התגלות פרק ט"ו 1-8

כותרת הטקסט: שבעת קערות הזעם האחרונות

כותרת השיעור: איזה שיר אתה שר לאלוהים?

פרק ט"ו מתמקד על אות מיוחד בשמים. האות מיוחד כי מדובר באות שנועד להתחיל את הטלת שבע המכות האחרונות אשר בהן יושלם זעם אלוהים על יושבי תבל. בסיום זעם אלוהים על העולם, פני כדור הארץ יישתנו לחלוטין. כשני שליש מכלל יושבי תבל ייכחדו ותשתית הקיום הגלובאלית תחזור מאות שנים אחורנית.

בעוד יושבי תבל עתידים לחוות את התקופה הקשה בחייהם, הקדושים שבשמים פותחים בשירת הלל הנקראת שירת משה ושירת השה.

מדוע שתהיה שמחה כל כך גדולה בשמים בעת שיושבי תבל חווים את התקופה הקשה ביותר שניחתה על בני אדם?

מה כל כך מיוחד בשירת משה ובשירת השה?
על כך בשיעור הנוכחי.

הבה נקרא את הפסוקים.

1 רָאִיתִי אוֹת אַחֵר בַּשָּׁמַיִם, גָּדוֹל וּמַפְלִיא: שִׁבְעָה מַלְאָכִים נוֹשְׂאִים אֶת שֶׁבַע הַמַּכּוֹת הָאַחֲרוֹנוֹת, כִּי בָּהֶן נִשְׁלַם זַעַם אֱלֹהִים.

2רָאִיתִי כְּמוֹ יָם זְכוּכִית מְעֹרָב בְּאֵשׁ וְאֶת הַמִּתְגַּבְּרִים עַל הַחַיָּה וְעַל צַלְמָהּ וְעַל מִסְפַּר שְׁמָהּ עוֹמְדִים עַל יָם הַזְּכוּכִית; כִּנּוֹרוֹת אֱלֹהִים בְּיָדָם 3‏ וְהֵם שָׁרִים אֶת שִׁירַת מֹשֶׁה עֶבֶד אֱלֹהִים וְשִׁירַת הַשֶׂה לֵאמֹר: ”גְּדוֹלִים וְנִפְלָאִים מַעֲשֶׂיךָ, יהוה אֱלֹהֵי צְבָאוֹת;

צֶדֶק וֶאֱמֶת דְּרָכֶיךָ, מֶלֶךְ הַגּוֹיִם.

4 מִי לֹא יִירָאֲךָ יהוה, וְלֹא יִתֵּן כָּבוֹד לְשִׁמְךָ?

כִּי אַתָּה לְבַדְּךָ קָדוֹשׁ; הֵן כָּל הַגּוֹיִם יָבוֹאוּ וְיִשְׁתַּחֲווּ לְפָנֶיךָ; כִּי נִגְלוּ מִשְׁפְּטֵי צִדְקֶךָ.“

5אַחֲרֵי כֵן רָאִיתִי כִּי נִפְתַּח הֵיכַל מִשְׁכַּן הָעֵדוּת בַּשָּׁמַיִם 6‏ וּמִן הַהֵיכָל יָצְאוּ שִׁבְעַת הַמַּלְאָכִים נוֹשְׂאֵי שֶׁבַע הַמַּכּוֹת, לְבוּשִׁים בַּד טָהוֹר וְצַח וַחֲגוּרִים חֲגוֹרוֹת זָהָב עַל חֲזוֹתֵיהֶם. 7‏ אַחַת מֵאַרְבַּע הַחַיּוֹת נָתְנָה לְשִׁבְעַת הַמַּלְאָכִים שֶׁבַע קַעֲרוֹת זָהָב מְלֵאוֹת זַעַם הָאֱלֹהִים הַחַי לְעוֹלְמֵי עוֹלָמִים. 8‏ וְהַהֵיכָל נִתְמַלֵּא עָשָׁן מִכְּבוֹד אֱלֹהִים וְעֻזּוֹ וְלֹא יָכוֹל אִישׁ לְהִכָּנֵס אֶל הַהֵיכָל עַד אֲשֶׁר יִגָּמְרוּ שֶׁבַע הַמַּכּוֹת שֶׁל שִׁבְעַת הַמַּלְאָכִים.

