התגלות פרק י"ד 1-20

כותרת השיעור (פ. 1-5): איזה שיר אתה תשיר?

פרק י"ד אינו פרק הסיום של ספר ההתגלות, אך הפרק מעניק לנו מבט חטוף לשלב האחרון של שבע שנות הצרה ותחילת המלכות הארצית של ישוע בעולם.

פרק י"ד מראה לנו את הנוף בתחנה הסופית של הצרה – כך שכבר כעת אנו יכולים לדעת בבטחון מי הם המנצחים אשר עתידים להגיע לקו הגמר, ומי הם אשר עתידים ליפול כפגרים בקרב נגד אלוהים, ולבלות את הנצח באגם האש.

אני מקווה שאתה הקורא תבחר להיות בנבחרת של המנצחים.

הבה נקרא את פרק י"ד פסוקים 1-5:

1 רָאִיתִי וְהִנֵּה הַשֶׂה עוֹמֵד עַל הַר צִיּוֹן וְאִתּוֹ מֵאָה וְאַרְבָּעִים וְאַרְבָּעָה אֶלֶף אֲשֶׁר שְׁמוֹ וְשֵׁם אָבִיו כְּתוּבִים עַל מִצְחוֹתֵיהֶם. 2‏ שָׁמַעְתִּי קוֹל מִן הַשָּׁמַיִם כְּקוֹל מַיִם רַבִּים וּכְקוֹל רַעַם גָּדוֹל, וְהַקּוֹל אֲשֶׁר שָׁמַעְתִּי הוּא כְּקוֹל מְנַגְּנֵי־נֵבֶל הַפּוֹרְטִים עַל נִבְלֵיהֶם. 3‏ הֵם שָׁרוּ שִׁיר חָדָשׁ לִפְנֵי הַכִּסֵּא וְלִפְנֵי אַרְבַּע הַחַיּוֹת וְהַזְּקֵנִים, וְאֵין אִישׁ יָכוֹל לִלְמֹד אֶת הַשִּׁיר זוּלָתִי מֵאָה וְאַרְבָּעִים וְאַרְבָּעָה אֶלֶף הַפְּדוּיִים מִן הָאָרֶץ. 4‏ אֵלֶּה הֵם אֲשֶׁר לֹא נִטְמְאוּ בְּנָשִׁים, כִּי בְּתוּלִים הֵם. אֵלֶּה הֵם הַהוֹלְכִים אַחֲרֵי הַשֶׂה לְכָל אֲשֶׁר יֵלֵךְ. אֵלֶּה נִפְדּוּ מִבְּנֵי אָדָם בִּכּוּרִים לֵאלֹהִים וְלַשֶׂה. 5‏ מִרְמָה לֹא נִמְצְאָה בְּפִיהֶם, נְקִיִּים הֵם מִדֹּפִי.

פרק י"ד מתאר שלושה אירועים מרכזיים:

א. השיר החדש של הפדויים (פ. 1-5)

  1. מתי יתגשם המחזה בו 144000 החתומים עומדים עם ישוע על הר ציון עם ישוע ושרים שיר חדש?
  2. מה מיוחד בחזון הזה?
  3. מי הם כל שאר השרים שקולם כקול כינורות ונבלים? (פ. 2-3)
  4. מהו השיר החדש בפי 144000 החתומים?
  5. מדוע החתומים נקראים בתולים? (פ. 4)

ב. הקריאה האחרונה של אלוהים לישועת חוטאים (פ. 6-13)

  1. a. הבשורה מפי המלאך הראשון (פ. 6-7)
  2. מדוע המלאך מבשר באמצע השמים?
  3. האם "בשורת עולם" שונה מהבשורה הרגילה אותה אנו מבשרים?
  4. איזו אזהרה תהיה בפי המלאך? (פ. 7)
  5. b. הצהרת משפט ה' מפי המלאך השני (פ. 8)
  6. מה מיוחד בנפילת בבל? האם מדובר על עיר ספציפית או רעיון?
  7. c. הבטחת העונש מפי המלאך השלישי (פ. 9-13)
  8. האזהרה (פ. 9-11)
  9. עידוד, נחמה וחיזוק לנושעים (פ. 12-13)

ג. קציר הגדול – השמדת אויבי ישוע המשיח לפני חזרתו ארצה (14-20).
         1. קציר הארץ (פ. 14-16)

  1. בציר הגפן (פ. 17-20).

 

 א. השיר החדש של הפדויים (פ. 1-5)

  1. מתי יתגשם המחזה בו 144000 החתומים עומדים עם ישוע על הר ציון ושרים שיר חדש?

יוחנן קיבל בחזון תמונה שעתידה להתגשם רק לאחר חזרתו של ישוע המשיח ארצה בסיום הצרה.

מדוע?

הנביא זכריה בפרק י"ד 4 מציין שכאשר האדון ישוע המשיח יחזור, רגליו תעמודנה על הר הזיתים וההר ייבקע לשניים.

ביום חזרתו של ישוע המשיח ארצה, הוא יתמקד בהשמדת אוייביו אשר נאספו לירושלים ומשם ילך להציל את שארית ישראל אשר במדבר – בבוצרה אשר באדום (ישעיה ס"ג 1-6).

העמידה של האדון ישוע על הר ציון תתרחש רק לאחר הקמת מלכותו הארצית, כאשר בית המקדש החדש יעמוד על כנו בהר ציון – הר המוריה (ישעיה ב 1-4; כ"ד 23; מיכה ד 1-5; תהילים מ"ח 2-3).

וכך זכינו לקבל תיאור נפלא איך ייראה הנוף מבית אלוהים על הר ציון.

144000 החתומים עומדים עם האדון ישוע על הר ציון, והם שרים שירי הלל. קולם נשמע כקולו של אלוהים.

הבה ננסה לתאר איך נשמעת מקהלה של 144000 איש השרים בשיא קולם לכבוד אלוהים.

  1. מה מיוחד בחזון הזה?

המיוחד בחזון הזה הוא שלכל ילדי אלוהים לאורך ההיסטוריה ולנו היום ניתנה ההבטחה שהאדון ישוע ניצח במערכה נגד השטן.

המערכה המתוארת בפרק י"ג מציגה את השילוש השקרי הפועל בדרך מתוחכמת שתצליח להטעות רבים.

והנה אנו מקבלים עידוד ומנה של בטחון בתמונה הסופית:

אלוהים ינצח!

ילדי אלוהים החתומים ברוח הקודש לא ייפגעו (הכוונה ל-144000 החתומים משבטי ישראל), וכולם עד האחרון שבהם ישרדו ויעמדו כמנצחים עם ישוע בהר ציון ויהללו את שם אלוהים.

והיכן השטן, צר-המשיח, נביא השקר ועושי דברם, וכל אלו שדחו והתכחשו לישוע וקיבלו את תו החיה?

אה… הם מתוארים בפסוקים 19-20 וכן בפרקים י"ט ו-כ'.

הם נכחדו בדבר פיו של ישוע המשיח ונשלחים לשאול ומאוחר יותר לאגם האש.

שום כוח של השטן לא יגבר על ילדי אלוהים. את המילים הללו כבר אמר שאול השליח באיגרת אל הרומים בפרק ח 31-39.

  1. מי הם כל שאר המהללים את אלוהים בקול כינורות ונבלים? (פ. 2-3)

חשוב לומר שלא מדובר בסתם קול חזק ומפחיד אלא בקול שירת הלל. מדובר במוסיקה המהווה השתחוויה רצויה בעיני אלוהים.

מדובר בקול כמנגני נבל. הנבל מוזכר בתנ"ך בדרך כלל בהקשר של הלל ושמחה (שמ"ב ו 5; דברי-הימים-א יג 8, טו 16, 28; דברי-הימים-ב ה 12-13; נחמיה יב 27; תהילים לג 2; עא 22; קמד 9; קנ 3).

ראו איזו שמחה והלל ימלאו את השמים כאשר יחזור האדון ישוע ארצה וימלוך על העולם מציון אשר בירושלים.

