כאשר רבים מבני עמנו כיום נתקלים במושג "הברית החדשה" המחשבות הראשונות שעולות הן:
"מה לנו היהודים ולספר הזה? זה בכלל הספר של הנוצרים ושל הגויים"
"זהו ספר שמטיף לאנטישמיות ולשנאת ישראל…"
"זהירות זה ספר מסוכן!.."
מחשבות אלו אודות ספר הברית החדשה נפוצות ביותר, אך הן שקריות לחלוטין!
נתחיל בעובדה המעניינת ביותר – "הברית החדשה" היא הבטחה נפלאה של אלוהים לעם ישראל שניתנה מפיו של ירמיה הנביא ומתועדת לנו בתנ"ך בספר ירמיה בפרק ל"א פסוקים 30-33:
"הִנֵּה יָמִים בָּאִים נְאֻם-יְהוָה; וְכָרַתִּי אֶת-בֵּית יִשְׂרָאֵל וְאֶת-בֵּית יְהוּדָה, בְּרִית חֲדָשָׁה. כַבְּרִית אֲשֶׁר כָּרַתִּי אֶת-אֲבוֹתָם, בְּיוֹם הֶחֱזִיקִי בְיָדָם לְהוֹצִיאָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם: אֲשֶׁר-הֵמָּה הֵפֵרוּ אֶת-בְּרִיתִי, וְאָנֹכִי בָּעַלְתִּי בָם נְאֻם-יְהוָה.כִּי זֹאת הַבְּרִית אֲשֶׁר אֶכְרֹת אֶת-בֵּית יִשְׂרָאֵל אַחֲרֵי הַיָּמִים הָהֵם, נְאֻם-יְהוָה: נָתַתִּי אֶת-תּוֹרָתִי בְּקִרְבָּם, וְעַל-לִבָּם אֶכְתְּבֶנָּה; וְהָיִיתִי לָהֶם לֵאלֹהִים, וְהֵמָּה יִהְיוּ-לִי לְעָם. וְלֹא יְלַמְּדוּ עוֹד אִישׁ אֶת-רֵעֵהוּ וְאִישׁ אֶת-אָחִיו לֵאמֹר: דְּעוּ אֶת-יְהוָה: כִּי-כוּלָּם יֵדְעוּ אוֹתִי לְמִקְּטַנָּם וְעַד-גְּדוֹלָם, נְאֻם-יְהוָה: כִּי אֶסְלַח לַעֲוֹנָם, וּלְחַטָּאתָם לֹא אֶזְכָּר-עוֹד".
אלוהים מבטיח לעם ישראל שבעתיד, הוא יכרות איתם ברית חדשה שתחליף את ברית סיני אותה כולנו הפרנו(ראה הסבר בהמשך). הברית החדשה שתכרת תכתב על ליבות האנשים ותכלול גם סליחת חטאים.
ברית זו נכרתה בדמו של ישוע המשיח אשר מת בעבור חטאי בני האדם כדי להעניק להם סליחה ושלום על אלוהים – בדיוק כפי ששאר נביאי התנ"ך ניבאו אודות המשיח (ראו ישעיה נ"ג).
אם כן, ספר הברית החדשה הוא ספר יהודי שנכתב כמעט כולו בידי יהודים.
באופן כללי הוא מתאר את חייו, פועלו ולימודו של ישוע המשיח, של תלמידיו ושל קהילות האנשים שהגיעו לאמונה בו כמשיח המובטח.
את רוב המושגים בברית החדשה אי אפשר להבין בלי הרקע התנ"כי שלהם. לפני שנים מספר היה מקובל לטעון שחלק גדול מהספר מכיל רעיונות לא יהודיים אלא יווניים, אבל לאחרונה הראה מחקר יסודי את המקורות היהודיים של כל מה שמופיע בברית החדשה. להלן מספר דוגמאות להמחשה:
- "ספר תולדות ישוע המשיח בן דוד בן אברהם" (בשורת מתי א' 1).
- "ויהי ביום השמיני ויבואו למול את הילד…" (בשורת לוקס א' 59).
- "ויהי חג חנוכת הבית בירושלים, וסתיו היה. ויתהלך ישוע במקדש באולם של שלמה" (בשורת יוחנן י' 22-23).
- "ויאמר (שאול): איש יהודי אנכי, נולד בטרסוס אשר בקיליקיא, ומגודל בעיר הזאת לרגלי גמליאל ומלומד לפי דקדוקי תורת אבותינו ואהי מקנא לאלהים כמוכם כולכם היום" (מעשי השליחים כ"ב 3-4).