חלוקת הפרק:

א. השמחה בשמים בעקבות פתיחת שבעת קערות הזעם האחרונות (1-4)

  1. שבעת הקערות מסיימות את זעם אלוהים על יושבי תבל (פ. 1) 2. הקדושים פורצים בשירת משה ושירת השה נוכח תשובת אלוהים       (פ.2-4)

ב. טכס קבלת שבע קערות הזעם בשמיים (פ. 5-8)

  1. מדוע נערך טקס לפני יציאת שבעת המלאכים נושאי הקערות?
  2. מדוע המלאכים יוצאים מהיכל משכן העדות?
  3. מדוע כל המלאכים לבושים בלבן?
  4. מדוע לא יכול איש להיכנס אל ההיכל עד שיגמרו שבע המכות של שבע הקערות?

משלימי הדרשה

א. איזה מסר מעודד חבוי בפסוק הראשון? (פ. 1)

ב. מדוע הקדושים בשמיים פצחו בשירת משה ושירת השה? (פ. 2-4)

ג.  מדוע שבעת המלאכים נושאי שבע הקערות יוצאים למשימתם מהיכל משכן העדות? (פ. 5-8)

א. איזה מסר מעודד חבוי בפסוק הראשון?

האדון ישוע הבהיר ליוחנן ששבע המכות האחרונות הנקראות "קערות הזעם", מסיימות את זעם אלוהים – "…כִּי בָּהֶן נִשְׁלַם זַעַם אֱלֹהִים."

חשוב לזכור ששבע השופרות ושבע קערות הזעם הן החלק האחרון מהחותם השביעי.

החותם השביעי הינו חלק אינטגרלי של ששת החותמות הקודמות.

לפיכך, זעם אלוהים אינו מתחיל בהטלת שבע קערות הזעם אלא התחיל בפתיחת החותם הראשון.

מסיבה זו האדון ישוע אומר ששבעת הקערות משלימות, מסיימות את זעם אלוהים. יוצא מכך שזעם אלוהים על יושבי תבל, החל מפתיחת החותם הראשון.
אנא אל תקלו ראש בגודל ועוצמת זעם אלוהים על יושבי תבל לאורך שבע שנות הצרה.

בסוף זעם אלוהים על יושבי תבל, יישארו בעולם רק כשליש מכלל בני האדם.[1]

המלחמות, מגפות ואסונות הטבע יהרסו את התשתיות הלאומיות בכל העולם, ויחייבו את כל האומות ששרדו להשתקם מן הבסיס.

אחים ואחיות יקרים:

שימו לב מה הנושא המטריד ביותר את העולם המערבי: שימור כדור הארץ, האקלים והטבע. מליארדי דולרים מושקעים בצמצום זיהום אוויר ומיחזור חומרים.

ממשלות משקיעות סכומים אסטרונומים בתחום שמירת האקלים והורדת זיהום האטמוספירה שלנו.

והנה, כתבי הקודש מלמדים אותנו שהדבר המאיים ביותר על האקלים, שלמות כדור הארץ וחיי האדם זה לא זיהום אוויר, מיחזור וכדומה, אלא שמירת הקשר שלנו עם גואלנו – ישוע המשיח.[2]

השלב האחרון של זעם אלוהים על העולם יגרום לנזק גלובלי ששום זיהום לא עשה עד כה. השלב האחרון הזה יסיר מעל פני תבל כל מתנגד וכל התנגדות לישוע כמלך העולם.

כמה חבל שבני האדם בוחרים לירוא בני אדם ולהיכנע לרעיונות יחסית זניחים, מאשר לאלוהים אשר במילתו יכול להרוס גוף ונפש (מתי י 28).

