אמת
היום נתעסק במילה אחת.
המילה היא מן החשובות בכל הכתובים. היא כֹה חשובה ש…
- אלוהים עצמו בחר אותה כאחד משמותיו;
- היא גם אחד משמותיו של בן האלוהים — של המשיח;
- והיא אחת מתכונותיו של רוח הקודש.
המילה היא:
אמת
הגדרה מילונית של "אמת" היא:
- דבר נכון ונאמן, דבר שיש לתת בו אמון, הפך מן "שקר"; 2. יושר, צדק, נאמנות. (אבן־שושן)
התאם של משפט אל עובדה במציאות. (מילון ההווה)
הערה טכנית: זה יהיה שיעור עם כמות אדירה של ציטוטים. אני ברוב המקרים לא אגיד את מראה המקום, כי אחרת לא נגמור. השיעור הכתוב — שמחר כבר יופיע באתר "ישוע" — מכילאת כל מראי המקום.
למי שאין גישה לאתר יכול לעשות דבר פשוט: לקחת קונקורדנציה, לפתוח תחת הערך "אמת", ולקרוא בתנ"ך ובברית החדשה את כל הקטעים שרשומים שם. זה פרויקט גדול, אבל זה יכול להיות אפילו יותר מועיל משיעור של שעה אחת.
ובכן, המילה "אמת" מתארת עובדות שמוּכּרות תמיד, על־ידי כל אדם, כמציאות.
המחשה: כיסא
כל אדם בעולם יסכים שאני דובר אמת אם אני מצהיר, "זהו כיסא."
ואפילו בני תרבויות שאינן מכירות כיסאות יסכימו שאני דובר אמת אם אני מצהיר, "החפץ הזה קיים. הוא אמיתי."
אני דובר אמת בכך שדבריי מאשרים מציאות.
המציאות הראשונה שנצהיר עליה היא:
אלוהים הוא אמת
אלוהים הוא "אֱלֹהֵי אֱמֶת" (דהי"ב טו 3; ירמיהו י 10) — דהיינו "האלוהים האמיתי / היחיד / הבלעדי / זה שאין אחר מלבדו."
לעומתו הבעל, עשׁתוֹרת, המולך, דגון ובעל־זבוב הם אינם אלוהי אמת.
אלוהים הוא לא רק "אמיתי" בניגוד ל"מזוייף", הוא גם אלוהי האמת ב-הא הידיעה — הוא "אֱלֹהֵי אָמֵן" (ישעיהו סה 16) — "האלוהים של האמת". אמת היא מאפיין יסודי של טבעו.
לכן, כשאלוהים מציג את עצמו, הוא לעתים אומר: "אני אמת." כך הוא מזהה את עצמו בפני משה בתואר "יהוה יהוה, אֵל רַחוּם וְחַנּוּן, אֶרֶךְ אַפַּיִם וְרַב חֶסֶד וֶאֱמֶת" (שמות לד 6).
האמת היא, במובן מסויים, מהותו של אלוהים.
בכך מכיר גם דויד כשהוא קורא לאלוהים "אֵל רַב־אֱמֶת" (תהילים פו 15 [אותו ביטוי כמו בשמות לד 6]), וגם "יהוה, אֵל אֱמֶת" (תהילים לא 5).
הדגש הזה קיים גם בברית החדשה:
- שאול השליח מתאר את אלוהים כ"אֵל חַי וַאֲמִתִּי"(תסל"א א 9);
- יוחנן קורא לו בשמות"הָאֲמִתִּי" ו"הָאֵל הָאֲמִתִּי" (יוח"א ה 20);
- וישוע עצמו אומר:"שּׁוֹלְחִי [דהיינו אלוהים האב] הוּא אֱמֶת" (יוחנן ז 28). ישוע גם מתייחס לאלוהים האב כאל "אֱלֹהֵי הָאֱמֶת לְבַדּוֹ" (יוחנן יז 3).