אז מי מרכיב את הלהקה המופלאה הזו בשמים?

המלאכים מצטרפים ל: קדושי התנ"ך, לקהילה שנלקחה השמיימה לפני תחילת הצרה, וכמובן לקדושי הצרה. וכולם ביחד מרימים קול הלל ושבח לאלוהים ולשה.

  1. מהו השיר החדש בפי 144000 החתומים? מדוע שהם ישירו שיר חדש שרק הם ידעו לשיר?

שיר חדש נובע מהתנסות חדשה.

אותם חתומים חוו את החוויה הקשה ביותר בחייהם ולאורך מספר שנים.

לאורך שנות הצרה הם נרדפו, סבלו ועונו, ולאורך כל אותה עת הם ראו במו עיניהם איך גבורת אלוהים שומרת עליהם באופן על טבעי.

הם ראו במו עיניהם איך כל עוצמת השטן וצבאות בני אדם קורסים לפני יד אלוהים. הם ראו במו עיניהם איך דברו של אלוהים מתגשם פסוק אחר פסוק לנגד עיניהם.

ההתנסות החדשה שלהם הניבה שיר חדש.

בשיר החדש הם מהללים את אלוהים ומתארים את גבורתו של אלוהים, ישועתו, ריבונותו, צדקתו, טוהרו, קדושתו, חסדו ואהבתו, אותה חוו וראו יוצאת לפועל בעולם ולנגד עיניהם.

ראה לדוגמא את מזמור צ"ו.

יישום:
איך נולד שיר חדש בחיים שלך כילד נושע של אלוהים?

כאשר לומדים את דבר אלוהים ומצייתים לו באמונה, אנו חווים את ההבטחות של אלוהים מתגשמות בחיינו.

המצייתים באמונה חווים את פרי הניצחון.

לדוגמא:
א. כאשר יש סיכסוך בנישואין, אנו נכנעים איש לרעהו וביחד מתפללים לבקש חכמה וסבלנות כדי לפתור כראוי את הסכסוך.

אנו יכולים לשמוע בסבלנות וכבוד הדדי איש את רעהו, ולהגיע להבנה מתוך אהבה, וכבוד הדדי.

אנו יכולים לקרא ביחד בדבר אלוהים כדי ללמוד ביחד את תשובת אלוהים לדילמה שלנו.

אנו יכולים להיעזר באחים בוגרים באמונה כדי לקבל הדרכה על פי רצון אלוהים.

כאשר נציית באמונה ובהכנעה – אנו גם נחווה את הברכה והשלום.

הפרי הנפלא הזה יגרום לנו לשיר לאלוהים שיר חדש.

מה יהיה כלול בשיר? ההתנסות שלנו מהחוויה האחרונה!

דוגמאות נוספות לסיבות להלל את אלוהים בשיר חדש:

  1. החלמה מדיכאון וחרדה
  2. החלמה ממחלה שהרופאים לא נתנו סיכוי לרפאה…
  3. יציאה מחוב כלכלי ומעבר לפרנסה מקיימת
  4. חזרה בשלום ממלחמה
  5. ישועת בני משפחה וחזרה בתשובה של ילדינו לידי ישוע…

ועוד…

איזה שיר שרתה לאלוהים לאחרונה?

איזה שיר תשיר היום לאלוהים?

מי שאין לו סיבה לשיר, זה עצוב. משמע שהוא עיוור לפועל אלוהים בחייו.

מי שאין לו סיבה לשיר משמע שהוא רחוק מאלוהים, מתמקד בעצמו במקום לכוון את ליבו אל גואלו, ישוע.

אנא, אל תישאר רחוק מאלוהים.

  1. מדוע החתומים נקראים בתולים? (פ. 4)

ישנה יותר מדרך אחת להבין את משמעות המילה "בתולים" בפסוק 4, ולכן עלינו להיות סבלניים איש כלפי רעהו בהבנה והפרשנות הזו.


א. הפרשנות המילולית:

הכוונה ש 144000 החתומים משניים עשר שבטי ישראל הם גברים שלא נישאו מעולם ולא קיימו יחסי מין עם אישה, ומבחינה רוחנית הם יראי אלוהים ונושעים.

ב. הפרשנות הסמלית: (לדעתי סבירה יותר במקרה הזה)

המילה בתולים מתייחסת לכך שאותם 144000 חתומים משניים עשר שבטי ישראל הם אנשים יראי אלוהים, נושעים, שאינם חוטאים בניאוף רוחני ולכן נראים בעיני אלוהים כבתולים מבחינה רוחנית. (ראה קור"ב יא 2: "מקנא אני לכם קנאת אלוהים, כי הארסתי אתכם לאיש אחד, למשיח, כדי להציגכם בתולה טהורה לפניו").
עלינו לזכור שמין במסגרת הנישואים אינו חטא ולכן אינו יכול להיחשב דופי בחיי משרת כלשהו.

האם יש איזכור בתנ"ך בו עם ישראל נקרא בתולה, לאחר שנושעו, וזאת למרות שבעברו העם חטא בכל חטאי הניאוף הרוחני?

כן!

מלכים-ב יט 21; ישעיה לז 22; ירמיה לא 21.

אלוהים מכנה את עם ישראל בתולה, לאחר ישועתה, וזאת למרות התיאורים המזוויעים של הניאוף הרוחני שהעם עשה בעבר.

לפיכך,

המילה "בתולים" בפסוק 4 מתייחס לעמידתם הטהורה באמונה של החתומים שבחרו להישמר נאמנים לישוע המשיח ונקיים מחטאי המוסר הירודים בתקופת הצרה, גם במחיר של סכנת חיים וסבל אישיים.

סיכום:

א. כנושע בדמו המכפר של ישוע, יש לי הביטחון שאני בצד המנצח.

אני בטוח שיום אחד בעתיד, אשיר ואהלל את אלוהים על הר ציון יחד עם 144000 החתומים והמקהלה השמיימית לצידו ולכבודו של האדון ישוע.

אלו הדוחים את ישוע, הדוחים את חסד אלוהים, לא יזכו לשיר יותר לעולמי עולמים, כי בשאול ובאגם האש לא תהיה להם כל סיבה לשיר.

האם אתה בטוח היכן תהיה כשישוע המשיח יחזור ארצה?

אם לא, אל תחכה למחר, אלא קרא בשם ישוע לכפרת חטאים היום.

  1. כאשר עיניך אל האדון, אתה ואת עדים לפועלו בחייכם בכל יום. את ואתה חווים תשובה לתפילותיכם ועזרה בכל דבר שבקשתם מאלוהים.

כך את ואתה חווים את אלוהים ומלאים בסיבות לשיר לאלוהים הלל בכל יום.

איזה שיר תשיר לאלוהים היום?

  1. האם האדון ודברו הם עמוד היסוד של חייך?

האם את ואתה מצליחים להישמר נקיים מחיי המוסר הירוד של העולם בו אתם חיים היום?

האם אלוהים יכנה אותך בתולה, ואותך בתול כשיבחן את מצב הלב שלך?

והכוונה לטוהר וקדושת ההליכה שלנו עם ישוע.

הבה נהיה כנים עם עצמנו ועם אלוהים. נחזור בתשובה כנה כדי שניקרא בתול ובתולה מבחינה רוחנית בעיני אלוהים.

חלק ב: כותרת השיעור – הסר כל בבל מליבך!

