מתי פרק ד' 1-11
ישוע המשיח עומד בניסיון
(מרקוס א 12-13, לוקס ד 1-13)
בשורת מתי ד 1-11:
1 אָז הוֹבִילָה הָרוּחַ אֶת יֵשׁוּעַ אֶל הַמִּדְבָּר לְהִתְנַסּוֹת עַל־יְדֵי הַשָֹטָן,
2 וּלְאַחַר שֶׁצָּם אַרְבָּעִים יוֹם וְאַרְבָּעִים לַיְלָה הָיָה רָעֵב.
3 נִגַּשׁ אֵלָיו הַמְנַסֶּה וְאָמַר: “אִם בֶּן־הָאֱלֹהִים אַתָּה, צַוֵּה שֶׁהָאֲבָנִים הָאֵלֶּה יִהְיוּ לְלֶחֶם.”
4 הֵשִׁיב יֵשׁוּעַ וְאָמַר: “כָּתוּב, ‘לֹא עַל־הַלֶּחֶם לְבַדּוֹ יִחְיֶה הָאָדָם, כִּי עַל־כָּל־מוֹצָא פִי־יהוה’.”
5 לָקַח אוֹתוֹ הַשָֹטָן אֶל עִיר הַקֹּדֶשׁ וְהֶעֱמִידוֹ עַל פִּנַּת גַּג בֵּית הַמִּקְדָּשׁ.
6 אָמַר לוֹ: “אִם בֶּן־הָאֱלֹהִים אַתָּה, הַשְׁלֵךְ עַצְמְךָ לְמַטָּה, שֶׁהֲרֵי כָּתוּב, ‘כִּי מַלְאָכָיו יְצַוֶּה־לָּךְ, עַל־כַּפַּיִם יִשָֹאוּנְךָ, פֶּן־תִּגֹּף בָּאֶבֶן רַגְלֶךָ’.”
7 אָמַר לוֹ יֵשׁוּעַ: “עוֹד כָּתוּב, ‘לֹא תְּנַסֶּה אֶת־יהוה אֱלֹהֶיךָ’.”
8 לָקַח אוֹתוֹ הַשָֹטָן לְהַר גָּבוֹהַ מְאֹד וְהֶרְאָה לוֹ אֶת כָּל מַמְלְכוֹת תֵּבֵל וּכְבוֹדָן.
9 אָמַר אֵלָיו: “אֶת כָּל אֵלֶּה אֶתֵּן לְךָ אִם תִּפֹּל עַל פָּנֶיךָ וְתִשְׁתַּחֲוֶה לִי.”
10 הֵשִׁיב לוֹ יֵשׁוּעַ: “הִסְתַּלֵּק, הַשָֹטָן, הֵן כָּתוּב, ‘לַיהוה אֱלֹהֶיךָ תִּשְׁתַּחֲוֶה וְאוֹתוֹ לְבַדּוֹ תַּעֲבֹד’.”
11 לְאַחַר מִכֵּן עָזַב אוֹתוֹ הַשָֹטָן וּמַלְאָכִים נִגְּשׁוּ לְשָׁרְתוֹ.
בשורת לוקס ד 1-13:
1 בִּהְיוֹתוֹ מָלֵא רוּחַ הַקֹּדֶשׁ שָׁב יֵשׁוּעַ מִן הַיַּרְדֵּן, וְהָרוּחַ הוֹבִילָה אוֹתוֹ בַּמִּדְבָּר
2 בְּמֶשֶׁךְ אַרְבָּעִים יוֹם כְּשֶׁהַשָֹטָן מְנַסֶּה אוֹתוֹ. בְּאוֹתָם יָמִים לֹא אָכַל מְאוּמָה, וְכַאֲשֶׁר הִגִּיעוּ לְקִצָּם הָיָה רָעֵב.
3 אָמַר לוֹ הַשָֹטָן: “אִם בֶּן־הָאֱלֹהִים אַתָּה, צַוֵּה עַל הָאֶבֶן הַזֹּאת שֶׁתְּהֵא לְלֶחֶם.”
4 הֵשִׁיב לוֹ יֵשׁוּעַ: “הֵן כָּתוּב, ‘כִּי לֹא עַל־הַלֶּחֶם לְבַדּוֹ יִחְיֶה הָאָדָם’.”