נביאי התנ"ך הזהירו אותנו שאלוהים הינו קדוש וצדיק ולא יסבול רשע ורישעה לאורך זמן (תהילים ז 7-18).

אותם נביאים הזהירו מזעם אלוהים כי זעמו יבוא על אדם ועל הבריאה (אל הרומים ה 12; בראשית ו 5-8; ישעיה יג 6-9; יחזקאל ל 3; יואל א 15; עמוס ד 12; צפניה א 14-18).
בכל יום שזעם אלוהים עדיין לא החל על העולם, עלינו לקבל כעוד יום של חסד לחזור בתשובה ולחבק את ישוע באמונה כאדון ומושיע מכפר חטאים (פטר"ב ג 9; קור"ב ו 2).

אינני נגד מיחזור והפחתת זיהום, אני בעד לחלוטין, אך כדור ארץ נקי וראוי למחיה תלוי בקשר הקדוש בין בני האדם לישוע.

 

אם כן, מהו המסר המשמח עבור הקהילה החבוי בפסוק 1?

באיגרת לרומים ה 9 אמר שאול השליח: "וכעת, לאחר שכבר הוצדקנו בדמו, בוודאי ובוודאי שניוושע על ידו מן הזעם."
באיגרת הראשונה לתסלוניקים ה 9 שאול השליח לימד ש"אלוהים לא יעדנו לזעם…"

שאול השליח בסך הכל חזר על ההבטחה שנאמרה מפי ירמיה הנביא בפרק כג 19 ובפרק ל 23, שזעם אלוהים מיועד לבוא על ראש רשעים באחרית הימים.

ירמיה הנביא לעומת זאת למד את העיקרון מהשיחה של אלוהים עם אברהם בבראשית י"ח. שם אמר אברהם שהוא יודע שאלוהים אינו מטיל זעמו על רשעים וצדיקים ביחד.

אלוהים אישרר את דברי אברהם בכך שאמר שלא ישמיד את סדום ועמורה אם ימצא שם צדיקים… ואכן, אלוהים הוציא את הצדיקים מסדום לפני שזעמו הרס את הערים הללו.

אברהם למד את העיקרון הזה מנוח ובניו כי הוא חי בתקופה המקבילה להם. והם לימדו את בני דורם שאלוהים אסף אותם אל התיבה, לנוכחותו, שבוע לפני שהמבול החל (בראשית ז).

וכך, גם יוחנן קיבל אישור שאלוהים אינו מתכוון להטיל זעמו על גוף המשיח בדברי העידוד לקהילת פילדלפיה, בספר ההתגלות ג 10: "מפני ששמרת את מצוותי לעמידה בסבלנות, גם אני אשמור אותך משעת הניסיון העתידה לבוא על כל תבל, לנסות את יושבי הארץ."

שימו לב: לאורך פרקים ו-יח, בהם נפתחות שבעת החותמות, זעם אלוהים ניחת על יושבי תבל והמילה קהילה, גוף המשיח, אינם מוזכרים.
אי איזכור הקהילה בעת הקשה ביותר בתבל, יחד עם שאר העובדות המוזכרות מעלה, מהווה הוכחה לכך שאלוהים לקח את הקהילה אליו. משמע שההילקחות של הקהילה תתרחש לפני תחילת הצרה.[3]

מסיבה זו שאול מסיים את הנושא באיגרת הראשונה לתסלוניקים ד ו-ה במשפט: "עודדו זה את זה בדברים האלה… ובנו איש את אחיו" (תסל"א ד 18; ה 11).

ב. מדוע הקדושים בשמיים פצחו בשירת משה ושירת השה? (פ. 2-4)

הקדושים פוצחים בשירת משה ושירת הזה כי:

  1. הגיע הרגע בו אלוהים עונה לתחינתם המוזכרת בפרק ו פסוק 10: "עד מתי אדוני הקדוש ואמיתי, לא תשפוט ותנקום את דמינו מיושבי הארץ?"