 

ב. הקריאה האחרונה של אלוהים לישועת חוטאים (פ. 6-13)

הבה נקרא את פסוקים 6-13:

6‏ רָאִיתִי מַלְאָךְ אַחֵר מְעוֹפֵף בְּאֶמְצַע הַשָּׁמַיִם, אֲשֶׁר לוֹ בְּשׂוֹרַת עוֹלָם לְבַשֵׂר לְיוֹשְׁבֵי הָאָרֶץ וּלְכָל אֻמָּה וְשֵׁבֶט וְלָשׁוֹן וְעַם, 7‏ וְהוּא קוֹרֵא בְּקוֹל גָּדוֹל: ”יִרְאוּ אֶת אֱלֹהִים וּתְנוּ לוֹ כָּבוֹד, כִּי בָּאָה עֵת מִשְׁפָּטוֹ. הִשְׁתַּחֲווּ לְעוֹשֵׂה הַשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ וְהַיָּם וּמַעַיְנוֹת הַמַּיִם.“

8‏וּמַלְאָךְ אַחֵר, שֵׁנִי, בָּא אַחֲרָיו וְאָמַר: ”נָפְלָה נָפְלָה בָּבֶל הַגְּדוֹלָה אֲשֶׁר הִשְׁקְתָה אֶת כָּל הַגּוֹיִם מִיֵּין חֲרוֹן תַּזְנוּתָהּ.“

9‏מַלְאָךְ אַחֵר, שְׁלִישִׁי, בָּא אַחֲרֵיהֶם וְקָרָא בְּקוֹל גָּדוֹל: ”כָּל הַמִּשְׁתַּחֲוֶה לַחַיָּה וּלְצַלְמָהּ וּמְקַבֵּל תָּו עַל מִצְחוֹ אוֹ עַל יָדוֹ, 10‏ גַּם הוּא יִשְׁתֶּה מִיֵּין חֲרוֹן אֱלֹהִים הַמָּזוּג בְּכוֹס זַעְמוֹ וְאֵינֶנּוּ מָהוּל; וִיעֻנֶּה בְּאֵשׁ וְגָפְרִית לִפְנֵי הַמַּלְאָכִים הַקְּדוֹשִׁים וְלִפְנֵי הַשֶׂה. 11‏ עֲשַׁן עִנּוּיָם יַעֲלֶה לְעוֹלְמֵי עוֹלָמִים וְלֹא תִּהְיֶה לָהֶם מְנוּחָה יוֹמָם וָלַיְלָה ־ לַמִּשְׁתַּחֲוִים לַחַיָּה וּלְצַלְמָהּ וּלְמִי שֶׁמְּקַבֵּל אֶת תַּו שְׁמָהּ.“

12‏בָּזֶה סַבְלָנוּתָם שֶׁל הַקְּדוֹשִׁים הַשּׁוֹמְרִים אֶת מִצְווֹת אֱלֹהִים וֶאֱמוּנַת יֵשׁוּעַ.

13‏ שָׁמַעְתִּי קוֹל מִן הַשָּׁמַיִם אוֹמֵר: ”כְּתֹב: ’אַשְׁרֵי הַמֵּתִים אֲשֶׁר מֵתִים בָּאָדוֹן מֵעַתָּה.‘“

”כֵּן!“, אוֹמֶרֶת הָרוּחַ, ”שֶׁיָּנוּחוּ מֵעֲמָלָם, כִּי מַעֲשֵׂיהֶם הוֹלְכִים אַחֲרֵיהֶם.“

  1. a. הבשורה מפי המלאך הראשון (פ. 6-7)
  2. מדוע המלאך מבשר באמצע השמים?
  3. האם "בשורת עולם" שונה מהבשורה הרגילה אותה אנו מבשרים?
  4. איזו אזהרה תהיה בפי המלאך? (פ. 7)
  5. b. הצהרת משפט ה' מפי המלאך השני (פ. 8)
  6. מה מיוחד בנפילת בבל? האם מדובר בבבל העיר או ברעיון סמלי?
  7. c. הבטחת העונש מפי המלאך השלישי (פ. 9-13)

אל תגיד: ומה עם אלא שלא ראו או שמעו?…

אחת מהשאלות הפופולאריות היא: איך אלוהים צדיק וקדוש יכול לשפוט אנשים שמעולם לא שמעו את הבשורה? שהרי רק על סמך שמיעת הבשורה וקבלתה באמונה אפשר להיוושע… (אל הרומים י 9-10; 14-17).

והנה מעבר לעדות על קיום אלוהים דרך הבריאה (תהילים י"ט), אלוהים מוכיח שהוא משתמש בדרכים יצירתיות שונות כדי לבטא את אהבתו לכלל יושבי תבל ולהנגיש את הבשורה לכולם.

ואיך אלוהים מנגיש את האזהרה הזו, הבשורה הזו לכלל יושבי תבל?

דרך פועלם של שלושה מלאכים:

  1. a. הבשורה מפי המלאך הראשון (פ. 6-7)

מלאך מעופף באמצע השמים ובפיו בשורת עולם.

למה הכוונה במילים "אמצע השמים" ומה מיוחד במיקום הזה?

"אמצע השמים" הינו המקום בשמיים בו השמש מגיעה לשיא זריחתה, אמצע היום.[1]

מדוע שהמלאך יזעק את בשורת העולם דווקא מאמצע השמים?

עלינו לזכור שהשטן ושדיו סולקו מהשמים, ומאמצע הצרה השטן ושדיו פעילים במרץ רק על פני תבל (התגלות יב 7-9, 19, ופרק יג).
ההתקפה על יראי אלוהים בתבל תהיה קשה ומרוכזת. לפיכך, הכרזת הבשורה מפי יראי אלוהים לכלל יושבי תבל תהיה מוגבלת.

לאור זאת, יש צורך בהכרזת הבשורה על ידי גורם שמיימי ומן השמיים ארצה. הבשורה הנשמעת מפיו של המלאך הזה מגיעה לאוזני כל מבלי שהשטן, צר-המשיח, נביא השקר וכל השדים של השטן יוכלו להפריע לו במילוי המשימה.

עד כה, יושבי תבל זכו לשמוע את העדות של הנושעים ואת העדות מפי שני העדים, וכעת הם זוכים לשמוע ולראות עדות על טבעית נוספת.

האם בשורת העולם שהמלאך מכריז שונה מבשורת הישועה שאנו מכריזים היום?

הבשורה מפי המלאך נקראת בשורת עולם מכיוון שבשורת הישועה של אלוהים האב דרך קורבן חייו של ישוע המשיח, בן האלוהים, היא בשורה נצחית שלעולם לא תשתנה.

זו בשורת סליחת החטאים של אלוהים לכל מי שמאמין שישוע המשיח הוא אלוהים הבן אשר לבש בשר, ובא לעולם ללא חטא, כדי למות כשה אלוהים, קורבן לכפרת החטאים שלנו. הוא מת על הצלב. נקבר, וקם לתחיה לאחר שלושה ימים, ואז עלה לשמיים ויושב לימין אלוהים האב.

למרות שנאתם את אלוהים ואת האדון ישוע, אלוהים ממשיך לזעוק דרך משרתיו לכולם:

אנא הפסיקו עם המרד והמרי נגד ישוע מלך העולם (תהילים ב).

אנא אל תכנעו לשטן ומשרתיו.

אנא יראו את זה שמסוגל להרוג את הנפש והגוף ולא את זה שמסוגל רק לפגוע בגוף (מתי י 28).

משפט אלוהים עומד בפתח וכעת הוא הרגע האחרון להשתחוות לאלוהים ולירוא את שמו.

פסוק 6 מציין שהבשורה – אזהרה תגיע לכל אומה, שבט ולשון.

משמע, שהבשורה מפי המלאך תהיה מובנת לכל אדם תחת כיפת השמים.

האדון ישוע המשיח אמר בבשורת מתי כד 14 "ובשורה זו של המלכות תוכרז בכל העולם לעדות לכל הגויים ואחרי כן יבוא הקץ."

הנה לנו,

מה שלא יספיקו לעשות המאמינים של תקופת הצרה, כולל 144000 החתומים מבני ישראל, ושני העדים, ישלים אלוהים בהכרזת בשורת העולם מפי שלושת המלאכים בשמים.

הבשורה הזו תושמע בכל שפה של כל עם, כדי שלא יהיה אדם אחד בתבל שיוכל לומר: לא שמעתי ולכן לא ידעתי.

שימו לב למסר שבתוך הבשורה: המלאך מציין את אלוהים כבורא הבריאה.