5 הֶעֱלָה אוֹתוֹ הַשָֹטָן אֶל מָקוֹם גָּבוֹהַּ וְהֶרְאָה לוֹ בְּרֶגַע אֶחָד אֶת כָּל מַמְלְכוֹת תֵּבֵל.
6 אָמַר לוֹ הַשָֹטָן: “לְךָ אֶתֵּן אֶת כָּל הַשִּׁלְטוֹן הַזֶּה וְגַם אֶת כְּבוֹד הַמַּמְלָכוֹת הָאֵלֶּה; כִּי לִי נִמְסַר הַשִּׁלְטוֹן, וַאֲנִי נוֹתֵן אוֹתוֹ לְכָל מִי שֶׁאֲנִי רוֹצֶה.
7 לָכֵן אִם תִּשְׁתַּחֲוֶה לְפָנַי, לְךָ יִהְיֶה הַכֹּל.”
8 הֵשִׁיב לוֹ יֵשׁוּעַ: “כָּתוּב, ‘לַיהוה אֱלֹהֶיךָ תִּשְׁתַּחֲוֶה וְאֹתוֹ לְבַדּוֹ תַּעֲבֹד’.”
9 הֵבִיא אוֹתוֹ לִירוּשָׁלַיִם, הֶעֱמִידוֹ עַל פִּנַת גַּג בֵּית הַמִּקְדָּשׁ וְאָמַר לוֹ: “אִם בֶּן־הָאֱלֹהִים אַתָּה, הַשְׁלֵךְ עַצְמְךָ מִכָּאן לְמַטָּה,
10 שֶׁהֲרֵי כָּתוּב, כִּי מַלְאָכָיו יְצַוֶּה־לָּךְ לִשְׁמָרְךָ 11 עַל־כַּפַּיִם יִשָֹאוּנְךָ פֶּן־תִּגֹּף בָּאֶבֶן רַגְלֶךָ’.”
12 הֵשִׁיב לוֹ יֵשׁוּעַ: “הֲלֹא נֶאֱמַר ‘לֹא תְּנַסֶּה אֶת־יהוה אֱלֹהֶיךָ’.”
13 לְאַחַר שֶׁגָּמַר הַשָֹטָן אֶת כָּל נִסְיוֹנוֹתָיו סָר מֵעָלָיו עַד לְעֵת מוֹעֵד.
בשורת מרקוס א 12-13:
12 מִיָּד הוֹצִיאָה אוֹתוֹ הָרוּחַ אֶל הַמִּדְבָּר,
13 וּבַמִּדְבָּר שָׁהָה אַרְבָּעִים יוֹם כְּשֶׁהַשָֹטָן מְנַסֶּה אוֹתוֹ. הוּא הָיָה שָׁם עִם הַחַיּוֹת, וְהַמַּלְאָכִים שֵׁרְתוּהוּ.
בשיעור שעבר הסתיים בטבילתו של ישוע המשיח.
טבילתו של ישוע לא היתה אירוע רגיל אלא שימשה כאות וסימן ליוחנן המטביל, לקהל הרב ולנו.
כשישוע הגיע לאתר הטבילה וביקש מיוחנן המטביל להטבילו, סירב יוחנן המטביל ואמר: "אני צריך להיטבל אצלך, ואתה בא אלי?"
מה היו טיב היחסים בין יוחנן המטביל לישוע ומה ידע יוחנן המטביל על ישוע עד שלב זה?
הוריהם של יוחנן המטביל וישוע היו קרובי משפחה (לוקס א' 36) ולכן יוחנן המטביל ידע אודות ישוע ואישיותו המיוחדת.
יוחנן המטביל יכול היה לדעת שישוע כאדם היה צדיק ממנו, יודע ומבין את דבר אלוהים טוב ממנו ולכן ראוי יותר למלא את תפקיד המטביל.
מסיבה זו הוא ביקש שישוע יטביל אותו וזאת כהוקרת כבוד. יוחנן המטביל לא ידע בשלב זה כי ישוע הוא אכן המשיח, בן האלוהים אשר ירד ארצה בדמות אדם כדי לשלם בדמו את מחיר כפרת החטאים של בני האדם.
יוחנן המטביל הבין יותר אודות זהותו של ישוע כשה האלוהים, המשיח, רק לאחר שרוח הקודש נחת על ראשו של ישוע בדמות גשמית של יונה מיד לאחר טבילתו.
יוחנן ידע זאת כי כך אמר לו אלוהים שיזהה את המשיח, מכונן מלכות השמים. (יוחנן א' 33).