שבעת קערות הזעם עתידות להסיר מעל פני תבל את כל אוייבי אלוהים.

בסיום שבעת קערות הזעם יסתיים משפט אלוהים על אותם רוצחים ופושעים אשר ידיהם מלאות בדם הקדושים אשר נטבחו על ידם, רק בעבור אמונתם בישוע המשיח.

אתם רואים?

בעוד ספר ההתגלות מהווה סיוט של כל חוטא הדוחה את ישוע, אותו הספר בדיוק הינו ספר הנחמה והעידוד לכל הנושעים.

  1. בשונה לדממה שהיתה בשמים בפתיחת החותם השביעי (ח 1), כעת הקדושים שמחים בשמים ופוצחים בשירה.[4]

מדוע? כי כעת הם רואים את הסוף של הצרה. כי כעת קרובה מאוד חזרת המשיח ארצה להקים את ממלכתו.

הם יודעים, וגם אנו, שהאדון ישוע יחזור ארצה להקים את ממלכתו הארצית בסיום הצרה. ולכן, הידיעה שלאחר שבעת קערות הזעם יגיע לסיומו גם זעם אלוהים, הינה סיבה לשמחה לילדי אלוהים.

הבה נשים לב לעובדה חשובה.

אותם קדושים צופים בכל רגע בקדושתו הריבונית ונפלאותיו של אלוהים בשמים. הם צופים בבריאה נצחית, ירושלים של מעלה שהיא מושלמת וללא כל חטא או קללה.

השמחה והשירה של הקדושים היא תגובה טבעית של ילדי אלוהים המצפים בכל יום לחיות בעולם מושלם ללא חטא וקללת החטא.

למרות שהשלב הזה לא יתגשם לחלוטין בצעד הבא בתוכנית אלוהים, זה בוודאי יהיה צעד קרוב לתקופת הנצח.

יישום:

האם גם את או אתה מתמוגגים מנחת מעצם הידיעה שהאדון ישוע יחזור ארצה להקים את מלכותו?

האם הנושא הזה עולה בשיחת התחברות ומהווה עידוד ונחמה עבורך?

האם המחשבה על הבטחון הנצחי שלך מהווה נחמה, תקווה ושמחה בעת קשה ומאתגרת היום?

האם הנוף העתידי הזה המובטח לך כנושע, אכן ממלא את ליבך בשמחה? האם זו מציאות עבורך או מן חלום או משחק פסיכולוגי?

רבותי, הנתונים הללו אינם חלום ואינם תעתועים. זו המציאות של כל ילדי אלוהים הנושעים.

והבטחון במציאות הזו חייב להיות חזק יותר מכל קושי או אתגר בחיים הללו – בפרנסה, נישואין, ילדים ובריאות.

מדוע הקדושים בשמיים שרים דווקא את שירת משה ושירת השה?

מה מיוחד בשירה של משה ובשירת השה?

2רָאִיתִי כְּמוֹ יָם זְכוּכִית מְעֹרָב בְּאֵשׁ וְאֶת הַמִּתְגַּבְּרִים עַל הַחַיָּה וְעַל צַלְמָהּ וְעַל מִסְפַּר שְׁמָהּ עוֹמְדִים עַל יָם הַזְּכוּכִית; כִּנּוֹרוֹת אֱלֹהִים בְּיָדָם 3‏ וְהֵם שָׁרִים אֶת שִׁירַת מֹשֶׁה עֶבֶד אֱלֹהִים וְשִׁירַת הַשֶׂה לֵאמֹר: ”גְּדוֹלִים וְנִפְלָאִים מַעֲשֶׂיךָ, יהוה אֱלֹהֵי צְבָאוֹת;

צֶדֶק וֶאֱמֶת דְּרָכֶיךָ, מֶלֶךְ הַגּוֹיִם.