הנה גם בעתיד העדות של אלוהים בבריאה תהווה הוכחה לקיומו של אלוהים. תהילים יט וישעיה מ 21-31 יהיו אפקטיביים גם אז ולא רק היום. דבר אלוהים ראוי לכל עת.

יישום:
כמו ששני העדים העידו במרכז העיר ובגלוי, וכמו שהמלאך מכריז הבשורה באמצע השמים, כך גם עלינו להכריז את הבשורה בגלוי ולא בהיחבא. בבירור ולא רק ברמזים. בחכמה, ענווה ואהבה.

האם את ואתה מנצלים את החופש היחסי שלנו היום כדי לבשר את בשורת הישועה? האם החיים סביבך זוכים לדעת במה אתה מאמין?

איזו אזהרה תהיה בפי המלאך? (פ. 7)

"יראו את אלוהים ותנו לו כבוד, כי באה עת משפטו".

מדוע שהמלאך יאמר זאת? למי יושבי תבל העניקו כבוד?

הם כיבדו את מצוותיו של צר-המשיח ונביא השקר. הם השתחוו לצלם החיה בהאמינם שהוא המשיח, גואלם, מקור שלומם.

הם האמינו שנביא השקר הוא נביא אמת – אליהו הנביא שהובטח מפי הנביא מלאכי… הם נתנו כבוד לאלילים ושקרים ולא לאלוהים.

יישום לקחים:
איך יראת אלוהים צריכה להתבטא בחייך?

יראת אלוהים אינה פחד מאלוהים!

יראת אלוהים זה הכבוד שיש לאדם המאמין בקיומו של אלוהים המתואר בתנ"ך ובברית החדשה.

יראת אלוהים מתבטאת בציות מהיר למצוות אלוהים שבדברו (ישעיה ס"ו 2).
יראת אלוהים מתבטאת בחיים התואמים את אופיו ורצונו של אלוהים מתוך אהבה והקרבה לאלוהים שמסר את בנו ישוע המשיח, כקורבן כפרת החטאים שלי (ישעיה ס"ו 2).

יראת אלוהים אינה דבר שאפשר להסתיר. יראת אלוהים נראית ונשמעת דרך דבריך לסובבים אותך… דרך יחסך לאישתך, לילדיך, לעמיתים בעבודה, לשכניך.

האם אלו המכירים אותך מעידים שאת/ה ירא אלוהים?

את מי את/ה מכבד בחייך? במחשבותיך? בכספך וזמנך?

  1. b. הצהרת משפט ה' מפי המלאך השני (פ. 8)

8‏וּמַלְאָךְ אַחֵר, שֵׁנִי, בָּא אַחֲרָיו וְאָמַר: ”נָפְלָה נָפְלָה בָּבֶל הַגְּדוֹלָה אֲשֶׁר הִשְׁקְתָה אֶת כָּל הַגּוֹיִם מִיֵּין חֲרוֹן תַּזְנוּתָהּ.“

יוחנן רואה מלאך שני וזה אינו מכריז מסר של בשורה אלא מסר של משפט.

המסקנה המתבקשת היא שהמסר של המלאך הראשון נדחה על ידי רוב יושבי תבל.

תגובת רוב יושבי תבל לא הפתיע את אלוהים. אלוהים ממשיך להכריז מסר של חזרה בתשובה כל עוד נשארים בתבל אלו שאלוהים יעד לישועה.

הכרזת הבשורה והענקת פתח לחזרה בתשובה היא הוכחה לחסדו הרב של אלוהים עבור בני אדם חוטאים.

אלו שממשיכים לדחות את הבשורה רק מצדיקים את העונש העתיד לבוא עליהם.

מה מיוחד בשם בבל? האם הכוונה כאן לעיר בבל הספציפית או רעיון כללי?

בבל מוזכרת לראשונה בספר בראשית י' 10.

יושבי תבל בחרו לנתק את אלוהים מחייהם.

במקום להתרבות ולמלא את הארץ (בראשית א 28), הם השתקעו במקום אחד הנוח להם – בקעה בארץ שנער (י"א 1-9).

שם הם בנו מגדל כדי לעשות לעצמם שם – דת חדשה, ושם הם בנו עיר כדי לספק את כלכלתם.

מאז, הביטוי "עיר ומגדל" (מגדל וחומה בצורה), הפך להיות סמל של מרידה נגד אלוהים (ישעיה ב' 15; צפניה א' 16).

נראה שבעתיד, תחת שלטונו של צר-המשיח ונביא השקר, יושבי תבל ישברו שיא חדש של הטעות המרה שעשו אבותינו לפני כששת אלפים שנים.

ואיך אלוהים פרע את המרידה ההיא בבבל?

אלוהים ירד משמים ארצה ובלל את שפתם. מאז התפזרו יושבי תבל לכלל היבשות (בראשית י"א 5-8).

ואיך עתיד אלוהים להעניש את מקימי "מגדל בבל" החדש בעתיד?

איך אלוהים עתיד להסיר את הבבל החדשה – העיר, המתוארת בפרקים יז-יט?

איך אלוהים עתיד להרוס את מגדל-בבל שכל אויבי המשיח ישוע בונים בליבם?

כמו שאלוהים הבן ירד ארצה כדי לבלול את שפתם של יושבי תבל (בראשית י"א 5-7), כך עתיד אלוהים הבן, ישוע המשיח לרדת משמים ארצה עם צבאות אלוהים ולהשמיד את כל הדוחים את ישועת אלוהים ומורדים בו במצח נחושה.

בקרב האחרון בסיום צרת יעקב, יהרוס אלוהים דרך רעידות אדמה, מגיפות ועונשים מגוונים את כל מה שבנו בני אדם כסמלים המתריסים נגד ישוע, בין אם באופן פיזי ובין אם באופן רוחני בליבם.

ערים שלמות ותשתיות רבות וגם בני אדם יאבדו בקרב המיותר הזה נגד משיח אלוהים.

רבותי, לא מדובר בהענשת עולם תמים שלא ידע מימינו או שמאלו, אלא עולם שלם שבחר ביודעין להתמסר לתאווה, זנות רוחנית וסיפוק צרכים זול וחסר מוסר. עולם שלם אשר בחר להתעלם מכל האזהרות הברורות בכתבי הקודש ומתמיד לבנות בבל חדשה בעולם ובליבו.

יישום:

האם מישהו או משהו אחר בחייך תופס את מקומו של אלוהים?

האם הסטת את בטחונך מאלוהים לבטחון בכוחך וחכמתך?

האם חייך מונחים על פי הרגשתך ותאוותך ולא על פי דבר אלוהים הריבוני?

האם בנית "מגדל בבל" בליבך?

אם כן, אנא הסר בבל מליבך. חזור בתשובה כנה כדי לחוות את ברכת אלוהים עוד היום.

  1. c. הבטחת העונש מפי המלאך השלישי (פ. 9-13)

9‏מַלְאָךְ אַחֵר, שְׁלִישִׁי, בָּא אַחֲרֵיהֶם וְקָרָא בְּקוֹל גָּדוֹל: ”כָּל הַמִּשְׁתַּחֲוֶה לַחַיָּה וּלְצַלְמָהּ וּמְקַבֵּל תָּו עַל מִצְחוֹ אוֹ עַל יָדוֹ, 10‏ גַּם הוּא יִשְׁתֶּה מִיֵּין חֲרוֹן אֱלֹהִים הַמָּזוּג בְּכוֹס זַעְמוֹ וְאֵינֶנּוּ מָהוּל; וִיעֻנֶּה בְּאֵשׁ וְגָפְרִית לִפְנֵי הַמַּלְאָכִים הַקְּדוֹשִׁים וְלִפְנֵי הַשֶׂה. 11‏ עֲשַׁן עִנּוּיָם יַעֲלֶה לְעוֹלְמֵי עוֹלָמִים וְלֹא תִּהְיֶה לָהֶם מְנוּחָה יוֹמָם וָלַיְלָה ־ לַמִּשְׁתַּחֲוִים לַחַיָּה וּלְצַלְמָהּ וּלְמִי שֶׁמְּקַבֵּל אֶת תַּו שְׁמָהּ.“

12‏בָּזֶה סַבְלָנוּתָם שֶׁל הַקְּדוֹשִׁים הַשּׁוֹמְרִים אֶת מִצְווֹת אֱלֹהִים וֶאֱמוּנַת יֵשׁוּעַ.