בקשר להאשמות על אנטישמיות ראוי לזכור שבימיה הראשונים של המשיחיות לא היו כלל מאמינים מהגויים. השאלה אם ישוע הוא המשיח היתה שאלה יהודית שהעם היהודי בלבד נדרש ליישב. זהו הרקע שלאורו יש להבין את נימת דבריהם של קטעים רבים בהם יש ביקורת כלפי חלק זה או אחר של העם היהודי.
הקטעים ה"חמורים" שבברית החדשה דומים יותר להטפות המוסר של הנביאים מאשר להטפה חסרת הסובלנות והגזענית של ימי הביניים. קחו למשל את הקטע הבא, שמתייחס לעם ישראל: "הוי, גוי חוטא, עם כבד עוון, זרע מרעים, בנים משחיתים. עזבו את ה', נאצו את קדוש ישראל, נזורו אחור".
האם נראה לכם שהקטע לקוח מהברית החדשה? ובכן טעיתם, זוהי מובאה מספר הנביא ישעיה א' 4.
פניות מסוג זה, שנועדו לקרוא לעמנו לחזור מחטאיו, היו תמיד חלק ממסורת הנבואה. הברית החדשה ממשיכה מסורת זו, לצד פירוט של הצד החיובי של מערכת היחסים בין ישראל לאלוהים.
השאלה שצריכה להישאל איננה "האם הברית החדשה היא ספר יהודי?" כי אם, "האם היא אמת"?
כשנעמיד את הברית החדשה ואת התנ"ך במבחנים זהים של מהימנות היסטורית ותוקף מוסרי, נראה בשניהם אמת באותה המידה.
האם הברית החדשה החליפה את תורת משה? אם כן, מה הייתה התכלית של תורת משה?
לתורת שהוענקה למשה במעמד הר סיני ישנן מספר מטרות:
- ללמד את עם ישראל אודות אלוהים.
- להדריכו לחיים קדושים וטהורים הראויים לעם המשרת ככוהן לאלוהים, נפרד משאר העמים עובדי האלילים.
- להציג דרך של כפרת חטאים על מנת לשמור על קרבה עם אלוהים טהור הסולד מחטא ומעניש על חוסר ציות – מערכת הקורבנות.
- ללמד את עם ישראל את זהותו ותפקידו של המשיח דרך סמלים – ראה הקורבנות.
- להציג לפני עם ישראל את מועדי הופעתו של המשיח ופועלו בכל מועד במסגרת חגי ישראל (ויקרא פרק כ"ג).
בספר הברית החדשה שאול השליח מסכם ומתאר את תכלית ברית משה בסיני: (האיגרת אל הגלטים ג' 23-25)
"לפני בוא האמונה נשמרנו תחת יד התורה, כלואים היינו לקראת האמונה העתידה להיגלות. לפיכך הייתה התורה אומנת המדריכה אותנו אל המשיח, למען נוצדק על ידי האמונה.אבל לאחר בוא האמונה איננו נתונים עוד למרות האומנת."
כאמור, הברית החדשה נועדה מלכתחילה להחליף את ברית משה בסיני.
עלינו לשים לב – כל המצוות המציינות את אופיו ותכונותיו של אלוהים והנן חלק מברית סיני, מהוות חלק בכל ברית עם אלוהים מכיוון שהוא גם צד שותף לברית החדשה.
לפיכך, לו עם ישראל היה מבין את תכלית התורה והיה שומע ומציית לכל מצוותיה וכוונותיה, ולא נשמע להוראות בני אדם הסוטות ממצוות אלוהים, היה עם ישראל מזהה את ישוע כמשיח ואדון ומקבלו כמקים הברית החדשה בדמו המכפר חטאים. עם ישראל היה נכנס באופן טבעי ומבורך לתוך הברית החדשה בקבלו באמונה את האדון ישוע כשה אלוהים עבור חטאיי בני האדם.
לא לחינם טוענים רבנים מכובדים רבים: תכלית התורה היא המשיח. השאלה היא זהותו של המשיח האמיתי. והנה, רק ישוע הגשים את כל הנבואות אודות המשיח היהודי במלואן (כל הנבואות האמורות לגבי הופעתו הראשונה לפני כאלפיים שנים). אין שום מועמד אחר שהגשים נבואות אלו והוכיח את זהותו וכוחו האלוהי כפי שעשה האדון ישוע.
לשיעור מלא ומפורט אודות נבואת ירמיה על הברית החדשה – לחץ כאן.
אם הינך מעל גיל 18 וברצונך להזמין את ספר הברית החדשה חינם וללא כל התחייבות – לחץ כאן.