מתי פרק י"א 2-19
שליחים מיוחנן המטביל ודברי ישוע על יוחנן המטביל
(הקטע המקביל: לוקס פרק ז, פסוקים 35-18)
לאחר הדרשה על ההר, ישוע ממשיך לעשות ניסים ולרפא באיזור הגליל. ישוע ריפא את עבדו של שר המאה ולמחרת הקים לתחייה את בנה יחידה של האלמנה בעיר נעים.
השמועה אודות הניסים ופועל מעשיו של ישוע הגיעו רחוק. תלמידי יוחנן המטביל שהיו עדים למעשיו של ישוע הביאו את דבר פועלו ותיאור מעשיו של ישוע לידיעתו של יוחנן המטביל.
הבה נקרא את תגובתו של יוחנן המטביל:
בשורת מתי פרק יא, פסוקים 2-3:
2 כַּאֲשֶׁר שָׁמַע יוֹחָנָן בְּבֵית הַסֹּהַר עַל מַעֲשֵׂי הַמָּשִׁיחַ שָׁלַח בְּיַד תַּלְמִידָיו לִשְׁאֹל אוֹתוֹ:
3 “אַתָּה הוּא אֲשֶׁר נוֹעַד לָבוֹא, אוֹ נְחַכֶּה לְאַחֵר?”
א. מה יוחנן עושה בבית הסוהר?
יוחנן המטביל נכלא על ידי הורדוס אנטיפס (שר רובע המדינה) מכיוון שיוחנן הוכיח את המלך על חטאו בכך שהתחתן עם אשת אחיו בניגוד לחוקי התורה (מתי יד 1-12; מרקוס ו 14-29; לוקס ט 7-9).
ב. שאלתו של יוחנן המטביל מוכיחה כי ציפיותיו מן המשיח לא התגשמו!
יוחנן המטביל הטביל את ישוע המשיח, (טבילתו של ישוע ציינה את הסכמתו למסר שבפי יוחנן המטביל). הוא קיבל את הסימן מאלוהים המציין את ישוע כמשיח המובטח ("קול מן השמיים", מתי ג 13-17).
כשיוחנן המטביל תיאר את המשיח ופועלו בבואו הוא אמר בבשורת מתי ג 11-12:
"אֲנִי אָמְנָם מַטְבִּיל אֶתְכֶם בְּמַיִם לִתְשׁוּבָה, אַךְ הַבָּא אַחֲרַי חָזָק מִמֶּנִּי וְאֵינֶנִּי רָאוּי לָשֵׂאת אֶת נְעָלָיו. הוּא יַטְבִּיל אֶתְכֶם בְּרוּחַ הַקֹּדֶשׁ וּבְאֵשׁ.
בְּיָדוֹ קִלְשׁוֹן הַמִּזְרֶה לְנַקּוֹת אֶת גָּרְנוֹ וְהוּא יֶאֱסֹף אֶת דְּגָנוֹ אֶל הָאָסָם, אַךְ אֶת הַמּוֹץ יִשְׂרֹף בְּאֵשׁ בִּלְתִּי נִכְבֵּית.”
מכאן ניתן להוכיח שיוחנן המטביל ידע שישוע הוא המשיח!
כמו נביאים אחרים לפניו, גם יוחנן ציפה בכיליון עיניים לראות איך המשיח שופט בצדק ומסיר מעל האדמה את הפושעים שמכרו את נפשם לרשע.
יוחנן ציפה מהמשיח לקחת את קלשון המזרה ולאסוף את הפושעים למשפט. יוחנן המטביל ציפה מישוע שיטביל באש המשפט את הרשעים.
ישוע הרי הינו המשיח המובטח, ואם כן, מה אני יוחנן המטביל עדיין עושה בכלא תחת יד הדיכוי של מלך רשע?
משיח, מדוע אינך עושה את כל מה שאנו מצפים בדין שתעשה?
האם אתה הוא האחד שעומד לעשות זאת או שמישהו אחר עתיד לעשות את הפעולות הללו?