13‏ שָׁמַעְתִּי קוֹל מִן הַשָּׁמַיִם אוֹמֵר: ”כְּתֹב: ’אַשְׁרֵי הַמֵּתִים אֲשֶׁר מֵתִים בָּאָדוֹן מֵעַתָּה.‘“

”כֵּן!“, אוֹמֶרֶת הָרוּחַ, ”שֶׁיָּנוּחוּ מֵעֲמָלָם, כִּי מַעֲשֵׂיהֶם הוֹלְכִים אַחֲרֵיהֶם.“

תיאור פועלו של המלאך השלישי כולל אזהרה חמורה לנכנעים ומשתחווים לצר-המשיח, ובאותה נשימה, גם עידוד, נחמה וחיזוק לאלו המתמידים לאחוז באמונתם בישוע ומשלמים על כך בחייהם.

א. האזהרה: פסוקים 9-11

פעמים רבות שמעתי אנשים מאשימים את אלוהים בחוסר הוגנות בכל הקשור למשפט בני האדם.

ומה טענתם הנצחית?

"מה לגבי אלו שלא שמעו? שאינם יודעים לקרא? שאינם יכולים לשמוע?"

ובכן, לאורך כתבי הקודש אלוהים משתמש בכל אמצעי כדי להודיע ולהכריז על קיומו ורצונו (ראה אל הרומים פרק א; מזמור י"ט; ספר משלי ח).

לאורך כל הכתובים אלוהים מוכיח שבחסדו הוא מגיע לכל אוזן, עין ולב של כל אדם.

וכאשר אותו אדם אינו בעל יכולת החלטה או בחירה, עלינו לסמוך על אלוהים שבחסדו וריבונותו הוא פועל בצדק מוחלט כך שלא נמצאת נפש אחת בשאול שלא בצדק.

ומה האזהרה?

”כָּל הַמִּשְׁתַּחֲוֶה לַחַיָּה וּלְצַלְמָהּ וּמְקַבֵּל תָּו עַל מִצְחוֹ אוֹ עַל יָדוֹ, 10‏ גַּם הוּא יִשְׁתֶּה מִיֵּין חֲרוֹן אֱלֹהִים הַמָּזוּג בְּכוֹס זַעְמוֹ וְאֵינֶנּוּ מָהוּל; וִיעֻנֶּה בְּאֵשׁ וְגָפְרִית לִפְנֵי הַמַּלְאָכִים הַקְּדוֹשִׁים וְלִפְנֵי הַשֶׂה. 11‏ עֲשַׁן עִנּוּיָם יַעֲלֶה לְעוֹלְמֵי עוֹלָמִים וְלֹא תִּהְיֶה לָהֶם מְנוּחָה יוֹמָם וָלַיְלָה ־ לַמִּשְׁתַּחֲוִים לַחַיָּה וּלְצַלְמָהּ וּלְמִי שֶׁמְּקַבֵּל אֶת תַּו שְׁמָהּ.“

כבר במתן התורה בהר סיני אלוהים הזהיר את עמו ודרכם את כלל יושבי תבל שהשתחוויה ראויה היא רק לאלוהים ולא לאחר. כל סטייה כמוה כעבודת אלילים ומרידה ביהוה (שמות כ).

קבלת התו מצר-המשיח מהווה אישור שהאדם מתכחש לישוע ומקבל את צר-המשיח כמשיח האמת. (ראה פרק י"ג 15).

רבותי, הבה לא נקל ראש במבחן הקשה שבני האדם יחוו באותה עת.

צר-המשיח יהרוג בקלות דעת רבה את כל מי שלא ייכנע לו וייתפס על ידו.

מבחן הנאמנות לאלוהים באותה עת יהיה קשה מנשוא.

האזהרה גם כוללת תיאור העונש החמור שיימשך לנצח נצחים.

עד כמה שאולי לא נוח לשמוע את זה, האזהרה החמורה היא גם עידוד לשומעים לבל יכנעו לצר-המשיח.

ראו את העונש החמור. עדיף למות על קידוש השם ולהגיע לנוכחות אלוהים מאשר להיכנע לשטן ולבלות את הנצח באגם האש…

אך מעל הכל עדיף כבר היום להיחתם ברוח הקודש בשם ישוע, כדי שתהיה בחברת הקהילה, כלת המשיח שתילקח השמיימה לפגוש את האדון ישוע לפני תחילת הצרה.

ב. עידוד, נחמה וחיזוק לנושעים: פסוקים 12-13.

12‏בָּזֶה סַבְלָנוּתָם שֶׁל הַקְּדוֹשִׁים הַשּׁוֹמְרִים אֶת מִצְווֹת אֱלֹהִים וֶאֱמוּנַת יֵשׁוּעַ.

13‏ שָׁמַעְתִּי קוֹל מִן הַשָּׁמַיִם אוֹמֵר: ”כְּתֹב: ’אַשְׁרֵי הַמֵּתִים אֲשֶׁר מֵתִים בָּאָדוֹן מֵעַתָּה.‘“

”כֵּן!“, אוֹמֶרֶת הָרוּחַ, ”שֶׁיָּנוּחוּ מֵעֲמָלָם, כִּי מַעֲשֵׂיהֶם הוֹלְכִים אַחֲרֵיהֶם.“

שימו לב למילות העידוד.

העידוד אינו מבטיח שהנאמנים לישוע יינצלו מצפורניו של צר-המשיח. העידוד מתבסס על ההבטחה של החיים לצד אלוהים לאחר המוות.

מכאן, העידוד הזה רלוונטי ואמיתי רק לבעלי האמונה האמיתית והבוטחת בישוע ובדבר אלוהים.

הבה נזכור את הכתוב בשניה לפטרוס ב 19: "אשר נתאשר לנו ביתר תוקף דבר הנבואה, ותיטיבו לעשות בשימכם לב אליו כאל נר מאיר במקום אופל, עד כי יבקע אור היום ויזרח כוכב הנוגה בלבבכם."

מי שמאמין שדבר אלוהים חי ואמת, נהנה מעידוד ותקווה לאורך כל חייו ולא רק לאחר מותו.

לקדושים מובטח לנוח מעמלם.

מה היה העמל?

עמל הינה מילה המציינת עומס וכובד במהלך העשייה.

ובהקשר, העמל מתייחס לסבל ולמחיר הכבד של עשיית רצון אלוהים באווירה וחברה הפוגעת בחיי אלו הנאמנים לדבר ישוע.

אך, לקדושים גם מובטח שינוחו מעמלם.

למה הכוונה? לאיזו מנוחה מתייחס הכתוב?

החיים לצד אלוהים הם מנוחה. לא מדובר בבטלה, אלא במנוחה.

מה כוונת המילה מנוחה?

משמע שאותם קדושים ימלאו את חייהם בעשיית רצון אלוהים בקדושה, טוהר ושלמות, ללא רדיפה, ללא כל שמץ של חטא או רצון אדם הסוטה מרצון אלוהים כשהם חיים במלכות אלוהים (מתי י"א 28-30).

מדוע?

כי במלכות אלוהים הנצחית לא יהיה יותר חטא ולא השפעה של חטא.

כי לקדושים יינתן גוף חדש שאינו מסוגל לחטוא ואינו סובל מקללת החטא.