4 מִי לֹא יִירָאֲךָ יהוה, וְלֹא יִתֵּן כָּבוֹד לְשִׁמְךָ?

כִּי אַתָּה לְבַדְּךָ קָדוֹשׁ; הֵן כָּל הַגּוֹיִם יָבוֹאוּ וְיִשְׁתַּחֲווּ לְפָנֶיךָ; כִּי נִגְלוּ מִשְׁפְּטֵי צִדְקֶךָ.“

שירת משה נאמרה לאחר חציית ים סוף והשחרור מעול ועבדות מצרים, וכן גם לפני הכניסה לארץ ההבטחה בסיום הנדודים במדבר (שמות טו 1-19; דברים לב 1-43).

מצרים היתה סמל לעבדות החטא, והשירה היתה הודיה לאלוהים על חסדו בהצלת עמו מהשעבוד הזה.

משה שר שוב בסיום הנדודים במדבר כדי להודות לאלוהים על ההצלה מצפורני השעבוד, ולהכין את לב בני ישראל לכניסה לנחלה המובטחת.

שירת השה כתובה בפרק ה 8-14.

תוכן שירת השה הינו הלל והודיה לאדון ישוע המשיח כי הוא הראוי לפתוח את הספר ולמלוך על העולם.

שירת הזה היא הלל לאלוהים – לאדון ישוע אשר בדמו קנה לנו ישועה והצלה מקללת החטא. כמו כן, הודיה לאדון ישוע אשר בכפרתו עשה אותנו כהנים בממלכתו.

מה המשותף לשני השירים?

  • גדולתו הריבונית של אלוהים
  • טוהרו, קדושתו וצדקתו של אלוהים.
  • ריבונותו של אלוהים על כל הבריאה.
  • הצלתו של אלוהים – ישועתו.

שימו לב מתי אנשים נוספים שרו בכתבי הקודש?

  • שירת חנה על הולדת בנה שמואל (שמואל-א פרק ב 1-10)
  • מזמורים רבים הכתובים כשירה באופן דקדוקי וספרותי (ראה לדוגמא צ"ו).
  • ספר חבקוק

ושוב, המכנה המשותף של כל השירים הם הודיה לאלוהים על ישועתו, ריבונותו, קדושתו וצדקתו.

כל השירים מתמקדים באלוהים!

יישום:

מתי לאחרונה שרת שיר חדש לאלוהים?

אנו שרים שיר לאלוהים עבור הישועה שנתן לנו במחיר חיי בנו, ישוע המשיח.

אנו שרים שיר לאלוהים כדי להלל אותו על אהבתו.

אנו שרים לאלוהים לאחר כל התנסות חדשה עם כוחו הריבוני ורב החסד.

אנו שרים שיר לאלוהים על כל תשובה לתפילה, על בריאות, פרנסה מספקת ושלום במשפחה.

מתי לאחרונה שרת שיר לאלוהים?

ג.  מדוע שבעת המלאכים נושאי שבע הקערות יוצאים למשימתם מהיכל משכן העדות? (פ. 5-8)

הבה נשאל קודם: מה נמצא בהיכל משכן העדות?

לאור הכתוב בפרק יא 19: "…ואז נפתח היכל אלוהים בשמים וארון בריתו נראה בהיכלו…".

ומה נמצא בתוך ארון הברית?
לאור הכתוב בספר דברים י 2, 5, בארון אלוהים אשר נמצא במשכן העדות נמצאים שני לוחות הברית שהם עשרת הדברות.
עשרת הדברות מציינות את צדקת אלוהים, טוהרו וקדושתו.

וכך, ממרכז הטוהר והצדק יוצא משפט אלוהים על חוטאים אשר בחרו ברישעה ובדחיית חסד אלוהים.

אם כן, טקס ההכנה להשלכת שבע קערות הזעם מהיכל משכן העדות נועד להבהיר שמשפט אלוהים מבוסס על צדק, קדושה וטוהר ולא נובע מנקמנות חסרת רסן.