בקשתו של יוחנן המטביל אינה שונה מזו של חבקוק או נפשות הנערפים על שמו של ישוע המוזכרים בספר ההתגלות ו 10. גם נביאים אחרים זעקו והתלוננו מדוע אלוהים מביט על הרשע ואינו מגיב מיד.
ישוע המשיח עונה לתלמידי יוחנן המטביל בפסוקים 4-6:
4 הֵשִׁיב יֵשׁוּעַ וְאָמַר לָהֶם: “לְכוּ הַגִּידוּ לְיוֹחָנָן אֶת אֲשֶׁר אַתֶּם שׁוֹמְעִים וְרוֹאִים:
5 עִוְרִים רוֹאִים, פִּסְחִים מְהַלְּכִים, מְצֹרָעִים מְטֹהָרִים, חֵרְשִׁים שׁוֹמְעִים, מֵתִים קָמִים, עֲנִיִּים מִתְבַּשְֹרִים,
6 וְאַשְׁרֵי מִי שֶׁלֹּא אֶהְיֶה לוֹ לְמִכְשׁוֹל.”
תשובתו של ישוע ליוחנן המטביל הייתה ברורה וכזו שאינה משתמעת לדו פנים.
תשובתו של ישוע התבססה על עדות ראייה ושמיעה של תלמידיו של יוחנן המטביל.
לכו ותגידו ליוחנן המטביל את מה שאתם רואים ושומעים!
לכו ותגידו לו שאתם רואים איך הנבואה שנאמרה מפי ישעיה בפרק ס"א מפסוק אחד ואילך מתגשמת לנגד עיניכם! לכו ותגידו לרבכם שאין צורך לחכות לאחר! אני הוא זה שיעשה את כל שהובטח וכל שאמר יוחנן המטביל, אלא, אני אעשה את כל המובטח על פי תבנית הזמן של אלוהים האב! כל דבר בזמנו!
גם אם יוחנן המטביל ימשיך להירקב בכלא או למות מידיו של איש רשע, אל תתערער אמונתכם! אני הוא האחד שאתם חיכיתם לו ואני מבטיח למלא את כל שהובטח. כל דבר בזמנו!
כמו שנביאים רבים לפניו לא הבינו במלואו את שתי הופעותיו של המשיח ומעשיו בכל הופעה, כך לא הבין יוחנן המטביל שהופעתו הנוכחית של ישוע מתמקדת בישועה וחסד ואילו חזרתו מתמקדת במשפט!
(דוגמא נפלאה ניתן לראות בבשורת לוקס פרק ד' מפסוק 16…שם ישוע קורא רק את הקטע המתייחס לתפקידיו בהופעתו הנוכחית ומשאיר את יום נקם לאלוהים לחזרתו ארצה בעתיד)
בפסוק 6 ישוע המשיח אומר:
"…וְאַשְׁרֵי מִי שֶׁלֹּא אֶהְיֶה לוֹ לְמִכְשׁוֹל."
למה הכוונה?
מבורך האחד שמאמין בי ומכיר אותי כאלוהים, אשר ירד לעולם למלא את כל מה שהבטחתי, גם אם אני נמצא בגוף אדם ובא כעבד!
מבורך האחד שמאמין בי על סמך מה ששמע ולא רק על סמך מה שראה! (יוחנן כ 29).
מבורך האחד שאין לו כל ספק לגבי זהותי האמיתית ופועלי בעולם, גם אם אינו רואה את מעשיי בעיניו או שומע את דבריי מפי!
לאחר שתלמידי יוחנן המטביל שמעו את תשובתו של ישוע, הם הלכו ככל הנראה בחזרה ליוחנן המטביל.
ישוע לעומת זאת החל לדבר אל ההמון אודות יוחנן המטביל!
הבה נקרא את פסוקים 7-15:
7 הֵם הָלְכוּ וְיֵשׁוּעַ הֵחֵל לְדַבֵּר אֶל הֲמוֹן הָעָם עַל־אוֹדוֹת יוֹחָנָן: “מַה יְצָאתֶם לַמִּדְבָּר לִרְאוֹת? קָנֶה מִתְנוֹעֵעַ בָּרוּחַ?