רוח אלוהים אומר בפסוק 13: "…”כֵּן!“, אוֹמֶרֶת הָרוּחַ, ”שֶׁיָּנוּחוּ מֵעֲמָלָם, כִּי מַעֲשֵׂיהֶם הוֹלְכִים אַחֲרֵיהֶם.“

רבותי, המעשים שלנו ודברינו מעידים על הלך מחשבתנו ומוקד ליבנו (יעקב ג 1-12). מי שפועל את רצון אלוהים באמונה ואהבה, ידע לו שאלוהים אינו מתעלם ממעשיו, כי אלו מעידים על אמונתו ובטחונו באלוהים (יעקב ב 26). ביום בו כל אחד מאיתנו יעמוד מול ישוע במשפט המשיח, כל מעשינו ומחשבותינו יעמדו למבחן טוהר וקדושה (קור"א ה' 10-15; קור"ב ה 10).
האם אתה ואת מוכנים ליום הזה?

על מי ועל מה מעידים מעשיך?

סיכום חלק ב:

  1. הפצת הבשורה בשם ישוע היא הוכחה לאהבת אלוהים את בני האדם, שהרי רק באמונה בישוע יש סליחת חטאים וחיי עולם.

אלוהים מאפשר את הבשורה בכל דרך ואמצעי, גם דרך מלאך באמצע השמים  כדי שאף אדם לא יוכל לומר: לא ידעתי, לא שמעתי.

האם את ואתה מנצלים את החופש היחסי שלנו היום כדי לבשר את בשורת הישועה? האם החיים סביבך זוכים לדעת במה אתה מאמין?

  1. אלוהים מבטיח להרוס כל "מגדל בבל", הכוונה לכל ניסיון להסיר את אלוהים כאדון וריבון בחייך.

האם בנית "מגדל בבל" בליבך?

אם כן, אנא הסר כל בבל מליבך!

  1. חיי חסידות אינם הבטחה לחיי נוחות, חוסר סבל או חוסר אתגרים. אדרבה, הסבל והרדיפה מובטחים לאלו החיים בחסידות (טימ"ב ג 12).

יחד עם זאת אלו המתמידים לחיות על פי רצון אלוהים גם מול רדיפה, יודעים שמנוחת אלוהים מחכה להם לנצח נצחים.

האם את ואתה בטוחים שיש לכם חלק בחיי המנוחה במלכות אלוהים?

אם לא, אז קראו בשם ישוע לסליחת חטאים ולישועה כבר כעת.

חלק ג: י"ד 14-20 – הקציר הגדול – השמדת אויבי ישוע המשיח לפני חזרתו ארצה (14-20).

כותרת השיעור: כוחה של תפילה

הגענו לאירוע השלישי הגדול המפורט בפרק י"ד. הקציר הגדול.
בעוד המלאך השלישי הזהיר מן העונש העתיד לבוא על אלו המתכחשים לישוע ומשתחווים לצר-המשיח כאילו היה אל, בפסוקים 14-20 החלה ההוצאה לפועל של משפט אלוהים.
הפסוקים מתארים באופן קיצוני את הרג כל מתנגדי המשיח ישוע בסמוך לחזרתו של האדון ישוע ארצה להקים מלכותו. התיאור הקשה כבר נאמר מפי הנביא ישעיה בפרק נ"ב 15 וגם מפי האדון ישוע במשלי המלכות בספר בשורת מתי יג 36-43, 49-50.[2]

 

הבה נקרא את פסוקים 14-20:

14 רָאִיתִי וְהִנֵּה עָנָן לָבָן וְעַל הֶעָנָן יוֹשֵׁב כִּדְמוּת בֶּן אָדָם; עֲטֶרֶת זָהָב עַל רֹאשׁוֹ וּמַגָּל חַד בְּיָדוֹ. 15‏ וּמַלְאָךְ אַחֵר יָצָא מִן הַהֵיכָל, קוֹרֵא בְּקוֹל גָּדוֹל אֶל הַיּוֹשֵׁב עַל הֶעָנָן: ”שְׁלַח אֶת מַגָּלְךָ וּקְצֹר, כִּי בָּאָה הַשָּׁעָה לִקְצֹר, כִּי יָבֵשׁ קְצִיר הָאָרֶץ.“ 16‏ הֵטִיל הַיּוֹשֵׁב עַל הֶעָנָן אֶת מַגָּלוֹ עַל הָאָרֶץ וְהָאָרֶץ נִקְצְרָה. 17‏ וּמַלְאָךְ אַחֵר יָצָא מִן הַהֵיכָל אֲשֶׁר בַּשָּׁמַיִם וְגַם לוֹ מַגָּל חַד. 18‏ מַלְאָךְ אַחֵר, אֲשֶׁר לוֹ הַשִּׁלְטוֹן עַל הָאֵשׁ, יָצָא מִן הַמִּזְבֵּחַ וּבְקוֹל גָּדוֹל קָרָא אֶל הָאוֹחֵז אֶת הַמַּגָּל הַחַד וְאָמַר: ”שְׁלַח אֶת מַגָּלְךָ הַחַד וּבְצֹר אֶת אֶשְׁכְּלוֹת גֶּפֶן הָאָרֶץ, כִּי בָּשְׁלוּ עֲנָבֶיהָ.“ 19‏ הֵטִיל הַמַּלְאָךְ אֶת מַגָּלוֹ אֶל הָאָרֶץ, בָּצַר אֶת גֶּפֶן הָאָרֶץ וְהִשְׁלִיךְ אֶל הַגַּת הַגְּדוֹלָה שֶׁל חֲרוֹן הָאֱלֹהִים. 20‏ הַגַּת נִדְרְכָה מִחוּץ לָעִיר וְהַדָּם יָצָא מִן הַגַּת עַד רִסְנֵי הַסּוּסִים לְמֶרְחָק שֶׁל שְׁלֹשׁ מֵאוֹת קִילוֹמֶטֶר.

דבר ראשון, הבה נבין שהפסוקים הללו מהווים תשובה לתפילת הקדושים מפרק ו' 9 שזעקו לאלוהים: עד מתי ה' לא תשפוט ותנקום את דמינו מיושבי הארץ?

אז הנה אלוהים עונה.

התיאור המחריד של השמדת אויבי אלוהים גם נועד לעודד את בני האדם להעדיף להישאר נאמנים לישוע גם במחיר חייהם פה בארץ. לנאמנים מובטח לחיות לנצח עם אלוהים.

אנשים רבים זוכרים את ישוע כקורבן תמים הנותן את הלחי השניה לכל המכה אותו. הפסוקים הללו מצטרפים לפסוקים אחרים בהם ישוע מתואר כאריה יהודה, מלך צדיק שעתיד לשפוט בחומרה וללא מורא את כל הדוחים אותו ומבזים את שמו (ישעיה כב 21-23; ס"ג 1-6; יואל א 1 – ד 15; מתי י 15, יא 22,24; יב 36, 41-42; יוחנן ה 28-29).

פסוקים 14-20 מתארים את זעם אלוהים על מתנגדיו בשני תיאורים כלליים הקשורים לעונות חקלאיות: קציר תבואה (פ. 14-16) ובציר הגפן (פ. 17-20).

מדוע שיוחנן יתאר את זעם אלוהים על אויביו בשני תיאורים?

בכתבי הקודש ישנם שני תיאורים מרכזיים של זעם אלוהים על הרשעים באחרית הימים. בציר גפן כפי שמתואר על ידי ישעיה הנביא בפרק ס"ג 1-6 וקציר תבואה כפי שמתואר במשלי ישוע בבשורת מתי י"ג.
שני האירועים חופפים.