למרות כל הסימנים הנפלאים הללו, יוחנן המטביל עדיין לא הפנים את העובדה שישוע העומד מולו, קרוב משפחתו בכל הקשור לשושלת המשפחתית, הוא אלוהים בכבודו ובעצמו!. (מתי י"א 2-3).
ישוע המשיח נטבל על ידי יוחנן המטביל! ישוע לא היה צריך לחזור בתשובה מכיוון שלא חטא.
טבילתו של ישוע נתנה תוקף להכרזה של יוחנן המטביל, והיא: חיזרו בתשובה, התכוננו למלכות שמים, עשו פרי ראוי לתשובה.
כשיצא ישוע מן המים, נשמע קול אומר: "זה בני אהובי אשר בו חפצתי."
אלוהים האב ציין את ישוע המשיח כבן האלוהים המובטח אשר בא להקים את ממלכת השמים.
דברי אלוהים תאמו את הכתוב במזמור תהילים ב' 7: "אספרה אל חוק יהוה אמר אלי בני אתה, אני היום ילדתיך".
על ישוע הזה נאמר: "נשקו בר פן יאנף, אשרי כל חוסי בו." (תהילים ב' 12).
ולכן, משלב זה, על כל אחד מהנוכחים נדרש לרכז את מבטו על ישוע בלבד ולבטא את אהבתו וציותו לאלוהים באהבתו וציותו לישוע.
האם ישוע מסוגל להקים את ממלכת אלוהים? האם הוא באמת בן האלוהים, מלך העולם? האם ישוע מסוגל להתמודד עם השטן שנחשב לשר העולם הזה?
על מנת להוכיח שהוא אכן ראוי להקים את ממלכת אלוהים בארץ, על ישוע להביס את שר העולם הזה – השטן בכבודו ובעצמו. (אל האפסים ב' 2).
רוח אלוהים הובילה את ישוע למדבר ושם הוא צם ארבעים יום וארבעים לילה.
גם משה רבנו וגם אליהו צמו 40 יום ולילה, אך כל אחד מהם מסיבות שונות.
הצום של ישוע הכין אותו למבחן אחר – עליונות על שר העולם הזה, התאמתו להיותו מלך העולם הזה!.
בעוד כל אחד מהשניים (משה ואליהו) נכשל לאחר הצום או לפניו, הרי שישוע ניצח לאורך כל ימיו על פני האדמה.
בסיום תקופת הצום, כשהוא רעב, ניגש אליו השטן והחל מנסה את ישוע.
השטן הציג לפני ישוע שלושה ניסיונות.
ניסיון ראשון: פסוקים 3-4
"אם בן האלוהים אתה, צווה שהאבנים האלה יהיו ללחם" (פסוק 3).
כמו כל אדם שצם ארבעים יום ולילה, גם ישוע היה רעב מאוד ומשתוקק לאכול.
לו רצה, יכול היה ישוע להפוך אבן ללחם, אך ישוע אינו 'ליצן החצר' של השטן ולא בא לעשות את רצונו הפרטי.
ישוע בא לעשות את רצון אביו ובתזמון של אביו באופן מושלם, ובשלב זה ובאותו הרגע הדבר הנכון היה לחכות ולא לאכול! (יוחנן ה' 19-20, אל הפיליפים ב' 5-11).
השטן מנסה לפתות אותנו כדי שנספק את גופנו שלא על פי רצון אלוהים.
סיפוק הגוף אינו בהכרח רע! זה יכול להיות דבר נפלא, אך רק כשזה נעשה בתזמון של אלוהים ולא בתזמון של השטן! על פי רצונו של אלוהים ולא רצונו של השטן.
עלינו לזכור – איננו חייבים לשטן דבר! אנו חייבים לאלוהים בלבד ולכן עלינו להקשיב לאלוהים ולעשות על פי הוראתו ותזמונו.
תשובתו של ישוע פשוטה – ציטוט מדבר אלוהים: "לא על הלחם לבדו יחיה האדם, כי על כל מוצא פי יהוה" (דברים ח' 3).
הפסוק הזה נאמר על ידי משה בסיום 40 שנות המסע במדבר כשהוא מדריך את עם ישראל ללכת על פי רצון אלוהים ולהיות תמיד ניזון מאלוהים ולא ממקור אחר.
זאת כדי להבטיח את ברכתו של אלוהים על עמו.