8 וּבְכֵן מַה יְצָאתֶם לִרְאוֹת? אִישׁ לָבוּשׁ בְּגָדִים מְעֻדָּנִים? הֲרֵי הַלּוֹבְשִׁים לְבוּשׁ מְעֻדָּן בְּבָתֵּי מְלָכִים הֵם.
9 מַה בְּכָל זֹאת יְצָאתֶם לִרְאוֹת? נָבִיא? כֵּן, אֲנִי אוֹמֵר לָכֶם, אַף יוֹתֵר מִנָּבִיא.
10 זֶה הוּא אֲשֶׁר כָּתוּב עָלָיו, ‘הִנְנִי שׁוֹלֵחַ מַלְאָכִי לְפָנֶיךָ וּפִנָּה דַּרְכְּךָ לְפָנֶיךָ’.
11 אָמֵן. אוֹמֵר אֲנִי לָכֶם, לֹא קָם בִּילוּדֵי אִשָּׁה גָּדוֹל מִיּוֹחָנָן הַמַּטְבִּיל, אַךְ הַקָּטֹן בְּמַלְכוּת הַשָּׁמַיִם גָּדוֹל מִמֶּנּוּ.
12 וּמִימֵי יוֹחָנָן הַמַּטְבִּיל וְעַד עַתָּה מַלְכוּת הַשָּׁמַיִם פּוֹרֶצֶת וְהַפּוֹרְצִים אוֹחֲזִים בָּה.
13 הֵן כָּל הַנְּבִיאִים וְהַתּוֹרָה עַד יוֹחָנָן נִבְּאוּ.
14 וְאִם תִּרְצוּ לְקַבֵּל הֲרֵי הוּא אֵלִיָּהוּ הֶעָתִיד לָבוֹא.
15 מִי שֶׁאָזְנַיִם לוֹ, שֶׁיִּשְׁמַע!
ישוע שאל את ההמון שאלות רטוריות: מדוע הלכתם למדבר לראות את יוחנן המטביל? הרי ברור לכולם שהלכתם לראות את יוחנן המטביל מכיוון שהבנתם שהוא נביא! הרי לא באתם לראות ליצן או הצגה, כי אם לשמוע את דבר אלוהים מפי נביא אלוהים.
אם כך, מדוע אינכם נכנעים למסר ששמעתם?
מה לא היה ברור במסר של יוחנן המטביל?
האם איי פעם שמעתם את נביאי אלוהים מציגים המלצות?
הרי הנביאים באו לתת מסר ברור והחלטי!
מצד אחד אתם מכבדים את יוחנן כנביא ומצד שני מתעלמים מדברו!
אם קיבלתם את יוחנן כנביא אמת אז מדוע אינכם מקבלים אותי כמשיח אלוהים?
הרי יוחנן המטביל הצביע על ישוע כשה האלוהים הנושא את חטאת העולם.
אתם לא מקבלים אותי מכיוון שאינכם באמת נכנעים לדבריו של יוחנן המטביל!
דעו לכם שחטאיכם רבים ותוצאת דחיתכם את המסר של יוחנן המטביל קשה ביותר מכיוון שדחיית המסר של יוחנן כמוה כדחיית המסר של אליהו הנביא!
שירותם של יוחנן המטביל ואליהו הנביא מאוד דומה. שניהם מכינים את לבבות העם לפני בואו של המשיח (ראה מלאכי ג 23-24; לוקס א 17).
מי שדוחה את דבר אליהו העתיד להודיע על בוא המשיח, הריהו מצפה למשפט וכך מי שדוחה את דבר יוחנן המטביל גם הוא עתיד להיענש על ידי אלוהים.
יוחנן המטביל איננו אליהו הנביא! מדובר על שני אישים שונים אך נושאים תפקידים דומים!
בבשורת לוקס ז 29, (הקטע המקביל למתי יא) מצוין שכתוצאה מדבריו של ישוע אודות יוחנן המטביל, המון רב ובתוכם גם מוכסים, הכירו בצדקת אלוהים ונטבלו בטבילת יוחנן לסליחת חטאים, טבילה של חזרה בתשובה.