הנביא יואל בפרק ד 12-15 משתמש בשני התיאורים – קציר תבואה ובציר גפן בנשימה אחת כדי לתאר את זעם ה' שעתיד לבוא על יושבי תבל באחרית הימים:

יואל ד 12-15:

12 יֵע֙וֹרוּ֙ וְיַעֲל֣וּ הַגּוֹיִ֔ם אֶל־עֵ֖מֶק יְהֽוֹשָׁפָ֑ט כִּ֣י שָׁ֗ם אֵשֵׁ֛ב לִשְׁפֹּ֥ט אֶת־כָּל־הַגּוֹיִ֖ם מִסָּבִֽיב׃ 13‏ שִׁלְח֣וּ מַגָּ֔ל כִּ֥י בָשַׁ֖ל קָצִ֑יר בֹּ֤אֽוּ רְדוּ֙ כִּֽי־מָ֣לְאָה גַּ֔ת הֵשִׁ֙יקוּ֙ הַיְקָבִ֔ים כִּ֥י רַבָּ֖ה רָעָתָֽם׃ 14‏ הֲמוֹנִ֣ים הֲמוֹנִ֔ים בְּעֵ֖מֶק הֶֽחָר֑וּץ כִּ֤י קָרוֹב֙ י֣וֹם יְהוָ֔ה בְּעֵ֖מֶק הֶחָרֽוּץ׃ 15‏ שֶׁ֥מֶשׁ וְיָרֵ֖חַ קָדָ֑רוּ וְכוֹכָבִ֖ים אָסְפ֥וּ נָגְהָֽם׃

התיאור הכפול נועד מצד אחד לציין חשיבות הנובעת מחזרה על הנתונים ומצד שני ללמדנו לקשר את האירוע מהתנ"ך לאותו אירוע בצרה הגדולה.

ג. קציר הגדול – השמדת אויבי ישוע המשיח לפני חזרתו ארצה (14-20).
         1. קציר הארץ (פ. 14-16)

  1. בציר הגפן (פ. 17-20).
  1. קציר הארץ (פ. 14-16)

הבה נקרא את פרק י"ד פסוקים 14-16:

14 רָאִיתִי וְהִנֵּה עָנָן לָבָן וְעַל הֶעָנָן יוֹשֵׁב כִּדְמוּת בֶּן אָדָם; עֲטֶרֶת זָהָב עַל רֹאשׁוֹ וּמַגָּל חַד בְּיָדוֹ. 15‏ וּמַלְאָךְ אַחֵר יָצָא מִן הַהֵיכָל, קוֹרֵא בְּקוֹל גָּדוֹל אֶל הַיּוֹשֵׁב עַל הֶעָנָן: ”שְׁלַח אֶת מַגָּלְךָ וּקְצֹר, כִּי בָּאָה הַשָּׁעָה לִקְצֹר, כִּי יָבֵשׁ קְצִיר הָאָרֶץ.“ 16‏ הֵטִיל הַיּוֹשֵׁב עַל הֶעָנָן אֶת מַגָּלוֹ עַל הָאָרֶץ וְהָאָרֶץ נִקְצְרָה.

מהי זהות היושב על הענן הלבן?

על מנת לקבוע בוודאות את זהות הדמות, עלינו להשוות את התיאור לכתוב בספר דניאל ז 13-14.[3]

13 "רואה הייתי בחזיונות לילה, והנה עם ענני השמים בא אחד הדומה לבן אדם, ועד עתיק הימים הגיע והובא לפניו. 14 שלטון וכבוד ומלכות ניתנו לו, וכל העמים, האומות והשלטונות עבדו לו. שלטונו שלטון עולם שלא יסור וממלכתו לא תיכלה."

היושב על הענן הלבן הנראה כבן אדם עם עטרת על ראשו ומגל חד בידו הוא ישוע המשיח ולא אחר. האדון ישוע המשיח שייך את הפסוקים הללו לעצמו כשענה לכוהן הגדול קייפא וכך הדגיש את זהותו כאלוהים (מתי כ"ו 63-66). לאור עדותו של ישוע קבע קייפא שישוע כופר, כי ישוע שם עצמו לאלוהים.
כשלון ההנהגה הרוחנית הוביל את עם ישראל לחורבן ולשמד רב מאז ועד היום.

האדון ישוע יושב על ענן לבן ועל ראשו עטרת.

ענן לבן לאור המקומות האחרים בכתובים, מציין את מלכותו וכבודו של האדון ישוע (התגלות א 7; מתי יז 5; כד 30; כו 64; מע"ש א 9). הרי לאור הכתוב בדניאל ב ו-ז, ישוע הוא האחד אשר מפיל ורומס את כל מלכויות הגויים בשובו ארצה להקים את מלכותו.
איזה שינוי… כאשר האדון ישוע בא לעולם כדי למות כשה אלוהים, לא היה לו מקום להניח את ראשו (מתי ח 20), אך בשובו, כל העולם שייך לו.

עטרת: στέφανον על ראש המשיח עטרת ולא כתר. ומה ההבדל? בעוד כתר יושב על ראש המלך כמציין מלכות (התגלות יט 12), עטרת מציינת מנצח במלחמה או תחרות (התגלות ב 10; קור"א ט 25; תסל"א ב 19; טימ"ב ד 8; יעקב א 12; פטר"א ה 4).[4] ואכן בהקשר הנוכחי המשיח ישוע בא כלוחם מנצח (מתי כד 30).

ביד המשיח מגל. המגל הינו כלי לקציר תבואה, חיטה ושעורה. מגל חד חותך באיוושה אחת אלומת תבואה. הדגש על משפט מהיר ובלתי מתפשר.

בפסוק 15 כתוב שמלאך אחר יצא מן ההיכל, וקורא בקול גדול למשיח ישוע: "שלח את מגלך וקצור, כי באה השעה לקצור, כי יבש קציר הארץ." בעקבות הוראת המלאך, המשיח ישוע הניף המגל וקצר את הארץ.

כאמור, שלושת המלאכים הראשונים הזהירו מפני המשפט הקרב, אך הרביעי כבר הורה על ההוצאה לפועל.

המלאך יוצא מן ההיכל, ללמדנו שהצו החל מכיסא אלוהים. המילים מפי המלאך הם המילים שנאמרו לו מאת אלוהים האב שכעת נאמרות למשיח ישוע, הבן.[5]

אלוהים האב החליט שהגיע הזמן לשפוט את אויביו, ובאותו הרגע הניף אלוהים הבן את מגלו ומשפט אלוהים הנחרץ נחת על יושבי הארץ, בעלי תו המשיח ורודפי הקדושים (יוחנן ה 22, 27; מע"ש י 42; יז 31).

לאלו כבר לא ניתן לחזור בתשובה. הם הגיעו לנקודת אל חזור אשר שם חיכה להם משפט אלוהים הסופי. מנקודה זו, הם ישהו בריחוק נצחי מאלוהים לעולמי עד.

משפט אלוהים בפסוק 16 מתואר במילים בודדות, אך התיאור הצבעוני והמחריד מפורט בפרק ט"ז.

קציר הארץ מתבטא בהרס גלובלי של הטבע ותשתית החיים בארץ.

אל לקורא לחשוב שמילים בודדות כמו: הניף המגל וקצר הארץ, הינן מלים זולות ומקלות. מדובר בהרס העולם כפי שאנו מכירים היום.

החכם ירוץ לזרועות ישוע ויתחנן לסליחה וכפרת חטאים.

 

שאילתה: בבשורת מתי יג 24-30, 36-43 נאמר שבקציר שיתרחש בסמיכות לחזרתו של האדון ישוע, גם החיטה תיקצר אך תיאסף לאסם. הזונים לעומת זאת יאספו לשריפה.

הדגש בפרק יד 14-16 הינו המשפט על הרשעים "הזונים". אכן, באותה עת אלוהים ישמור על הנבחרים ויכניסם למלכותו, אך תיאור העונש וזעם אלוהים שמור לדוחי המשיח.[6]  ראה פירוט מקביל בפרק יט פסוקים 11-21.

  1. בציר הגפן (פ. 17-20).