ניסיון שני: פסוקים 5-7
השטן לוקח את ישוע לעיר הקודש ומעמיד אותו על פינת גג בית המקדש ואומר:
"אם בן האלוהים אתה, השלך עצמך למטה, שהרי כתוב, 'כי מלאכיו יצווה לך, על כפיים ישאונך, פן תיגוף באבן רגליך". (תהילים צא 11-12).
א. שימו לב איך השטן מכנה את ישוע – פעמיים הוא אומר – "אם בן אלוהים אתה…!"
משמעות דבריו של אלוהים הם שישוע הוא מלך העולם, האחד שכל אדם מצווה לנשקו ולבטוח בו (תהילים פרק ב).
השטן משתמש בביטוי הזה – בן האלוהים, מכיוון שאלו היו מילותיו הפומביות של אלוהים האב לישוע מיד לאחר טבילתו.
השטן תמיד ינסה להציג את אלוהים כדובר שקר או בעל הבטחות סרק.
השטן מערער על קביעתו של אלוהים! כך הוא גם עשה לחווה ואדם בבראשית ג!
השטן מנסה להרוס את בסיס אמונתנו שהוא דבר אלוהים והבטחותיו!
השטן מנסה להרוס את המשיח וכך להפר את הבטחותיו של אלוהים. אם יצליח, יהיה הוא אלוהים ויציל את עורו ממשפט.
ב. השטן אומר לישוע: "השלך עצמך למטה. נראה אם אלוהים יגן עליך כמו שהבטיח, הרי אתה בן אלוהים…"
תשובתו של ישוע דומה למקרה הקודם: ציטוט מדבר אלוהים: אמר לו ישוע: "עוד כתוב, 'לא תנסה את יהוה אלוהיך'."
המשפט לקוח מספר דברים ו 16. הפסוק מזהיר את בני ישראל שלא יחזרו על מה שעשו במדבר.
מה קרה שם? – כשבני ישראל הגיעו לרפידים, אזלו המים. במקום להתפלל ולבקש את צורכם מאלוהים, העם החל להתלונן נגד משה (דוגמא נוספת בספר במדבר כ 1-13).
העם הגיע לרפידים כשהם הולכים אחר עמוד האש בלילה והענן ביום. ז"א שאלוהים היה זה שהדריכם למקום הצחיח! אלוהים היה זה שהעמידם במבחן!
ולכן אלוהים מחויב לספק את צורכם. הדבר הנכון היה לבקש מים מאלוהים ולהראות את תלותם בו, לבטוח בו באמונה ולא להתלונן.
תלונתם וזעקתם נגד משה מתפרשת כמרידה נגד אלוהים, בכך הם מנסים את סבלנותו של אלוהים. זה לא דבר נכון לעשות!
ולכן, מכיוון שהשטן היה זה שבחר מקום ולא אלוהים, ומכיוון שהשטן היה זה שביקש מישוע לציית לו ולא אלוהים, הרי שקפיצה מגג המקדש תהווה פעולה הנוגדת את רצון אלוהים ולכן אלוהים לא מחויב לקיים את הפסוק שהשטן ציטט.
אם אתה נימצא במקום שאלוהים הביא אותך אליו, אלוהים גם יספק את כל מחסוריך!
נצל את זמן ההמתנה לצום, תפילה ולימוד. אלוהים בתזמונו הנפלא יספק את צורכך. כך עשה ישוע במשך 40 יום ולילה.
הצום והזמן עם אלוהים הכינו את ישוע למבחן הרוחני נגד השטן.
אל תעשה צעד כנגד רצון אלוהים ואל תנסה את אלוהים, אל תבחן את אלוהים לראות אם יגן ויציל אותך כשאתה פושע נגדו!
משתמע שהשטן אינו משתנה. הוא מעוות את כוונת דבר אלוהים כדי להטעות אותנו.
ניסיון שלישי: פסוקים 8-10
השטן לקח את ישוע להר גבוה מאוד והראה לו את כל ממלכות תבל וכבודן.
"אמר אליו: "את כל אלה אתן לך אם תיפול על פניך ותשתחווה לי."
השטן ניסה לפתות את ישוע בדבר שהוא עצמו התפתה בו ונכשל ובעקבות כך נזרק מקרבת אלוהים ונדון לעונש נצחי באגם האש. (ישעיה י"ד 13-14, יחזקאל כ"ח 11-19).
