מתי פרק י"ג 1-23

 

המשלים של ישוע אודות מלכות האלוהים – משל הזורע

 

אחד מהנושאים המעניינים בבשורות הם המשלים שבהם ישוע השתמש כדי לתאר את מלכותו, מלכות אלוהים.

כדי להבין את המשלים ומשמעותם, כדאי מאוד להבין את הרקע והקונטקסט שבהם הם מופיעים. אני אעשה זאת על פי בשורת מתי (ספר הבשורה הראשון בברית החדשה).

 

תלמידו של ישוע, מתי, כתב את הבשורה ובה הוא מציג את ישוע כמלך!

א. בחלק הראשון של הבשורה מתי מתאר את יוחנן המטביל קורא לבני עמו כדי שיתכוננו להופעת המלך, מכיוון שמלכות שמים קרבה (מתי ג 2; ראה גם מלאכי ג 1-33).

ב. המלך בא, ישוע הופיע, הוא אוסף את תלמידיו ויציריו ומניח לפניהם את התנאים הנדרשים מבני מלכותו (דרשת ההר, מתי ד 233 עד סוף פרק ז) הסבר עמוק לעשרת הדברות!

ג. עם ישראל שמע את דברי ישוע, ראה את הנסים שעשה – אך דחה אותו. העם דחה את מלכו (פרקים ח-יב).

אילו העם היה מקבל את ישוע כאדון ומלך. מלכות המשיח הארצית והרוחנית היתה קמה, אך מכיוון שהמלך נדחה. גם מלכותו נדחתה!

מלכותו הארצית של ישוע נדחתה לעתיד, להופעתו השניה אחרי הצרה הגדולה, על פי תהילים ב; דניאל ב, ז).

כשישוע המשיח יחזור ארצה בעתיד, הוא ימלוך על כל העולם מירושלים, כל העמים ישתחוו לפניו. אך עד אז, קיימת בארץ מלכות רוחנית.

נכון להיום, אלוהים שוכן בליבם של המאמינים בו, הנקראים ילדי אלוהים (ראשונה לקורינתים ג 16-17). מלכות אלוהים היום פועלת דרך המאמינים. מלכות זאת נקראת מלכות רוחנית (מעשי השליחים ב).

ובכן, ישוע נדחה כמלך, ולכן מלכותו הארצית לא תוקם מיד!

דרך המשלים ישוע לימד איך תתאפיין התקופה (החיים עלי אדמות) עד לבואו.

 

בפרק יג מתחיל ישוע ללמד את המשל הראשון בנוגע למלכות אלוהים.

המשל אינו מתחיל כמו שאר המשלים במילים: מלכות אלוהים דומה ל…,  מכיוון שהמשל הראשון מתאר איך מתחילה המלכות – בבישור.

 

הבה נקרא מבשורת מתי פרק יג, פסוקים 1-9 ואת פסוקים 18-23:

בַּיּוֹם הַהוּא יָצָא יֵשׁוּעַ מִן הַבַּיִת וְיָשַׁב עַל־יַד הַיָּם.
2 כֵּיוָן שֶׁנִּקְהֲלוּ אֵלָיו הֲמוֹן עַם רַב יָרַד לַסִּירָה לָשֶׁבֶת בָּהּ וְכָל הֶהָמוֹן עָמַד עַל הַחוֹף.
3 אָז דִּבֵּר אֲלֵיהֶם רַבּוֹת בִּמְשָׁלִים וְאָמַר: “הִנֵּה הַזּוֹרֵעַ יָצָא לִזְרֹעַ.
4 כַּאֲשֶׁר זָרַע נָפְלוּ כַּמָּה זְרָעִים בְּשׁוּלֵי הַדֶּרֶךְ וּבָאוּ צִפֳּרִים וְאָכְלוּ אוֹתָם.
5 אֲחֵרִים נָפְלוּ עַל אַדְמַת טְרָשִׁים, בְּמָקוֹם שֶׁלֹּא הָיְתָה לָהֶם הַרְבֵּה אֲדָמָה, וּמִהֲרוּ לִצְמֹחַ מִפְּנֵי שֶׁלֹּא הָיְתָה לָהֶם אֲדָמָה עֲמֻקָּה.
6 אוּלָם כְּשֶׁזָּרְחָה הַשֶּׁמֶשׁ נִצְרְבוּ וּבְאֵין שֹׁרֶשׁ הִתְיַבְּשׁוּ.
7 אֲחֵרִים נָפְלוּ בֵּין קוֹצִים, אַךְ הַקּוֹצִים צָמְחוּ וְהֶחֱנִיקוּ אוֹתָם.
8 וַאֲחֵרִים נָפְלוּ עַל אֲדָמָה טוֹבָה וְעָשׂוּ פְּרִי – זֶה פִּי מֵאָה, זֶה פִּי שִׁשִּׁים וְזֶה פִּי שְׁלוֹשִׁים.
9 מִי שֶׁאָזְנַיִם לוֹ, שֶׁיִּשְׁמַע!”