הטקס מתחיל מהיכל משכן העדות כדי להבהיר שכל האירועים אשר עתידים להתרחש בארץ – למרות ההרס והחורבן הגלובלי, נמצאים תחת שליטה מוחלטת של אלוהים. במלים פשוטות – הבוס לא איבד שליטה.

כל המשתתפים באירוע לבושים בבגדי ישועה, המסמלים טוהר וקדושה, כדי להבהיר שזעם אלוהים על יושבי הארץ הינו משפט צדק לו הם ראויים בעבוד דחיית ישוע המשיח.

בדיוק כמו שאלוהים נאמן למלא את הבטחותיו הנפלאות לילדיו הנושעים, הוא הצדיק נאמן למלא את אזהרותיו לכל הדוחים את ישועתו.

הפרק מסתיים בנתון חשוב: לא תהיה כל כניסה אל ההיכל עד אשר יגמרו שבע המכות של שבעת המלאכים.

הפסוק האחרון בפרק ט"ו מהווה הפתיח לפרק ט"ז ועל כך בשיעור הבא.

סיכום:

א. ראוי ונכון למחזר ולמנוע זיהום אוויר כדי לשמור על העולם בו אנו חיים, אך הזיהום האמיתי שגורם להרס הבריאה על ידי זעם אלוהים, הוא דחיית ישועת אלוהים. לפיכך ההשקעה הטובה ביותר לשמירת החי והבריאה בכדור הארץ היא – הפצת הבשורה וישועת חוטאים בדמו המכפר של ישוע.

מה אתה עושה כדי לשמור על הבריאה?

ב. כל בני האדם עתידים לשתות מהכוס של אלוהים.

כנושע, אתה מתברך מכוס הישועות של אלוהים, כי זעם אלוהים אינו מיועד לך (תהילים קט"ז 13). אך אם אתה דוחה את ישוע כאדון ומושיע, אתה תשתה מכוס הזעם של אלוהים (תהילים עה 9; ישעיה נא 17).

אני יודע שכוסי היא כוס ישועות! מאיזו כוס אתה תשתה?

ג. לאורך כתבי הקודש אנשים שרו לאלוהים. השירים תמיד בטאו את החויה שהם חוו עם אלוהים. השירים תמיד כללו דברי תודה והודיה לאלוהים על ישועתו, הצלתו, עזרתו, קדושתו, צדקתו וטוהרו.

מתי לאחרונה שרת לאלוהים שיר חדש?

אנא קרא בשם ישוע היום כדי שפיך וליבך ישירו בכל יום לאלוהים.

[1] בסוף החותם הרביעי מתו רבע מיושבי תבל (ו 8), ובסוף השופר השישי מתו שליש מכלל יושבי תבל (ט 15), כך שסיכום הקורבנות עומד על חצי מכלל יושבי תבל עוד לפני פתיחת שבע קערות הזעם. זכריה הנביא מציין בפרק י"ג 8-9 ששני שליש מעם ישראל עתידים למות בתקופת הצרה. מכיוון שעם ישראל מהווה דוגמא לשאר העמים, ההנחה ההגיונית היא ששני שליש מכלל העמים גם כן יהרגו במהלך שבע שנות הצרה.

[2] MacArthur, John. The MacArthur New Testament Commentary Revelation 12-22. Chicago: Moody,

2000), pg. 120.

[3] בפרק י"ג 9, המילים: "מה שהרוח אומרת לקהילות", חסר. המשפט השלם הכולל קיים בסיום כל אחד מהמכתבים לשבע הקהילות בפרקים ב-ג. המסקנה ברורה ופשוטה. הקהילה נלקחה השמיימה ולכן אינה מוזכרת באירוע המתרחש לאחר תחילת הצרה.

[4] בפתיחת החותם השביעי יצאו שבעת השופרות. הדבר גרם לקדושים בשמיים לתדהמה כי הבינו שזעם אלוהים אינו עומד להסתיים בקרוב.