המשיח הוא אמת
ישוע מכריז על עצמו ביוחנן י 30: "אֲנִי וְהָאָב אֶחָד אֲנַחְנוּ," וגם "הָרוֹאֶה אוֹתִי רָאָה אֶת הָאָב"(יוחנן יד 9). אם כן, המשיח אומר שהוא אלוהים — ואם הוא אלוהים, הוא כמובן גם "אמת". כתוב כי…
- ישוע הוא"מָלֵא חֶסֶד וֶאֱמֶת" (יוחנן א 14);
- הוא מגדיר את תפקידו בעולם במילים:"אֲנִי נוֹלַדְתִּי וּלְשֵׁם כָּךְ בָּאתִי לָעוֹלָם, כְּדֵי שֶׁאָעִידעַל הָאֱמֶת" (יוחנן יח 37);
- והוא טוען בתוקף:"אֲנִי הַדֶּרֶךְ וְהָאֱמֶת וְהַחַיִּים" (יוחנן יד 6); במילים אחרות: ישוע המשיח עצמו הוא האמת ב-הא הידיעה.
אם אינך מכיר את ישוע — אם הוא לא אדון החיים שלך — אינך מכיר את האמת.
רוח הקודש הוא אמת
כשאנחנו מדברים על אלוהים האחד, אנחנו מדברים על האב, הבן ורוח הקודש — ולכן גם רוח הקודש חייב להיות אמת:
- כשישוע מגדיר בפני תלמידיו את תפקיד רוח הקודש, הוא אומר:"אֲבָל הוּא, אֲשֶׁר הוּארוּחַ הָאֱמֶת, כְּשֶׁיָּבוֹא יַדְרִיךְ אֶתְכֶם אֶל כָּל הָאֱמֶת" (יוחנן טז 13). — הוא רוח האמת, ולכן הוא מלמד אתכם אמת מושלמת;
- ויוחנן השליח כותב כי"הָרוּחַ הִיא הָאֱמֶת" (יוח"א ה 6). — רוח הקודש הוא אלוהים, ולכן גם הרוח הוא האמת ב-הא הידיעה.
אם אלוהים עצמו אמת צרופה, אזי גם כל מה שיוצא ממנו — כל מה שמקורו באלוהים — חייב להיות אמת. — במילים אחרות:
דבר אלוהים הוא אמת
נכון שאלוהים כל־יכול? [הגידו "כן!"] — ולמרות זאת יש דבר אחד שאלוהים לא יכול לעשות: לשקר!— כל מה שיוצא מפיו, כל מה שהוא אומר, יכול להיות רק אמת.
- על כך מצהיר דויד כשהוא כותב:"מִשְׁפְּטֵי יהוה אֱמֶת" — דהיינו "מה שאלוהים אומר הוא אמת מוחלטת" (תהיל' יט 10);
וגם…
- "דְבָרֶיךָ, [אֱלֹהִים,] יִהְיוּ אֱמֶת"— דהיינו, "כל מה שאתה אומר אכן יתקיים" (שמואל־ב ז 28).
יותר מכך — האמת הזו היא גם נצחית. כך נאמר ב…
- תהילים קיט 160: "רֹאשׁ דְּבָרְךָ אֱמֶת, וּלְעוֹלָם כָּל מִשְׁפַּט צִדְקֶךָ";
- תהילים ק 5: "עַד דֹּר וָדֹר אֱמוּנָתוֹ";
- תהילים קיז 2: "אֱמֶת יהוה לְעוֹלָם".
כל מילה שאלוהים מסר לאנושות, מבראשית ועד ספר ההתגלות, היא אכן אמת — והיא מהימנה ותקפה לנצח.
אלוהים הוא גם "הַשֹּׁמֵר אֱמֶת לְעוֹלָם" (תהילים קמו 6). משמע שהוא עצמו מתחייב לא לחרוג לנצח מן האמת שהוא קבע.
אנחנו בקושי התחלנו, וכבר ציטטי 22 קטעים מהכתובים. — ומהו המסר האחיד של כולם לגבי הספר הזה? [ > BIBLE]
- אם אלוהים הנצחי והבלתי־משתנה אומר שהוא בעצמו "אמת",
- ואם הוא מבטיח שלעולם לא יחרוג מהאמת שקבע,
- אזי זה נכון גם לגבי הצהרותיו המילוליות שהוא גילה לאנושות — לגבי התנ"ך והברית החדשה:
- הם אמת מוחלטת; • יש להם ערך נצחי; • דהיינו: הם לא ישתנו לעולם, • ואלוהים לעולם לא יחרוג מהכתוב בהם.