הבה נקרא את פרק י"ד פסוקים 17-20:

17‏ וּמַלְאָךְ אַחֵר יָצָא מִן הַהֵיכָל אֲשֶׁר בַּשָּׁמַיִם וְגַם לוֹ מַגָּל חַד. 18‏ מַלְאָךְ אַחֵר, אֲשֶׁר לוֹ הַשִּׁלְטוֹן עַל הָאֵשׁ, יָצָא מִן הַמִּזְבֵּחַ וּבְקוֹל גָּדוֹל קָרָא אֶל הָאוֹחֵז אֶת הַמַּגָּל הַחַד וְאָמַר: ”שְׁלַח אֶת מַגָּלְךָ הַחַד וּבְצֹר אֶת אֶשְׁכְּלוֹת גֶּפֶן הָאָרֶץ, כִּי בָּשְׁלוּ עֲנָבֶיהָ.“ 19‏ הֵטִיל הַמַּלְאָךְ אֶת מַגָּלוֹ אֶל הָאָרֶץ, בָּצַר אֶת גֶּפֶן הָאָרֶץ וְהִשְׁלִיךְ אֶל הַגַּת הַגְּדוֹלָה שֶׁל חֲרוֹן הָאֱלֹהִים. 20‏ הַגַּת נִדְרְכָה מִחוּץ לָעִיר וְהַדָּם יָצָא מִן הַגַּת עַד רִסְנֵי הַסּוּסִים לְמֶרְחָק שֶׁל שְׁלֹשׁ מֵאוֹת קִילוֹמֶטֶר.

 

דבר ראשון, חשוב למקם כרונולוגית את האירוע הנקרא בציר הענבים. בציר הענבים הינו האירוע המסתיים בהר מגידון בו המשיח ישוע מכה את כל האוייבים העולים לארץ למערכה האחרונה נגדו. דמם ניגר כנהר לאורך כשלוש מאות קילומטרים, ממגידו ועד בצרה שבאדום (י"ד 20; ט"ז 16). [7] אין מדובר במכות של קערות הזעם.

ישעיה הנביא מציין את אותו האירוע בפרק ס"ג 1-6, וכן בפסוק אחד מצומצם בפרק נ"ב 15.

בפסוק 17 נאמר שהמלאך יצא מן ההיכל ולו מגל חד. התיאור מבהיר לכולנו שכל מכה הניחתת על יושבי תבל יוצאת משולחנו של אלוהים. כל אירוע של משפט נובע מאלוהים ולא משום גורם אחר, גדול שיהיה.

חשוב לכולנו להפנים שאלוהים עומד מאחורי כל משפט על יושבי הארץ.

מסיבה זו, אלוהים הוא גם הכתובת לבקשת סליחה וכפרת חטאים.

ישנה כתובת אחת לסליחה – אלוהים האב דרך דמו המכפר של הבן ישוע.

בפסוק 18 מתואר מלאך אחר אשר לו השלטון על האש. המלאך הזה מצווה על המלאך עם המגל להתחיל בבציר אשכולות הגפן, זאת אומרת, להשליך את כל אויבי אלוהים לגת חרון אלוהים.

מה מיוחד בעובדה שאותו מלאך יוצא מהמזבח שבהיכל אלוהים?

המזבח הזה מוזכר בפרק ו 9-11:

"כאשר פתח את החותם החמישי ראיתי מתחת למזבח את נפשות הטבוחים על דבר האלוהים ועל העדות שהחזיקו בה. והם צעקו בקול גדול: "עד מתי, אדוני הקדוש והאמיתי, לא תשפוט ותנקום את דמינו מיושבי הארץ?" לכל אחד מהם ניתנה גלימה לבנה ונאמר להם לנוח עוד זמן מעט, עד שימלא גם מספר חבריהם העבדים ואחיהם העתידים להרג כמוהם."

מתברר שאלוהים החליט שהגיע הזמן למלא את בקשתם המוצדקת של הקדושים אשר נטבחו בעבור נאמנותם לישוע.

תפילות הקדושים כמוהם כקטורת רצויה וראויה בעיני אלוהים (ח 3-5).

ההשלכות של הפסוקים הללו מרחיקות לכת.

יש לנו הבטחון שהתפילות הראויות שלנו אכן מגיעות לאוזניו של אלוהים ומובטח לנו שאלוהים יענה לבקשות בעת המושלמת בעיניו.

כאשר אנו חיים על פי רצון אלוהים ומבקשים על פי רצונו ולמען כבודו, מובטח לנו שאלוהים יענה וימלא בקשותנו בתזמון המושלם (תהילים ל"ז 3-5).

כמה פעמים התפללנו והרגשנו שהתפילה אינה עוברת את התקרה?

לי זה קרה פעמים רבות.

הפסוקים הללו מעודדים אותי לחיות בקדושה ולהתמיד בתפילה (תסל"א ה 17). אני בטוח שאלוהים יענה לי! אך זה יהיה בזמן הנכון ואז אלוהים יתן את התשובה הראויה.

מה יתרחש בארץ ישראל לאחר שהמלאך ישלח את מגלו ויכה באויבי אלוהים שהתאספו לקרב האחרון נגד אלוהים?

כל אויבי אלוהים ששרדו את שבעת קערות הזעם המתוארות בפרק ט"ז, עתידים להתאסף למערכה האחרונה נגד אלוהים בהר מגידו.

השמדתם תהיה כה החלטית, ממש כמו דריכה על ענבים בגת כך שכל המיץ ניתז לכל עבר. כך בדיוק מתאר הנביא ישעיה את אותו אירוע בפרק ס"ג 1-6, הנביא זכריה בפרק י"ד 1-4 והנביא דניאל בפרק י"א 45.

דם אויבי אלוהים יזרום כנהר לאורך 300 קילומטר, ממגידו ועד בצרה באדום אשר בשטח מדינת ירדן, ובגובה רסן הסוס, כמטר ועשרה. תיאור מקביל נמצא גם בפרק י"ט 11-21.

הפסוקים מבהירים לנו שהקרב של האדון ישוע נגד אוייביו לא יארך זמן רק אלא יהיה דבר מיידי וקצר.

שום יציר נברא אינו יכול להתמודד מול הבורא אשר פועל ועושה על סמך דברו, ואינו זקוק לכלי מלחמה כדי להסיר את אוייביו.

הפסוקים הללו יחד עם רבים אחרים המתארים באופן ציורי ומפחיד את אחרית אויבי אלוהים, נועדו מצד אחד להבהיר שמשפט אלוהים יבוא גם יבוא על החוטאים, אך באותה עת, לעודד ולדחוף את הלא נושעים היום לחזור בתשובה ולזעוק לישועה בשם ישוע.

ההצעה של אלוהים ממשיכה לזעוק לאורך כל כתבי הקודש:

"נשקו בר פן יאנף, אשר כל חוסי בו" (תהילים ב 12).

את מי אתה מנשק?

במי אתה בוטח?

סיכום:

  1. חשוב לזכור שמשפט אלוהים החמור וההחלטי על דוחי ישוע הינו תשובה לתפילות הקדושים. אותם אויבי אלוהים ביטאו את שנאתם לישוע ברצח ורדיפה של הנושעים.

תפילותנו הקדושות מגיעות לאוזנו של אלוהים והוא עונה לנו בתזמון הריבוני.

האם את ואתה מתמידים להתפלל? יש כוח בתפילה!

  1. כל ספר ההתגלות ובמיוחד הפסוקים הללו מוכיחים שהאדון שוע הוא המנצח הגדול.

בצד של מי אתה? האם תהיה בין הנקצרים או בין הנאספים למלכות אלוהים?

אנא אל תקשה לבבך, קרא בשם ישוע לישועה כבר היום.

[1] MacArthur, John. The MacArthur New Testament Commentary Revelation 12-22. Chicago: Moody,

2000), pg. 85.

[2] ראה עבודת הדוקטורט של מנו

[3] Thomas, Robert L. Revelation 8-22. An Exegetical Commentary. (Chicago: Moody, 1995). Pg. 218.

[4] Thomas, Robert L. Revelation 8-22. An Exegetical Commentary. (Chicago: Moody, 1995). Pg. 219.

[5] MacArthur, John. The MacArthur New Testament Commentary Revelation 12-22. Chicago: Moody,

2000), pg. 113.

[6] Thomas, Robert L. Revelation 8-22. An Exegetical Commentary. (Chicago: Moody, 1995). Pg. 220.

[7] MacArthur, John. The MacArthur New Testament Commentary Revelation 12-22. Chicago: Moody,

2000), pg. 114.