו.
יא הַנֶּחֱמָדִים מִזָּהָב וּמִפַּז רָב; וּמְתוּקִים מִדְּבַשׁ וְנֹפֶת צוּפִים.

כאמור, ההתגלות של אלוהים בבריאה היא התגלות כללית.
לעומת זאת, אלוהים מתגלה באופן מיוחד ומלא בפרטים אודותיו ואודות תכלית הבריאה דרך כתבי הקודש.
כתבי הקודש הם ההתגלות המיוחדת של אלוהים לנו, בני האדם.
כתבי הקודש מעניקים לנו את זהותו של אלוהי הבריאה, את שמו, תכלית הבריאה, אופיו ותכונותיו, ורצונו לגבי חייו של כל אחד מאיתנו.

בפסוקים 8-10 דוד המלך מציין שש תכונות מיוחדות של כתבי הקודש.
1. תורת יהוה תמימה – משיבת נפש: (פ. 8א)
משמע, תורת אלוהים שלמה. לא חסר בה דבר. תורת אלוהים מכילה את כל מה שאנו צריכים כדי להכיר את אלוהים ולחיות בדרך המפארת אותו.
תורת אלוהים משיבת נפש. משמע, מי שניזון ממנה, לא ירצה להיזון משום דבר אחר. יש בה הכל, והכל בה מרענן ומושלם עבור ילדי אלוהים (ראה טימ"ב ג' 15-17)

אחים ואחיות יקרים:
תורת יהוה מסבירה לנו – לי ולך מי הוא אלוהים ואת פועלו בבריאה.
תורת יהוה מסבירה לנו – לי ולך איך הגענו עד הלום, ולאן פנינו מועדות. ללא כפרת חטאים – לאבדון. אם ניוושע – בחזרה לנוכחות אלוהים.
תורת יהוה מסבירה לנו איך לחיות אחד עם השני וביחס לסביבה שלנו.
תורת יהוה מלמדת אותנו אודות החטא בבראשית וכמו כן אודות הדרך לכפרת חטאים. מסיבה זו היא משיבת נפש, היא מלאה בתקווה לאלו המחפשים את יהוה של הבריאה.
תורת אלוהים היא כל מה שאתה ואני צריכים לגדילה ובגרות רוחנית. תורת יהוה היא כל מה שאנו צריכים ללמוד ולדעת כדי לומר לאלוהים – הנני!
האם אתה ואת מחפשים שלמות רוחנית בספרי פסיכולוגיה ותורות שקר הדוחים את קיומו של אלוהים?
אנא לא!, כתבי הקודש הם המקור הבלעדי להכרת אלוהים כפי שאלוהים דורש.

2. עֵדוּת יְהוָה נֶאֱמָנָה, מַחְכִּימַת פֶּתִי: (פ. 8ב)
עדות יהוה היא שם נרדף לתורת יהוה, שהרי התורה היא דברו ועדותו של אלוהים לגבי כל אשר קרה ויקרה.
מכאן, תורת אלוהים היא מקור החכמה של בני האדם.
תורת אלוהים מלמדת את חסר-הניסיון ומעניקה לו ידע איך לחיות ולפעול בדרך המבטיחה חיים.

- האם אתה ואת קוראים בכתבי הקודש?
- האם אתה ואת מאמינים שכתבי הקודש הם המילים שיצאו מפיו של אלוהים ונכתבו על נייר?
- האם למילה של אלוהים מבחינתך, יש סמכות ריבונית? האם המילה של אלוהים היא המילה האחרונה בחייך?
הרי אין ספר אחר בעולם המלא בנבואות שהתגשמו בדיוק מושלם.

3. פִּקּוּדֵי יְהוָה יְשָׁרִים, מְשַׂמְּחֵי-לֵב; (פ. 9א)
כל המצוות וההוראות של אלוהים נועדו לטובתנו ולהבטיח את שלומנו וחיינו. כאשר אנו חוקרים את הסיבה והתכלית של כל מצווה והוראה, אנו מגלים שהיא עוד ביטוי לחכמתו ואהבתו של אלוהים אותנו.
הבה נשנן לרגע את עשרת הדיברות.
הרי אם אתה ואני נקיימן, אנו נחווה את גן עדן כאן בארץ.
עשרת הדיברות הן למעשה ביטוי של אופיו הקדוש של אלוהים. לכן, מי שחי כמו שאלוהים חי, הרי שליבו ימלא בשמחה תמידית. אלוהים מצווה עלינו לשמרן למען נחיה.