בפסוקים 18-23 ישוע מבאר את משל הזורע:

18 “וּבְכֵן שִׁמְעוּ אַתֶּם אֶת פֵּשֶׁר מְשַׁל הַזּוֹרֵעַ.
19 כָּל הַשּׁוֹמֵעַ אֶת דְּבַר הַמַּלְכוּת וְאֵינֶנּוּ מֵבִין, בָּא הָרָע וְחוֹטֵף אֶת מַה שֶּׁנִּזְרַע בִּלְבָבוֹ; זֶהוּ הַנִּזְרָע בְּשׁוּלֵי הַדֶּרֶךְ.
20 הַנִּזְרָע עַל אַדְמַת טְרָשִׁים הוּא הַשּׁוֹמֵעַ אֶת הַדָּבָר וּמִיָּד מְקַבֵּל אוֹתוֹ בְּשִׂמְחָה,
21 אַךְ אֵין לוֹ שֹׁרֶשׁ בְּתוֹכוֹ וְרַק לְשָׁעָה יַעֲמֹד, וּבִהְיוֹת צָרָה אוֹ רְדִיפָה בִּגְלַל הַדָּבָר הוּא נִכְשָׁל מִיָּד.
22 הַנִּזְרָע בֵּין הַקּוֹצִים הוּא הַשּׁוֹמֵעַ אֶת הַדָּבָר, אֶלָּא שֶׁדַּאֲגוֹת הָעוֹלָם הַזֶּה וּמַדּוּחֵי הָעֹשֶׁר מַחֲנִיקִים אֶת הַדָּבָר וְלֹא יַעֲשֶׂה פְּרִי.
23 הַנִּזְרָע עַל הָאֲדָמָה הַטּוֹבָה הוּא הַשּׁוֹמֵעַ אֶת הַדָּבָר וּמֵבִין וְגַם עוֹשֶׂה פְּרִי – זֶה עוֹשֶׂה פִּי מֵאָה, זֶה פִּי שִׁשִּׁים וְזֶה פִּי שְׁלוֹשִׁים.”

אנו נבין את משמעות הסמלים ואז נעמוד על משמעותם בחיינו היום!

ביאור הסמלים על פי שאר הבשורות – מרקוס ולוקס:

  1. הזורע  =  ישוע, או כל אחד אשר מבשר את דבר המלכות!
  2. הזרע  =  הבשורה, דבר אלוהים (לוקס ח 11).
  3. סוגי האדמה  =  סוגי אנשים.
  4. שמש = צרה ורדיפה
  5. הציפורים  =  השטן (על פי מרקוס ד 15; לוקס ח).

מכיוון שהזורע והזרע אינם משתנים, הרי שהדגש במשל הנו על סוגי האדמה המציינים את סוגי האנשים:

 

א. סוג אדמה ראשון – שולי הדרך

שולי הדרך מתייחסים לקרקע שאינה ראויה לחקלאות. הכוונה לשביל הליכה ונסיעה. זו אדמה קשה ששום דבר יעיל אינו מסוגל לצמוח בה.

שולי הדרך מסמלים את אלו אשר אינם מעונינים אפילו לשמוע את הבשורה או לנתח את חשיבותה. ליבם נוקשה לנושאים תנכיים והם בדרך כלל מזלזלים בכל דבר הקשור לקיומו של אלוהים. לדעתם, הנושא הרוחני זה מפלט לחלשי האופי.