האם חשבתם על זה פעם? — זה [ > BIBLE] הדבר הנצחי היחיד שקיים בעולם (לא הנייר והדיו, אבל מה שכתוב בו). כל דבר אחר נמצא בתהליך של כליה:
- אנחנו מתכלים: לא נעים לחשוב על זה, אבל עם כל יום שעובר, אנחנו יום אחד קרוב יותר לקבר. — עובדה.
- עולם החי והצומח מסביבנו מתכלה: אפילו העץ העבה והגבוה ביותר יגיע אולי לגיל 100 שנה — ואז הוא ימות ויירקב.
- אבנים נראים לנו עמידים מאוד — אבל גם הר, גוש של מיליוני טונות גרניט, יאכל על ידי הארוזיה במשך הזמן.
- ואפילו החומרים העמידים ביותר שמוכרים לנו — כמו זהב טהור או יהלומים — אף אחד מהם אינו נצחי. הכל מתכלה באיזשהו שלב.
לא כן אמת אלוהים הכתובה בתנ"ך ובברית החדשה. לגביה נאמר כבר בתהילים (קיט 89):"לְעוֹלָם, יהוה, דְּבָרְךָ נִצָּב בַּשָּׁמָיִם." — "נִצָּב" — הנה עוד מילה שמדגישה יציבות, את העובדה שדבר אלוהים לא ניתן לשינוי.
הידעתם כי ה"נִצָּב" שם למעלה "בַּשָּׁמָיִם", הוא לא קובץ מידע וירטואלי שקיים רק בזכרונו האינסופי של אלוהים? — לא! הוא ממש "רָשׁוּם". אלוהים שומר אצלו את "כתב היד המקורי" של האמת שהוא מגלה לנו.
אנו יודעים זאת מהמלאך שהופיע לדניאל וגילה לו את אירועי העתיד. המלאך אמר: "[אני] אַגִּיד לְךָ אֶת הָרָשׁוּם בִּכְתָב אֱמֶת" (דניאל י 21). המלאך ציטט מהמסמך המקורי ש"רָשׁוּם" שם בשמיים. — "כְּתָב אֱמֶת."
לכולנו ברור שאף אחד לא יכול לשנות מה שרשום וקבוע "לְעוֹלָם" במעונו של אלוהים.
בשורת הישועה היא אמת
אמרנו כי הקובץ השלם של תכנית הישועה עבור האנושות — התנ"ך והברית החדשה — הוא אמת.
הבשורה היא התמצית של תכנית הישועה — ולכן גם היא אמת.
מסר הבשורה בצורתו המתומצתת ביותר הוא: "הַאֲמֵן בָּאָדוֹן יֵשׁוּעַ וְתִוָּשַׁע" (מה"ש טז 31), והמסר הזה נקרא…
- בפי יעקב:"דְבַר הָאֱמֶת" (יעקב א 18);
- ובפי שאול השליח:"דְבַר הָאֱמֶת שֶׁל הַבְּשׂוֹרָה" (קולוסים א 5).
סיכום ביניים:
- אלוהים האב הוא אמת (יוחנן ז 28);
- ישוע המשיח — בן אלוהים — הוא אמת (יוחנן יד 6);
- רוח הקודש הוא אמת (יוח"א ה 6);
- תפקידו של רוח הקודש הוא להדריך אותנו"אֶל כָּל הָאֱמֶת";
- כל אשר יוצא מאלוהים הוא אמת;
- כל דברו הוא אמת;
- ספציפית, בשורת הישועה בישוע המשיח היא אמת.
אבל אנחנו לא רק רוצים לקבל שיעור בתיאולוגיה הבוקר. לכן החלק הבא נקרא:
האמת — ו א נ ח נ ו
■ כשישוע מגדיר מיהם ילדיו הוא אומר: "כָּל אֲשֶׁר הוּא מִן הָאֱמֶת שׁוֹמֵע לְקוֹלִי" (יוחנן יח 37ב).