בפסוקים 10-11 ישוע מציין שיוחנן המטביל הינו נביא מיוחד ביותר:
10 זֶה הוּא אֲשֶׁר כָּתוּב עָלָיו, ‘הִנְנִי שׁוֹלֵחַ מַלְאָכִי לְפָנֶיךָ וּפִנָּה דַּרְכְּךָ לְפָנֶיךָ’.
11 אָמֵן. אוֹמֵר אֲנִי לָכֶם, לֹא קָם בִּילוּדֵי אִשָּׁה גָּדוֹל מִיּוֹחָנָן הַמַּטְבִּיל, אַךְ הַקָּטֹן בְּמַלְכוּת הַשָּׁמַיִם גָּדוֹל מִמֶּנּוּ.
א. יוחנן המטביל הינו נביא מיוחד מכיוון שהוא נביא, וגם התגשמות של נבואה! (מלאכי ג 1; ישעיהו מ 3).
ב. הוא מיוחד מכיוון שהוא נביא המצביע בידו על האחד העתיד למלא את נבואותיו – ישוע.
ג. הוא מיוחד מכיוון שהוא הטביל את בן האלוהים! שום נביא אחר לא זכה לכזו זכות.
ד. הוא מיוחד מכיוון שתפקידו דומה לזה של אליהו הנביא.
ישוע הוסיף ואמר: "…אַךְ הַקָּטֹן בְּמַלְכוּת הַשָּׁמַיִם גָּדוֹל מִמֶּנּוּ."
למה הכוונה?
(ישוע אינו משפיל את יוחנן המטביל אלא מעמיד את המסר והתכלית – מלכות אלוהים במרכז החשיבות).
א. מלכות שמיים צריכה להיות המטרה והתכלית של כל אדם ויוחנן הדריך אתכם למטרה נעלה.
ב. האדם הקטן והפשוט ביותר בממלכת שמיים מצביע על ישוע באור ברור יותר מכל אדם הגדול ביותר פה בארץ.
ג. יוחנן המטביל הינו האחד שקורא לכולכם להתכונן למלכות שמיים, אך ישוע המשיח הוא האחד והיחיד שיכול להכניס אדם כלשהו למלכות שמיים!
ואיך ניתן להגיע למלכות שמיים?
האם יוחנן המטביל או אליהו הנביא יכולים להעניק את הזכות הזו לאדם כלשהו?
לא!
הדרך היחידה למלכות שמיים היא דרך האמונה בישוע כאדון ומושיע!
ישוע אמר את המילים הללו על מנת ששומעיו לא יתפתו ללכת אחר יוחנן המטביל כאליל אלא שיבינו את תפקידו כמשרת ולעומת זאת את תפקידו של ישוע כאדון ומושיע.
רק דרך ישוע המשיח יכול אדם להיכנס למלכות שמיים! ומי ששם, הריהו בגוף חדש ומושלם ומכאן הריהו גדול יותר מכל דמות אנוש שבארץ.
למה ישוע מתכוון בפסוק 12?
12 "מִימֵי יוֹחָנָן הַמַּטְבִּיל וְעַד עַתָּה מַלְכוּת הַשָּׁמַיִם פּוֹרֶצֶת וְהַפּוֹרְצִים אוֹחֲזִים בָּה."
פסוק 12 משוכתב במילים אחרות ולפי דעתי ברורות יותר:
א. "…ומימי יוחנן המטביל עד הנה מלכות השמים נתפשה בחוזקה והמתחזקים יחטפוה…" (פרנק דליטש)
ב. "…מאז שהחל יוחנן לבשר את דבר אלוהים ולהטביל את החוזרים בתשובה, ועד היום, צבאו המונים על שערי מלכות שמים! (Living Biblee)
בכל הקטע ישוע המשיח מחזק את מעמדו ושירותו של יוחנן המטביל.
המסר של יוחנן המטביל היה אמת וכל מי שנכנע למסר שבפי הנביא הזה – נכנס למלכות שמים!