אנשים כאלה מרוצים מעצמם, צדיקים בעיני עצמם, ולאלוהים אין כל דבר שיכול לעניין אותם!

ברגע שהשטן רואה שהבשורה נמצאת בכיוון שלהם, הוא כבר נמצא שם כדי להסיר כל זכר ממנה!

התנ"ך מכנה אנשים כאלו: "חסרי שכל" (משלי א 7); "נבל" (תהילים יד 1).

האם מישהו מעונין להיחשב נבל או חסר חכמה בעיני אלוהים?

 

ב. סוג אדמה שני – אדמת טרשים

אדמת טרשים היא אדמה ששכבתה העליונה היא אדמה חקלאית אך מתחת לשכבת האדמה הדקה ישנם אבנים וסלעים. זו אדמה שאינה ראויה לגידול חיטה מכיוון שאין לשורש מספיק אדמה להשתרש ולהעמיק בה. מכיוון שבאדמת טרשים השורשים קצרים, כך תחילת גדילת הפרח תהיה מהירה אך כשהשמש תזרח עליו, יתייבש הצמח מהר מכיוון ששורשיו התייבשו כי הסלעים והאבנים מנעו מהם להעמיק.

אדמת הטרשים מסמלת את האדם אשר שומע את הבשורה ומתרגש! תגובתו הראשונית נפלאה ונלהבת עד כי נוצר הרושם שכל חייו הוא חיכה לשמוע את הבשורה. אדם זה עושה רושם שיגדל להיות דמות מרכזית בחיי הקהילה. הוא יבשר, ויאמר כי הוא מאמין, אך יתברר בעתיד הקצר שהבנתו והתלהבותו הייתה שטחית ואינטלקטואלית בלבד.

מכיוון שדבר ה' לא השתרש בלבו, השינוי החשוב, מעולם לא הגיע לנפשו!

אותו אדם מעולם לא חזר בתשובה עמוק בלבו, הוא לא הבין את משמעות חטאו, גאוותו לא נשברה ונרמסה מול פני אלוהים, דבר שהינו עקרון ראשון באמונה כנה, בחזרה בתשובה כנה -מתי ה' 3. אותו אדם חווה התנסות דתית אך לא ישועה אמיתית!

איך ניתן לבדוק זאת?

ברגע שיחלו רדיפות או צרות בגלל האמונה בישוע, אותו אדם יתכחש לאמונה באותה מהירות שהוא קיבל אותה! מהרגע שהוא יסבול בגלל עמידתו עם ישוע או שיצטרך לשלם ביוקר עבורה, פתאום האמונה הפכה לבלתי משתלמת.

ההתנהגות הזו ממש מתאימה למשל של ישוע בספר מתי ז' 24-27. האמונה הייתה בנויה על ריגושים ואינטלקטואל אך דבר אלוהים מעולם לא בנה יסוד בלבו! רוח הקודש לא שכנה בו ולכן הוא לא השתנה.

מעניין לראות כי אותה רדיפה אשר מנפה את המאמין המדומה, היא המחזקת את המאמין הכנה! (שניה לטימותיאוס ג 12; ראשונה לפטרוס ה 10).

 

מכיוון שלאותו אדם היה רק קשר דתי ולא קשר רוחני עם האדון, הוא לא היה יכול להפיק פרי רוחני ראוי!.

בפסוקים 13-17 מתי מציין כי חוסר הבנת דבר ה' לא נובעת מחוסר חכמה, אלא כחלק מעונש אלוהים עליהם בגלל קושי לבבם!

ביום המשפט אנשים שכאלו יאמרו לישוע: בשמך עשינו ודיברנו, אך ישוע יענה להם: סורו ממני, מעולם לא הכרתי אתכם! (לוקס יג 27).

חשוב לציין:

כשאנשים אלו עוזבים את הקהילה ומתנתקים מהמאמינים, לעיתים אנו מכנים אותם ככאלו שאיבדו את האמונה או איבדו את ישועתם.

רבותיי!

אנשים אלו לא יכולים לאבד מה שמעולם לא היה להם! (השניה לפטרוס ב 21-22).

הם מעולם לא נושעו ולכן אינם יכולים לאבד את ישועתם.