4. מִצְוַת יְהוָה בָּרָה, מְאִירַת עֵינָיִם. (פ. 9ב)
כמו שהשמש מאירה את העולם במימד הפיזי, כך החכמה שבתורת אלוהים מאירה את עיני הלב שלנו.
ההארה החשובה ביותר והראשונה בכתבי הקודש היא העובדה שאלוהים קדוש ואתה ואני בני אדם חוטאים הזקוקים נואשות לכפרת החטאים של אלוהים.
מה טוב לו לאדם לחיות 100 שנים בעולם בתענוג גופני ואז נצח נצחים באגם האש?
מסיבה זו, הארת העיניים שבכתבי הקודש, היא הלימוד של אלוהים לך ולי כדי שנזעק אליו ונקרא בשם המשיח ישוע לכפרת חטאים. הרי הוא 'זרע האישה' לו בני האדם מקווים, למען יסיר מעלינו את קללת המוות של החטא, וימירה בחיי עולם עימו ולמען שמו.
שאול השליח אמר בבירור שתכלית התורה הוא המשיח ישוע (אל הרומים י' 4).
האדון ישוע אמר שהכרת אלוהים משמע הכרה בו כאדון ומושיע (יוחנן ח' 19,42).
בבשורת לוקס ב' 30 מסופר על שמעון שהיה צדיק ואמר כאשר ראה את ישוע כתינוק: "כי ראו עיני את ישועתך".
לוקס מתאר מה קרה לזוג שהלך עם ישוע בדרך לעמאוס לאחר שישוע המשיח באר להם את התורה: "אז נפקחו עיניהם והכירוהו…ליבנו היה בוער בקרבנו…" (לוקס כ"ד 28-32, 45).
לפיכך, הביטוי הארת עיניים מתייחס להבנה רוחנית הנוגעת להכרת ישועת אלוהים – להכרת המשיח ישוע באופן אישי.

ומה לגביך? האם זיהית את המשיח ישוע כתכלית תורת יהוה?

5. יִרְאַת יְהוָה טְהוֹרָה, עוֹמֶדֶת לָעַד. (פ. 10א)
יראת-אלוהים היא במשפט זה מילה נרדפת לתורת יהוה. מדוע? כי תורת יהוה היא המקור המושלם והבלעדי לדעת את יהוה ולפתח יראת אלוהים בליבנו.
מצוות אלוהים אינן נכונות וטובות רק לאירוע חד פעמי או לתקופה קצרה.
מצוות אלוהים המתייחסות לאופי ותכונות אלוהים הם אמת לתמיד. אלו עקרונות נצחיים לחיים עם אלוהים. הם לעולם לא ישתנו. לא תרצח, לא תנאף, לא תגנוב ועוד, נדרשים מאיתנו גם כשנחיה עם אלוהים בבריאה החדשה.
אם כן, תורת אלוהים היא לא הוראה ישנה ופגת תוקף, אלא תורה חיה וקיימת היום ותישאר רעננה וטרייה לנצח נצחים.
הלומד את תורת אלוהים, לומד לקחים ועקרונות לחיים, מעתה ועד עולם.

ראו מה קורה בעולם.
המדע משנה את נוסחאותיו ודעותיו לאור תגליות חדשות.
אך עקרונות החיים של אלוהים – עומדים לנצח נצחים.
האדון ישוע אמר: "השמים והארץ יעברו ודברי לא יעברו" (מרקוס י"ג 31)

6. מִשְׁפְּטֵי-יְהוָה אֱמֶת, צָדְקוּ יַחְדָּו. (פ. 10ב)
אמות הצדק של אלוהים הם האמת המוחלטת.
הוראותיו של אלוהים אינן סותרות או מנוגדות זו לזו. תורת אלוהים היא "טיפול הוליסטי", הנוגע לכל תחומי החיים הרוחניים והחברתיים.
האדם מביע את יראת אלוהים ואהבת אלוהים כאשר הוא שואף למלא את כל הוראותיו של אלוהים ולא בקיום מצווה אחת (איגרת יעקב ב' 8-13).

דוד המלך רוצה להבהיר לנו שלימוד דבר יהוה ויישומו, נשגב לכל דבר בחיינו. מסיבה זו דוד אומר שהתמקדות באלוהים וקיום מצוותיו כדרך לבטא את יראתנו ואהבתנו אליו, זה טוב יותר מזהב, מענג יותר וטעים מהטעים ביותר שהעולם מסוגל להציע (פ. 11).
אין טוב יותר מתורת אלוהים
אין מועיל יותר לאדם מתורת אלוהים.

מדוע?
כי תורת אלוהים מציע לך ולי את הדרך לכפרת חטאים וחיי נצח עם אלוהים.
תורת אלוהים מציעה לך ולי את הפתרון להסיר את קללת החטא ולחזור לנוכחות אלוהים כדי למלא את יעודנו המקורי: לפאר ולהלל את שמו.