- להיות"מִן הָאֱמֶת" דהיינו, להיות ילד של אלוהים, כי הרי אלוהים הוא אמת;
- מי ש"מִן הָאֱמֶת שׁוֹמֵע לְקוֹלִי."— "לשמוע לקולו" של ישוע, משמע לציית לו.
אתה יכול לטעון מבוקר עד ערב…
- שאתה אדם טוב, • שאתה אוהב את אלוהים, • שאתה שומר מצוות תורה, • שהשם אִתך מפני ששני הוריך היו יהודים כשרים, • שאתה ילד של אלוהים מפני שכל בני המשפחה שלך מאמינים בישוע ואתה גדלת כל חייך בקהילה…
אבל אם אני לא רואה אותך "שומע לקולו של ישוע" — אם אני לא רואה אותך מציית לו ולדברו הכתוב — אזי יש סיכוי שאתה לא "מִן הָאֱמֶת". יש סיכוי שאתה משלה את עצמך ואתה לא ילד של אלוהים.
"כָּל אֲשֶׁר הוּא מִן הָאֱמֶת שׁוֹמֵע לְקוֹל[ו של ישוע]."
■ כשישוע התפלל עבור המאמינים בו — כולל אותנו — הוא ביקש: "קַדֵּשׁ אוֹתָם בָּאֱמֶת: דְּבָרְךָאֱמֶת" (יוחנן יז 17). לקדש — דהיינו להפוך לקדושים.
שאול השליח משווה את התהליך הזה לרחצה — למקלחת. הוא אומר: "הַמָּשִׁיחַ אָהַב אֶת הַקְּהִלָּה וּמָסַר אֶת עַצְמוֹ בַּעֲדָהּ 26 כְּדֵי לְקַדְּשָׁהּ וּלְטַהֲרָהּ עַל־יְדֵי רְחִיצַת מַיִם, בִּדְבָרוֹ" (אפסים ה 26-25).
דבר אלוהים — האמת — הוא ה"מים" שמטהרים ומקדשים אותנו. החשיפה לאמת והציות לאמת משנים אותנו ועושים אותנו דומים יותר לישוע. — "קַדֵּשׁ אוֹתָם בָּאֱמֶת."
במילים של אפסים ד 24, אנחנו אמורים "לִלְבֹּשׁ אֶת הָאָדָם הֶחָדָשׁ הַנִּבְרָא כִּדְמוּת אֱלֹהִים בִּצְדָקָה וּקְדֻשָּׁה שֶׁל אֱמֶת."
■ ישוע גם אמר: "הָאֱלֹהִים הוּא רוּחַ, וְהָעוֹבְדִים אוֹתוֹ צְרִיכִים לְעָבְדוֹ בְּרוּחַ וּבֶאֱמֶת" (יוחנן ד 24).
מה זה "לעבוד את אלוהים"? — ישנם 2 מובנים:
- להשתחוות לאלוהים;2. לשרת אותו.
ואיך עושים את השניים "בְּרוּחַ וּבֶאֱמֶת"?
- לעבוד את אלוהים"בְּרוּחַ" משמע, לא רק לבצע טכס מכני כדי לצאת ידי חובה. לא רק לסמן "וי" על ביקור באסיפה של שבת.
לעבוד אותו "בְּרוּחַ" משמע, להשתחוות לאלוהים ולשרת אותו מכל הלב, מתוך אהבה, ובהדרכת רוח הקודש.
- ולעבוד את אלוהים"בֶּאֱמֶת" משמע, להשתחוות לו ולשרת אותו על פי האמת שהוא קבע — על פי הנחיות דברו.
לחלק מתחומי העבודה כתובים לנו הנחיות ברורות מאוד, כמו יעקב א 27: "זֹאת הִיא עֲבוֹדַת אֱלֹהִים טְהוֹרָה וּתְמִימָה לִפְנֵי אֱלֹהִים אָבִינוּ: לִפְקֹד אֶת הַיְתוֹמִים וְהָאַלְמָנוֹת בְּצָרָתָם."— אם אתה משרת את אלה שאף אחד אחר לא רוצה לשרת — אז דע לך שבכך אתה "עובד את אלוהים בֶּאֱמֶת" — בדיוק כפי שהוא רוצה.