 

ג. סוג אדמה שלישי – אדמת קוצים

אדמת קוצים היא כזו המונעת מזרע החיטה או כל צמח אחר לגדול בצורה נאותה. לאחר נביטת הזרע, יסתירו הקוצים את קרני השמש המועילים מן הגבעול הצעיר כך שלא יוכל לגדול לבגרות מבשילה.

אדמת הקוצים נמשלת לאנשים הטוענים כי קיבלו את הבשורה, טוענים שהבינו את תוכנה. הם יאמרו נכון כאשר תסביר להם כי ישוע הוא המשיח, מושיעם מן החטא, אך גם אצלם, דבר אלוהים לא הכה שורשים בלב! מעולם לא הייתה אצלם חזרה בתשובה אמיתית, ענווה כנה מול אלוהים הנובעת מתוך הכרת אפסותם מול אלוהותו וריבונותו של ישוע המשיח בחייהם!

מדוע?

מכיוון שאינם מכירים את אלוהים באופן אישי. הבשורה, למרות יופייה וחכמתה, נשארה במוחם כעניין רוחני ומופשט.

כל עניין חומרי כמו עושר או עוני, מקבלים אצלם עדיפות גבוהה יותר כי זה נראה להם הרבה יותר מציאותי ומוחשי.

הבה נחשוב על הדאגות והצרות הקיימים בחיינו:

פרנסה, מקום עבודה, בדידות, בריאות, חינוך ילדים, ביטחונם והחסכון לעתידם. מלחמות, תהליך השלום, דירה, שכר דירה, חובות, עושר – מה להשקיע? איך לא להפסיד?

רבותיי, כל הנושאים שהוזכרו הנם נושאים שעולים במוחם של כל המאמינים!

רק מה, עבור האדם הזה, כל הנושאים הללו גורמים לדאגה רבה יותר המניבה דיכאון, ייאוש ועצב! הנושאים הללו מסיטים אותו בקלות מדבר אלוהים או כל נושא רוחני.

מדוע?

כשצרה עולה בחייהם, הם מביטים סביב או על עצמם ובוחנים את הסיכוי לפתרון על סמך יכולתם שלהם במקום להעמיד את הבעיה מול כוחו ויכולתו של אבא שבשמים.

מכיוון שאינם מכירים את אלוהים באופן אישי ואינטימי והוא לא שוכן בהם, גם אינם יכולים להתמודד עם בעיות החיים בכוח אלוהים! הם לא יכולים לראות ולבחון את הבעיה מנקודת ראותו ויכולתו של אלוהים.

במילים אחרות, מכיוון שאנשים אלו אינם מאפשרים לאלוהים לנהל את חייהם, אין גם פרי רוחני בחייהם, הם צורכים אך לא מניבים!

פרי רוחני נובע רק כאשר ה' פועל בך! את זה אינם מאפשרים כי כאמור, בעיני שכלם הם חושבים: "איך אלוהים רוחני יכול להיות חזק ומציאותי יותר מבעיות החיים?"

 

ד. סוג אדמה רביעי – אדמה טובה

האדמה הטובה כשמה כן היא. זו אדמה שתהווה מסגרת בריאה לזרע הנזרע בה. השורש יעמיק והפרי יבוא בעתו.

האדמה הטובה נמשלת לאנשים ששמעו את דבר הבשורה וקיבלו את המשיח כאדון ומושיע מן החטא. רוח אלוהים שוכן בהם ומניע את חייהם. אמונתם לא הייתה רק שכלית אלא שינתה את חייהם מקצה אל קצה.

האם אנשים אלו חכמים יותר מהאחרים? האם הם עשירים יותר או בעלי גנים שונים? לא!

ההבדל בין הסוג הרביעי לבין שאר הסוגים נמצא בהכנה בלב!, פעולה שרק רוח אלוהים יכולה לעשות!

האדם הזה מבין את דבר הבשורה במוחו וליבו!

הבנת הבשורה הניבה הכרה אישית של אלוהים וחזרה בתשובה כנה.

הבנה כי אלוהים הוא הריבון בחיי ומכיוון שהוא שילם את מחיר חטאי בדמו, חיי שייכים לו! (אל הגלטים ג' ,20 ה' 24-25).