השטן לא הסתפק בכבוד ובמעמד שנתן לו אלוהים וחשק להיות אלוהים בעצמו.
והנה ישוע המשיח מקבל על עצמו את התפקיד שיועד לו, לסבול כעבד בעבור כל אחד מאיתנו, ואינו מתלונן, מתמרד, או מנסה לעשות קיצור דרך כדי להשיג כבוד.
למרות היות ישוע אלוהים בכבודו ובעצמו, הוא הסכים להוריד מעצמו כדי לשרת אותנו החוטאים ולהציל אותנו מעונש המוות של החטא.
מכיוון שישוע שמח בתפקידו ומילא אותו עד תום, העניק לו האב את הדרגה הגבוהה ביותר – כל ברך תכרע וכל לשון תודה שישוע הוא אדון! אל הפיליפים ב' 10-11, וישעיה מ"ה 23.
ישוע ניצח את השטן!.
תשובתו של ישוע נפלאה:
"השיב לו ישוע: "הסתלק, השטן, הן כתוב, "ליהוה אלוהיך תשתחווה ואותו לבדו תעבוד".
ישוע הסתפק במשימה שהוטלה עליו וממלא אותה באהבה, ענווה וסיפוק. ישוע אינו חותר נגד אלוהים האב! ישוע אינו מתנהג כמו השטן!
תשובתו של ישוע סיכמה את מבחניו של השטן. ישוע ניצח היכן שהשטן נפל!
מכיוון שישוע ניצח את שר העולם הזה הרי שהוא ראוי להיות המושיע אשר יקים את ממלכת אלוהים!
לראיה – השטן הסתלק מישוע! ומלאכים ניגשו לשרת את מלך העולם, מושיעו וגואלו.
שאלה: האם ישוע יכול היה להתפתות?
המבחן של ישוע היה אמיתי לו כמו שזה אמיתי לנו. אם לא היה כך אז כל הניסיון הזה הוא משחק ואחיזת עיניים!
ישוע נבחן בכל תחום המבחנים שלנו וכך אנו יודעים שהוא מבין את קשיינו, מודע לחולשותינו ובקשותינו לעזרה. יש לנו אלוהים הקרוב אלינו ולא שליט מרוחק ואטום לרחשי נתיניו.
ישוע היה 100% אלוהים אך יחד עם זאת היה 100% אדם! הוא חיי בעולם שבו אנו חיים, חווה הכל אך ללא חטא.
ישוע המשיח הוא הדוגמא לכך שאם אדם חי על פי הדרכת רוח אלוהים בצורה מושלמת, הוא יכול לעמוד בכל דרישותיו של אלוהים.
איזו אמונה מושיעה?
השטן מאמין שאלוהים קיים והוא יודע היטב את דבר אלוהים, למרות זאת הוא נידון לעונש נצחי.
מדוע? מכיוון שאינו משתחווה לאלוהים ומציית לו מתוך אמונה ואהבה.
נתפלל שתהיה לנו אמונה מושיעה! (איגרת יעקוב ב 19).
יש לכולנו ללמוד הרבה מניסיונו של ישוע.
ישוע המשיח ענה לכל אחד מניסיונותיו של השטן בפסוקים מדבר אלוהים, על מנת ללמדנו: בדבר אלוהים התשובה לכל פיתויי השטן.
לכן: הדרך הנכונה לעמוד בניסיונותיו של השטן היא להיצמד לדבר אלוהים. להיצמד בדיוק לדבר שהשטן מנסה לקעקע!
השטן מנסה לעוות ולערער את דבר אלוהים, את הבטחותיו, כוחו ויכולתו וזאת כדי להרוס את עדותנו ולהפוך אותנו לכלי חסר ערך ביד אלוהים.
כדי לחיות על פי הדוגמא שישוע נתן לנו, עלינו:
א. לדעת ולהבין נכונה את דבר אלוהים במלואו.
ב. להאמין באופן מוחלט בכל דבר אלוהים.
ג. לציית ציות עיוור לכל דבר אלוהים.
התוצאה תהיה:
- הרחקת השטן מעלינו!
- חיים המודרכים ברוח אלוהים המבטיחים שלום פנימי ושירות טהור ומבורך עבור אלוהים.
אחים ואחיות יקרים:
כדאי לזכור. כשמצייתים לאלוהים השטן אינו יושב בחיבוק ידיים! דווקא בעת שכזו השטן ינסה להרוס את אמונתנו ועדותנו.