המשך הפסוק ביעקב א 27 מלמד אותנו שלעבוד את אלוהים "בֶּאֱמֶת" משמע גם"לְהִשָּׁמֵר נָקִי מִטֻּמְאַת הָעוֹלָם." אתה רק יכול להשתחוות לאלוהים ולשרת אותו "בֶּאֱמֶת" אם ידיך נקיות מחטא — אם התוודית על מה שעמד בינך ובינו וקִבלת סליחה בכפרתו של ישוע.
"הָעוֹבְדִים אוֹתוֹ צְרִיכִים לְעָבְדוֹ בְּרוּחַ וּבֶאֱמֶת."
■ עיקרון נוסף הקשור לאמת אומר: "הָאַהֲבָה … בָּאֱמֶת שִׂמְחָתָהּ" (קור"א יג 6) — דהיינו, אהבה אמיתית לעולם לא תהנה משקר. אהבה אמיתית היא דוברת אמת.
מה הייתם חושבים על גבר צעיר שמספר לאהובתו…
- שאת שירותו הצבאי עשה כקצין ביחידה קרבית — והאמת היא שהיה אפסנאי; • שיש לו דירה משלו — והאמת היא שגר עדיין אצל ההורים; • שהמרצדס שלו כרגע במוסך — והאמת היא שהוא נוסע באופניים לא חשמליות; • שיש לו תואר בניהול עסקים — והאמת היא שהוא אפילו מתעצל להשלים בגרויות.
זאת אהבה? — לא! זאת אנוכיות שמנסה להשיג משהו במרמה. — אהבה אמיתית היא שקופה כלפי האהוב.
"הָאַהֲבָה … בָּאֱמֶת שִׂמְחָתָהּ." — אהבה אמיתית היא דוברת אמת.
■ זה מביא אותנו להנחייה הבאה, וזו אומרת: "נְדַבֵּר אֶת הָאֱמֶת — בְּאַהֲבָה" (אפסים ד 15).
אנחנו לפעמים עושים את זה > [מצגת, מס' 9, מרביץ עם התנ"ך].
אפשר להשתמש באמת אלוהים בהתנשאות — בגישה של "אני צדיק, ואתה חוטא שָׁפָל!" — בלי אהבה.
מאוד חשוב לזכור דבר אחד: נכון שאלוהים שונא את החטא — אבל הוא אוהב את החוטא. לכן בכל מקרה ומקרה עלינו להתפלל שאלוהים ייתן גם לנו את אהבתו לאותו חוטא. הרי אם לא"נְדַבֵּר אֶת הָאֱמֶת בְּאַהֲבָה" ובענווה, האמת בכלל לא תשיג את מטרתה. החוטא שאנחנו מבקשים "לתקן" רק יתעצבן על הצביעות שלנו.
הוא אף עלול "להחזיר לנו מכות" עם התנ"ך, כי הרי ברומים ב 1 כתוב:
"עַל כֵּן אַתָּה, בֶּן־אָדָם הַחוֹרֵץ מִשְׁפָּט, אֵין לְךָ בַּמֶּה לְהִצְטַדֵּק — וְתִהְיֶה מִי שֶׁתִּהְיֶה — כִּי בְּשָׁפְטְךָ אֶת הַזּוּלַת אַתָּה מַרְשִׁיעַ אֶת עַצְמְךָ, שֶׁכֵּן אַתָּה הַחוֹרֵץ מִשְׁפָּט עוֹשֶׂה אוֹתָם דְּבָרִים."
נתעקב בזה שנייה, כי זוהי נקודה חשובה:
הפסוק הזה גורם לי לשאול: "איך דבר אלוהים יכול לקבוע בהחלטיות כזו שאני חוטא באותם חטאים כמו אותו חוטא שאני מנסה להוכיח? הרי אני ממש לא'עוֹשֶׂה אוֹתָם דְּבָרִים' שהוא עושה!"