התגובה של העם ליוחנן המטביל הייתה בעיקרה חיובית ועובדה היא שמאז שיוחנן המטביל החל את שירותו, נכנסו רבים למלכות שמיים!
בקטע המקביל בבשורת לוקס ז' 29 גם מצוין שהמון רב וביניהם מוכסים שמעו את דברי ישוע על יוחנן וחזרו בתשובה וכך הצטרפו להמון "הצובא על דלתות מלכות אלוהים"
ניתן לראות חיזוק לפרשנות זו גם לאור הכתוב בבשורת לוקס טז 16: "…עד ימי יוחנן – התורה והנביאים. מאז והלאה מלכות האלוהים מתבשרת לבריות, וכל אחד פורץ אליה…"
מכיוון שמלכות אלוהים איננה ניתנת לחדירה על ידי פריצה של חוטאים הרי שהכוונה היא לרבים המעונינים להיכנס אליה בכל ליבם ובכל מעודם.
בפסוק 13 ישוע מציין עובדה שכל שומעיו כבר ידעו: כל הנביאים מנבאים אודות המשיח!
ישוע אמר שכל הנביאים והתורה מנבאים עד יוחנן המטביל ללמדנו שישוע הוא המשיח המובטח ויוחנן המטביל הוא כרוז המשיח ומשרת את אלוהים על אותו התקן של אליהו הנביא.
לאור זאת, מכיוון שיוחנן המטביל ואליהו הנביא הינם נביאים המביאים מסר לפני משפט אלוהים, ראוי שכל השומעים יחזרו מיד בתשובה ללא דחייה!
ומה איתך!
פסוק 15 מזכיר את הכתוב באיגרת לשבע הקהילות שבספר ההתגלות: "…מי שאוזניים לו שישמע…". זאת אומרת אלו מילות אזהרה שאסור לזלזל בהן והן מיועדות לכל בן אנוש!
ומה איתך?
לסיכום:
- יוחנן המטביל ידע שישוע הוא המשיח אך ציפה שהמשיח ישפוט את הרשעים ויסיר את הרע והרוע כבר בהופעתו הראשונה. כשישוע לא עשה כפי שיוחנן ציפה ממנו, (על פי הבנתו את תפקידי המשיח), ניכנס ספק לליבו של יוחנן המטביל! האם אתה הוא האחד שיעשה את מה שאני מצפה או מישהו אחר עתיד לעשות זאת?…
ספק לגבי פעולתו של המשיח אינו דבר טוב וכדי למנוע ספקות שכאלו עלינו לשנן את דבר אלוהים. עלינו לזכור שדבר אלוהים מושלם ולכן כשאנו נתקלים בשאלה או מבוכה, עלינו תמיד לזכור שהבעיה עימנו ולא אצל אלוהים.
- המסר שנשמע מפי נביאי אלוהים אינו תרגיל אינטלקטואלי או המלצה. אלוהים הוא זה העומד מאחורי הדברים ומבטיח לקיימם. מכיוון שיוחנן המטביל הוכיח כי הוא נביא אמת, עלינו להישמע לדברו ולקבל את ישוע כמשיח ואדון, מושיע אישי מן החטא באמונה שלמה וטהורה ולהיטבל. אזהרתו של יוחנן המטביל זהה לזו של אליהו הנביא מכיוון ששניהם מזהירים את העם לפני הופעתו של המשיח ולפני משפט.
זכור: אמונתך נבחנת לא רק בקריאתך את הכתובים אלא בציותך לכתוב.
- ישוע הבהיר שמלכות שמיים היא מטרה נעלה! אך על כולנו לזכור שהדרך למלכות שמיים עוברת דרך ישוע המשיח! ולא דרך יוחנן המטביל או אליהו הנביא!
למרות חשיבותם הם היו כלים בעוד ישוע המשיח הוא אדון מושיע!
- האם אתה מכיר את ישוע כאדון ומושיע אישי מן החטא?
- האם אתה חי היום כיאה לאזרח מלכות שמיים?
- האם מעשיך מקדמים את המלכות?