יש בינינו אנשים שגדלו במסגרת בה לא הייתה להם אפשרות ללמוד לקרא ולכתוב. אז איך ידעו את דבר אלוהים?
לאלו אני אומר וזועק: תבקשו מילדיכם לקרא לכם את דבר אלוהים.
תיגשו אלינו וננסה להשיג קלטת שמע של דבר אלוהים בשפה הברורה לכם כדי שתקשיבו לדבר אלוהים בכל יום.
איך תדעו את רצון אלוהים ללא דברו?
איך תדעו איך לקרא למשיח ללא הבנת הכתוב? (אל הרומים י' 14-17).
אל תתעצלו, פעלו עוד היום כדי שתוכלו לשמוע ולהבין את דבר אלוהים.

חלק ג. כתבי הקודש מעידים על המשיח (פ. 12-15)
יב גַּם-עַבְדְּךָ נִזְהָר בָּהֶם; בְּשָׁמְרָם עֵקֶב רָב.
יג שְׁגִיאוֹת מִי-יָבִין; מִנִּסְתָּרוֹת נַקֵּנִי.
יד גַּם מִזֵּדִים חֲשֹׂךְ עַבְדֶּךָ, אַל-יִמְשְׁלוּ-בִי אָז אֵיתָם , וְנִקֵּיתִי מִפֶּשַׁע רָב.
טו יִהְיוּ לְרָצוֹן אִמְרֵי-פִי, וְהֶגְיוֹן לִבִּי לְפָנֶיךָ: יְהוָה צוּרִי וְגֹאֲלִי.
דוד המלך מודה שהוא נזהר מאוד לשמור את מצוות אלוהים, כי בעקבות שמירתן יש שכר רב.
דוד המלך גם השכיל להבין שאינו מצליח למלא את מצוות אלוהים בשלמותן והוא עומד חוטא ואשם לפני אלוהים.
ישנן מצוות שאנחנו מפירים ביודעין וגם שלא ביודעין.
אנו לא מושלמים.
למרות שאנו נזהרים, אנו עדיין נופלים וחוטאים.
דוד זועק, וכמוהו גם שאר יראי אלוהים, אתה ואני: אלוהים רחם עלינו, עזור לנו שהחטא לא ישלוט עלינו.
עזור לנו לעמוד תמימים לפניך (איתם = כתיב מלא של אתם, אהיה תם)
ואיך יתרחש דבר שכזה?
דוד המלך לימדנו במזמור נ"א 12: "לב טהור ברא לי אלוהים, ורוח נכון חדש בקרבי."

דוד המלך מסיים את המזמור בהודיה לצור ישראל וגואלו.
צור וגואל הם שמותיו של המשיח, קדוש ישראל.
ראה ישעיה ס"ג 9 – הגואל הינו מלאך הפנים של אלוהים, הריהו המשיח.
ראה תהילים ע"ח 35, ראשונה לקורינתיים י' 4 ופטר"א ב' 7: הצור הוא המשיח ישוע.

ראו: המזמור מתחיל בהתגלות כללית של אלוהים לבני אדם, ממשיך בתיאור אישי של אלוהים, ומסתיים בקריאה לישועה ובטחון בצור וגואל ישראל, הלא הוא המשיח ישוע.

לסיכום:
מזמור י"ט הינו המבחן האישי לכל אחד מאיתנו כדי לדעת אם אנו אויבי אלוהים בעלי לב-שמן המיועדים לאגם האש, או יראי אלוהים נושעים העתידים לחיות עם אלוהים ולשרתו לעולמי עולמים.
אנא בחנו את ליבכם וענו על השאלות הבאות בכנות:
א. הבריאה המופלאה מראה את כבוד אלוהים וריבונותו.
האם אתה "רואה" את כבוד אלוהים דרך הבריאה?

ב. התנ"ך מפרט את זהותו של אלוהים, קדושתו, טוהרו ותוכניתו בבריאה. התנ"ך מפרט את הצורך של האדם החוטא בכפרת חטאים, ומנחה בבירור את האדם להכיר את המשיח ישוע כאדון ומושיע מכפר חטאים כדי לחזור לנוכחות אלוהים.
האם אתה שומע את אלוהים דרך דברו? האם כתבי הקודש מהווים סמכות ריבונית בכל תחום בחייך?

ג. כתבי הקודש מכוונים אותך לישוע. הרי המשיח ישוע הוא תכלית התורה.
האם השכלת להבין זאת ולקרא לישוע לכפרת חטאים?
האם אתה מכיר את האדון ישוע כצור וגואל?
אם כן, אז תודה לאל והמשך לגדול בו.
אם לא, זו הוכחה שאתה בעל לב-שמן. יש לך עיניים ואוזניים אך אינך שומע ורואה. אתה עיוור מבחינה רוחנית.
אנא אל תישאר במצב הזה. קרא לישוע עוד היום לישועה וסליחת חטאים.
אל תיתן לגאווה או לפחד מאנשים לעצור אותך מלחזור לנוכחות אלוהים.