אלוהים יכול לקבוע כי "בְּשָׁפְטְךָ אֶת הַזּוּלַת אַתָּה מַרְשִׁיעַ אֶת עַצְמְךָ", מפני שהוא מכיר את הלב שלי. הוא יודע שבתוך כל אדם יש את כל הפוטנציאל לכל החטאים האפשריים — וזה רק בחסדו שלא כולנו מבצעים אותם.
חוץ מזה, אלוהים הרי לא רק שופט את ביצוע החטא בפועל. ישוע אומר במתי ה 28 כי אלוהים רואה את המחשבות הרעות שלי באותה חומרה כמו הביצוע בפועל — ו[וואי-וואי-וואי] רק אני ואלוהים יודעים איזה זוועות מרושעות מתרחשות בעולם המחשבות שלי.
אז כן לדבר "אֶת הָאֱמֶת" — כן לנסות לגרום לאח החוטא לראות את הפער שבין חייו לבין הכתוב בדבר אלוהים — אך לעשות זאת "בְּאַהֲבָה", בענווה ובידיעה שגם אני חוטא, ושאני לא יותר טוב מכל חוטא אחר.
■ ונקודה אחרונה: המאמינים בישוע — אתם ואני — נקראים "קְהִלַּת אֱלֹהִים חַיִּים, עַמּוּד הָאֱמֶת וִיסוֹדָהּ" (טימ"א ג 15).
- הקהילה היא"עַמּוּד הָאֱמֶת", והן "יסוד האמת".
זהו משל מתחום הבנייה: שניהם — היסוד והעמוד — חייבים להיות יציבים. אחרת הבניין שנבנה עליהם יתמוטט.
באותה מידה כל מה שאנחנו מלמדים חייב להיות מבוסס על דבר אלוהים — על האמת — וכל מה שאנחנו עושים חייב להתאים לעקרונות של דבר אלוהים. רק כך הקהילה תשאר "יסוד האמת".
- למונח"עַמּוּד הָאֱמֶת" יש משמעות נוספת: הרי מה שמורם על עמוד נראה למרחקים, ועל העמוד הספציפי הזה — הקהילה — מורמת אמת הבשורה. קהילה שהיא "עַמּוּד הָאֱמֶת"היא קהילה שמבשרת.
- הקהילה נקראת "עַמּוּד הָאֱמֶת וִיסוֹדָהּ", והכוונה במילה "קהילה" היא לא לבניין הזה שעשוי בטון וברזל. הקהילה זה אנחנו — אני ואתה.
אתה אמור להיות "יסוד האמת" עבור הסובבים אותך. כשהם שואלים שאלות, הם אמורים לשמוע ממך את האמת של אלוהים — וזאת בצורה נכונה, מבוססת על מה שכתוב — לא המצאות.
אם לא תשקיע בקריאה ובלימוד דבר אלוהים, לא תוכל להיות "בסיס של אמת" לאף אחד — לא למשפחה, לא לחברים ולא לאדם הזר שאלוהים שׂם לידך.
נגמר לנו הזמן, ולמעשה גירדנו רק את קצה הקרחון בנושא האמת כפי שהוא נלמד מדבר אלוהים.
- עוד לאנגענו אפילו בנושא שקשור, ושהיה מבליט כמה חשובה האמת, כמה טהורה היא וכמה היא צריכה להיות אהובה עלינו כמאמינים — וזהו נושא השקר.
- גם על החסדלא דיברנו. הרי "חֶסֶד וֶאֱמֶת" הם זוג (שמות לד 6; יוחנן א 14, 17), ואני עושה טעות חמורה אם אני רק מדגיש את האמת ושוכח את החסד. הרי אלוהים תמיד מפעיל את שניהם יחד — "חֶסֶד וֶאֱמֶת".
על כל אלה חייבים עוד שיעור — או אפילו שניים.
אני רק מקווה שדבר אחד נחרט הבוקר בזיכרוננו כמו בפטיש ואזמל:
מאמין בישוע חייב להיות דובר אמת. מאמין בישוע חייב להיות אדם שלגביו כולם יודעים: אפשר לסמוך על מילתו. הוא "בסיס של אמת."