 

גם אנשים אלו אינם פתורים ממבחנים או בעיות וצרות בחייהם.

גם לאנשים אלו קורים כל הבעיות שקורות לכל השאר; פרנסה בריאות, בדידות, אסונות, רדיפות, עושר ומה לא!

אז מה ההבדל?

ההבדל הוא באמונה ובטחון מושלם באלוהים ובהבטחותיו לילדיו.

איך זה בא לידי ביטוי בחייהם?

בעוד חסר האמונה מתמודד עם הצרה בכוחות עצמו ונכשל, המאמין מציב את הבעיה מול אלוהים, מול ההבטחות בדבר אלוהים.

מאמין כנה מכיר את אלוהים כאלוהים מעשי! מוחשי! וככזה השולט על כל מהלך האירועים בחייו!

אלוהים בנאמנותו מציל, שומר, ונותן מספיק חסד כדי להתמודד עם הבעיה, וכך אותו מאמין לומד להתנסות בכוח ויכולתו של אלוהים.

התוצאה, גדילה באמונה ובטחון בישוע כאדון ומושיע.

 

מאמין כנה מתאפיין בתכונות נוספות:

בגלל הכרתו האישית את אלוהים והבנתו כי אלוהים הוא מוחשי וריבון חייו, הוא מקדיש זמן להגות באלוהים, נותן חשיבות ליחס האישי בינו לאלוהים. המאמין הכנה קורא את דבר אלוהים ומתפלל כדי שיוכל ליישם את רצון אלוהים בחייו.

התוצאה: אלוהים פועל דרכו! הפרי הרוחני כבר בלתי נמנע.

מלימוד המשל של ישוע מתברר שקבוצת האנשים היחידה שמניבה פרי היא זו של האדמה הטובה. מתברר שפרי רוחני יכול להיות רק אם רוח הקודש פועל וחי בחיי האדם.

למרות שיש הבדל בכמות הפרי בין מאמין זה לאחר, הרי שלמרות זאת, רק מאמין כנה יכול להניב פרי ראוי לאלוהים.

 

ל ס י כ ו ם :

למדנו את הרקע למשלי ישוע אודות מלכות אלוהים!

א. מכיוון שהעם דחה את ישוע כמלך, מלכות אלוהים הארצית נדחתה עד להופעתו השניה של

ישוע, כשיחזור לאחר הצרה בת שבע השנים העתידה לבוא על העולם. עד אז מלכות אלוהים הינה רוחנית מכיוון שהוא שוכן בלב ילדיו, המאמינים בישוע.

ב. מלכות אלוהים הנוכחית מתבססת והוקמה על בשור! על זריעת דבר ה' בכל מקום! למרות שלא כל הזרעים יתפסו ויניבו פרי,  חובתנו להמשיך ולהפיץ את דבר ה'.

ג. מתוך ארבע סוגי האנשים, רק סוג אחד מניב פרי ראוי. הסוג אשר מכיר את מושיעו ישוע באופן אישי ומעשי.

מהו הפרי שישוע מתייחס אליו? (פרי רוחני הנו אבן הבוחן של אמונה כנה! – מתי ז 16):

  • חיי קדושה, (רומים ו 22)

 

  • אופי משיחי (אל הגלטים ה 22-23),

 

  • עבודת אדון נאמנה (קולוסים א 10),

 

  • שיתוף אחרים בדבר הישועה (רומים א 13),

 

  • נתינה (רומים טו 25-28),

 

  • הלל ל-ה' (עבריים יג 15),

במילים פשוטות: הפרי הטוב ביותר שנוכל להניב זה לחיות חיי עדות של ישוע בחיינו! זהו פרי שאחרים יכולים לראות ואף להכיר את ישועתו של אלוהים דרכו!

ד. פסוקים 10-17 מאוד חשובים:

אלוהים מציג את בשורתו לכולם ובכול מקום!

אם יש פה מישהו אשר מבין את הבשורה אך סוגר את ליבו בפניה, אנא, פנה לאלוהים על מנת שירכך את לבך, מכיוון שאין אמת אחרת או שם אחר מלבד ישוע אשר בו תוכל להיוושע!  (מעשי השליחים ד 12).